De historische wortels van ons onderwijssysteem
Hoe kunnen we de geschiedenis gebruiken om hedendaagse onderwijsvraagstukken beter te begrijpen? Deze vraag staat centraal in het onderzoek van onderwijswetenschapper Hilda Amsing. Op 13 september 2024 houdt ze haar oratie in het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen.
Hilda Amsing verbindt binnen haar leerstoel ‘Geschiedenis van het Nederlandse onderwijs’ de onderwijsgeschiedenis aan actuele vraagstukken. “Na mijn studie onderwijswetenschappen kwam ik min of meer toevallig in het vakgebied van de historische pedagogiek terecht. Al snel kreeg ik in de gaten hoe waardevol kennis van de Nederlandse onderwijsgeschiedenis is voor een goed begrip van het hedendaagse onderwijs.”
Referentiekader
Volgens Amsing levert kennis van de Nederlandse onderwijsgeschiedenis een belangrijk referentiekader om hedendaagse onderwijskundige vraagstukken beter te begrijpen. “Wanneer je iets historisch beschouwt, krijg je beter inzicht in hoe beleid, praktijk en discussies geworteld zijn in de maatschappelijke context en hoe het heden verband houdt met het verleden. Zonder kennis van die geschiedenis is een goed begrip van het heden eigenlijk niet mogelijk.”
Middenscholen
In haar oratie getiteld “Middenschool strijdtoneel: Politieke besluitvorming rond geïntegreerd voortgezet onderwijs, 1973-1977” gaat Amsing in op het actuele vraagstuk van kansenongelijkheid in het onderwijs en bespreekt ze een oplossing die in het verleden is voorgesteld: de middenschool. Daarbij richt ze zich op het politieke besluitvormingsproces en vraagt ze zich af waarom het niets geworden is met de middenschool.
Aletta Jacobs stimuleringsfonds
Amsings leerstoel is mogelijk gemaakt door het Aletta Jacobs stimuleringsfonds. Dit fonds heeft tot doel om gendergelijkheid op hoogleraar niveau aan de RUG te vergroten.
Wanneer: |
vr 13-09-2024 14:15 - 15:00 |
Waar: |
Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen |
Laatst gewijzigd: | 09 juli 2024 14:19 |
Meer nieuws
-
26 november 2024
De angst om te eten
Renate Neimeijer doet onderzoek naar eetstoornissen bij kinderen en jongeren. Haar lopende onderzoek richt zich op de vermijdende en restrictieve voedselinname stoornis ARFID.
-
05 november 2024
Hebben ouders invloed op de roze of grijze bril van hun kinderen?
Hoe ontstaat een positieve blik eigenlijk? In hoeverre is opvoeding hierbij van belang? En welke rol speelt optimisme eigenlijk in het dagelijks leven van ouders en kinderen? Charlotte Vrijen probeert een antwoord te vinden op deze vragen. Ze doet...
-
10 september 2024
Steeds weer de verkeerde
Julie Karsten onderzoekt hoe ervaringen met seksueel grensoverschrijdend gedrag de online partnerkeuze van jongeren beïnvloeden. Ze richt zich vooral op de vraag of mensen die eerder ‘dader’ of ‘slachtoffer’ zijn geweest elkaar opzoeken. Door deze...