Skip to ContentSkip to Navigation

Docentenmiddag Levensbeschouwing-religie-godsdienst

Goed burgerschap vraagt om religieuze en levensbeschouwelijke geletterdheid

Persoonsvorming, subjectificatie, socialisatie en kwalificatie: binnen en buiten het klaslokaal maken wij leerlingen wegwijs in de wereld van religies en levensbeschouwingen. Leerlingen onderzoeken bronnen, en door de dialoog kunnen leerlingen anders tegen maatschappelijke en existentiële vraagstukken aan gaan kijken. Wat betekent dit voor de burgerschapsvorming van leerlingen?

Deze onderzoekende en dialogische houding vraagt om religieuze en levensbeschouwelijke geletterdheid. Wat bedoelen we hiermee, en hoe geeft dit leerlingen houvast bij de maatschappelijke vraagstukken? Op woensdagmiddag 2 oktober 2024 reflecteren we op onze rol als docent. Hoe kunnen wij maatschappelijke en existentiële vragen benaderen te midden van een veelvoud aan betekenisgevingen, ook wel de hermeunitische storm genoemd?

Dr. Kim Knibbe, universitair hoofddocent antropologie en sociologie van religie aan de RUG, trapt de middag af en zal vanuit haar eigen onderzoek ingaan op religieuze diversiteit als waarde in relatie tot respect voor seksuele- en genderdiversiteit.

Vervolgens zal Marcel Elsenaar, projectleider bij LERVO, nader ingaan op religieuze en levensbeschouwelijke geletterdheid te midden van de hermeneutische storm. Het LERVO heeft een landelijk, algemeen vormend kerncurriculum voor het vakgebied ontwikkeld, waarbij de vraag centraal staat welke basiskennis, vaardigheden en houding nodig zijn om als mens en burger te leven in een levensbeschouwelijke, pluriforme samenleving. In de perspectiefgerichte benadering wordt de leerling zelf als uitgangspunt genomen, en worden met behulp van deze perspectieven fenomenen en situaties onderzocht.

We nemen tot slot een kijkje in de keuken bij elkaar. Docenten verkennen thema’s zoals die reeds ontworpen zijn, en helpen elkaar verder met praktische suggesties.

We willen je daarom vragen om lesmateriaal mee te nemen dat aansluit bij het thema van deze middag. Op deze wijze kunnen we het thema ook praktisch vormgeven, en elkaar inspireren. En gaan we hopelijk met veel ideeën weer naar huis.

Programma

13.45 uur

Inloop met koffie en thee

14.00 uur

Welkom, opening en introductie van het thema. Door: Han Bakker en Dik Kootstra

14.15 uur

Uit het onderzoeksveld: Religieuze diversiteit in relatie tot respect voor seksuele- en genderdiversiteit. 

Door: dr. Kim Knibbe

14.45 uur

Religieuze en levensbeschouwelijke geletterdheid van leerlingen die opgroeien in een

hermeunitische storm - de benadering van LERVO. Door: Marcel Elsenaar

15.15 uur

Pauze

15.30 uur

In gesprekstafels uitwisselen van praktijkervaringen - opdoen van ideeën

16.30 uur

Plenaire terugkoppeling, en de blik vooruit. Door: Han Bakker

Landelijke activiteiten LERVO, VDLG en VERUS

Regionale PLG-bijeenkomsten op 28 januari en 22 mei 2025

17.00 uur

Borrel

18.00 uur

Einde programma

In het kort

  • Voor: docenten godsdienst / religie / levensbeschouwing
  • Waar: Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij van de RUG (Oude Boteringestraat 38, Groningen)
  • Tijd: 14.00 - 18.00 uur
  • Kosten: aan deze middag zijn geen kosten verbonden
  • Vragen: Han Bakker (RUG-vakdidacticus): han.bakker@rug.nl; of Dik Kootstra (Faculteit RCS): d.kootstra@rug.nl
Laatst gewijzigd:15 juli 2024 10:59