Skip to ContentSkip to Navigation

Digi-taal: K@n De J€UgD niettt MeEr $grIJvuh?! Over spelling en sociale media

Al decennia vrezen mensen voor een teloorgang van de Nederlandse taal door het gebruik van sociale media – van sms’jes, via MSN chat en Twitter tot WhatsApp. Dit sentiment lijkt vooral te heersen onder oudere generaties. Een concrete angst is tegenwoordig dat het veelvuldige gebruik van sociale media als WhatsApp, Instagram en Snapchat het schriftelijke taalgebruik van de jeugd zou doen verloederen. In deze lezing vertel ik over mijn onderzoek naar het informele online taalgebruik (de zogenoemde ‘digi-taal’) van Nederlandse jongeren en de mogelijke invloed daarvan op hun schrijfvaardigheid in een schoolse context. Aan dit onderzoek hebben honderden jongeren van verschillende leeftijden en opleidingsniveaus deelgenomen en zijn duizenden woorden aan socialemediateksten geanalyseerd. Leidt chatten en whatsappen inderdaad tot slechtere schrijfvaardigheid of slechtere spelling? Kunnen we überhaupt spreken van ‘taalverloedering’ door online communicatie? Of hoeven we niet te vrezen voor de toekomst van onze Nederlandse taal?

Een interactieve lezing door Lieke Verheijen.
  • Voertaal: Nederlands
  • Vak: Nederlands
  • Ronde: 2
Laatst gewijzigd:15 juli 2024 11:02