Skip to ContentSkip to Navigation

Cultuuronderwijs in het MVT klaslokaal

Cultuuronderwijs in de Moderne Vreemde Talen (MVT) krijgt steeds meer aandacht. Zo ook in Nederland, waar het als nieuw domein onderdeel is van de Vakvernieuwing MVT. Cultuuronderwijs is veranderd van het vooral aanleren van feitjes over de doeltaal cultuur naar een domein waarin cultuur veelal wordt gezien als een dynamisch concept. Wat is dat dan precies? En wat betekent dat voor hoe cultuuronderwijs er in het klaslokaal uit ziet? Onderzoek laat zien dat opvattingen van docenten over cultuuronderwijs nogal verschillen, en dus ook wat er in de klas gebeurt.

In deze workshop neem ik je mee door mijn promotieonderzoek als opmaat naar het zelf aan de slag gaan met cultuuronderwijs ontwerpen. Voor mijn onderzoek heb ik MVT docenten geïnterviewd die aangaven cultuuronderwijs te geven waarin cultuur wordt gezien als een dynamisch concept. Daaruit zijn zijn aspecten van dit soort cultuuronderwijs naar voren gekomen die helpend kunnen zijn om het eigen cultuuronderwijs te analyseren en dit nog verder door te ontwikkelen.

Een workshop door Stef Siepel
  • Voertaal: Nederlands
  • Ronde: 3
Laatst gewijzigd:14 oktober 2024 14:35