Fake or real? Desinformatie en beïnvloeding herkennen in de MVT-les
Jongeren krijgen informatie voornamelijk via sociale media tot zich en deze media vormen een voedingsbron voor desinformatie. In de nieuwe eindtermen is het inzicht hebben in effecten van keuzes in taalgebruik opgenomen. Ook is digitale geletterdheid een onderdeel van het nieuwe curriculum. Herkennen leerlingen nepnieuws? Herkennen ze effecten van keuzes in taalgebruik en hoe die tot beïnvloeding kunnen leiden? Wat speelt nog meer een rol bij het herkennen van desinformatie? Hoe kunnen we mediawijsheid integreren in ons MVT-onderwijs?
In deze workshop komen verschillende factoren aan bod die meespelen bij het herkennen van desinformatie en verkennen we manieren en lesideeën om leerlingen kritisch te leren kijken naar al die informatie die ze via online media tot zich krijgen. Neem zelf een voorbeeld mee in jouw taal, want we gaan ook aan de slag om een les te maken!
Een workshop door Carolina de Groot
- Voertaal: Nederlands
- Ronde: 1
Laatst gewijzigd: | 14 oktober 2024 14:29 |