De historische wortels van ons onderwijssysteem
![](/gmw/news/240612-oratie-hilda-amsing!attachment?c=images/news-image-big.jpg)
Hoe kunnen we de geschiedenis gebruiken om hedendaagse onderwijsvraagstukken beter te begrijpen? Deze vraag staat centraal in het onderzoek van onderwijswetenschapper Hilda Amsing. Op 13 september 2024 houdt ze haar oratie in het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen.
Hilda Amsing verbindt binnen haar leerstoel ‘Geschiedenis van het Nederlandse onderwijs’ de onderwijsgeschiedenis aan actuele vraagstukken. “Na mijn studie onderwijswetenschappen kwam ik min of meer toevallig in het vakgebied van de historische pedagogiek terecht. Al snel kreeg ik in de gaten hoe waardevol kennis van de Nederlandse onderwijsgeschiedenis is voor een goed begrip van het hedendaagse onderwijs.”
Referentiekader
Volgens Amsing levert kennis van de Nederlandse onderwijsgeschiedenis een belangrijk referentiekader om hedendaagse onderwijskundige vraagstukken beter te begrijpen. “Wanneer je iets historisch beschouwt, krijg je beter inzicht in hoe beleid, praktijk en discussies geworteld zijn in de maatschappelijke context en hoe het heden verband houdt met het verleden. Zonder kennis van die geschiedenis is een goed begrip van het heden eigenlijk niet mogelijk.”
Middenscholen
In haar oratie getiteld “Middenschool strijdtoneel: Politieke besluitvorming rond geïntegreerd voortgezet onderwijs, 1973-1977” gaat Amsing in op het actuele vraagstuk van kansenongelijkheid in het onderwijs en bespreekt ze een oplossing die in het verleden is voorgesteld: de middenschool. Daarbij richt ze zich op het politieke besluitvormingsproces en vraagt ze zich af waarom het niets geworden is met de middenschool.
Aletta Jacobs stimuleringsfonds
Amsings leerstoel is mogelijk gemaakt door het Aletta Jacobs stimuleringsfonds. Dit fonds heeft tot doel om gendergelijkheid op hoogleraar niveau aan de RUG te vergroten.
Wanneer: |
vr 13-09-2024 14:15 - 15:00 |
Waar: |
Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen |
Laatst gewijzigd: | 09 juli 2024 14:19 |
Meer nieuws
-
27 januari 2025
Gaswinningsproblematiek leidt tot onzekerheid en stress bij ondernemers in Groningen
De ondernemers in het gaswinningsgebied waren lange tijd een ‘vergeten groep’ en hebben te maken met allerlei negatieve gevolgen. Het Kennisplatform Leefbaar en Kansrijk Groningen bracht in kaart hoe de aanpak voor het midden- en kleinbedrijf er op...
-
23 januari 2025
Twee RUG-onderzoekers treden toe tot De Jonge Akademie
Prof. mr. dr. Björn Hoops en dr. Esther Metting treden toe tot De Jonge Akademie (DJA) van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Elk jaar kiest de DJA tien talentvolle wetenschappers die zich wetenschappelijk bewezen hebben en...
-
22 januari 2025
RUG nomineert drie onderzoeken voor Klokhuis Wetenschapsprijs
De Scholierenacademie van de RUG heeft dit jaar drie onderzoeken ingezonden voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Deze prijs bekroont interessant en relevant wetenschappelijk onderzoek voor kinderen van 9 tot 12 jaar.