Spelling en didactiek voor het vo en mbo
Ze kunnen niet meer spellen! is een veelgehoorde uitspraak van docenten wanneer ze opdrachten of toetsen van leerlingen onder ogen krijgen. De docent Nederlands krijgt dan regelmatig het verwijt dat leerlingen spelling bij het vak Nederlands onvoldoende aangeleerd krijgen. Ook hoor je dat de spellingregels vaak veranderen en dat het Nederlands zo lastig is. Maar zijn die spellingregels inderdaad zo moeilijk? En hoe kun je effectief spellingonderwijs geven aan leerlingen in het voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs? Deze vragen worden beantwoord in het boek Spelling en didactiek voor het vo en mbo. De auteurs geven in deze presentatie bruikbare didactische handreikingen om betekenisvolle spellinglessen te geven, en geven daarmee inzicht in hoe je de taalvaardigheid en het taalbewustzijn van studenten en leerlingen kan vergroten.
Ze kunnen niet meer spellen! is een veelgehoorde uitspraak van docenten wanneer ze opdrachten of toetsen van leerlingen onder ogen krijgen. De docent Nederlands krijgt dan regelmatig het verwijt dat leerlingen spelling bij het vak Nederlands onvoldoende aangeleerd krijgen. Ook hoor je dat de spellingregels vaak veranderen en dat het Nederlands zo lastig is. Maar zijn die spellingregels inderdaad zo moeilijk? En hoe kun je effectief spellingonderwijs geven aan leerlingen in het voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs? Deze vragen worden beantwoord in het boek Spelling en didactiek voor het vo en mbo. De auteurs geven in deze presentatie bruikbare didactische handreikingen om betekenisvolle spellinglessen te geven, en geven daarmee inzicht in hoe je de taalvaardigheid en het taalbewustzijn van studenten en leerlingen kan vergroten.
Een workshop door Robert Chamalaun en Esther Hanssen.
- Voertaal: Nederlands
- Ronde: 2
Laatst gewijzigd: | 14 oktober 2024 14:32 |