Controversiële onderwerpen in de literatuurles
Het lezen van literatuur kan bij leerlingen allerlei vragen en gevoelens oproepen, zeker wanneer een werk onderwerpen of thematieken behandelt die als controversieel ervaren kunnen worden. Juist het omgaan met dergelijke inhouden kan een manier zijn om met leerlingen maatschappelijke kwesties kritisch te beschouwen en biedt mogelijkheden om in de taalles ook ruimte te maken voor persoonvorming en burgerschap. Maar in de klas kan dat tot spannende situaties leiden. Hoe bereid je jezelf en je leerlingen voor op een les waarbij je kunt voorspellen dat er ongemak of wrijving zal ontstaan? Hoe zorg je voor een veilig klimaat en hoe ga je daarin om met mogelijke triggers? Welke handvatten heb je ter beschikking om met zelfvertrouwen sturing te geven aan geëmotioneerde discussies? In deze workshop gaan we aan de slag met zowel theoretische als praktische inzichten om goed voorbereid met controversiële onderwerpen in de literatuurles aan de slag te gaan.
Een workshop door Calijn de Jong.
- Voertaal: Engels of Nederlands (wat de voorkeur heeft)
- Ronde: 3
Laatst gewijzigd: | 15 oktober 2024 14:15 |