Skip to ContentSkip to Navigation

Intercultureel literatuuronderwijs

Interculturele competentie is een belangrijk doel van taalonderwijs. Het verwijst naar het vermogen om effectief en gepast te kunnen communiceren met mensen uit andere culturen gebaseerd op houding, kennis en vaardigheden. In de praktijk zien we echter vaak dat cultuur in de mvt-les op een statische manier wordt onderwezen waarbij er vooral kennis wordt overgedragen over de doeltaalcultuur. Uit onderzoek blijkt dat met name literatuuronderwijs geschikt is om aan diverse interculturele doelen te werken. Literaire teksten kunnen bijdragen aan interculturele kennis en houdingen, door bijvoorbeeld cultureel specifieke inhoud of het ervaren van 'andere' perspectieven. Maar naast deze tekstuele elementen, is het ook het praten met klasgenoten over leeservaringen en het kritisch schrijven in de doeltaal over de literatuur, dat bevorderlijk is voor het ontwikkelen van interculturele vaardigheden en bewustzijn. In deze lezing zal Esther Schat een aantal hands-on ontwerpprincipes en leerdoelen presenteren waarmee mvt-docenten direct zelf aan de slag kunnen in hun lessen.

Een workshop door Esther Schat.
  • Voertaal: Nederlands
  • Vak: vakoverstijgend
  • Ronde: 3
Laatst gewijzigd:15 juli 2024 11:02