Skip to ContentSkip to Navigation

Lesmaterialen koloniaal verleden

In het voorjaar van 2023 kwamen in Leuven een twintigtal Vlaamse en Nederlandse geschiedenisdocenten bijeen. In vijf internationale groepen is lesmateriaal ontwikkeld over het koloniaal verleden van België en Nederland. De beschrijvingen en docentenhandleidingen van het lesmateriaal staan hieronder. Als u het complete lespakket wilt ontvangen, dan kunt u mailen met t.d.huijgen@rug.nl.

Lesmateriaal Auteurs Download docentenhandleiding

1. Een vergelijking tussen kenmerken van het koloniale bewind in Nederlands-Indië en Belgisch-Congo in het interbellum (1920-1940), op diverse maatschappelijke domeinen: het politiek-bestuurlijke, onderwijs, economie, gezondheidszorg. Hierin is er aandacht voor lokale agency, en voor koloniaal verzet.

Sofie Geys, Herman Sterckx, David Feenstra

Docentenhandleiding

2. Het al dan niet (her)gebruiken van controversiële koloniale foto’s, die vaak in een koloniale context gemaakt zijn en de toenmalige ongelijke koloniale verhoudingen reflecteerden en/of legitimeerden. Gebruik van deze foto’s in lessen en lesmethodes draagt het risico in zich dat koloniale visies actuele representaties van het kolonialisme aldus blijven domineren. Vanuit een kritische analyse van koloniale foto’s worden leerlingen uitgenodigd een beargumenteerde visie op deze problematiek te vormen.

Arjen Zelders, Harrie Wiersema

Docentenhandleiding

3. Gelijkenissen en verschillen die zich voordeden in het dekolonisatieproces van Nederlands-Indië en Belgisch-Congo. In expertgroepen gaan leerlingen bronnen analyseren en een kaartjesopdracht tot een goed einde brengen, waarna ze een gestructureerde comparatieve analyse aanvatten.

Lies Blocquiaux, Frits Hofstra, Sietske Meulebrouck

Docentenhandleiding

4. Een deconstructie en vergelijking van het koloniale verleden in de televisieprogramma’s het Verhaal van Vlaanderen en het Verhaal van Nederland. Het gebrachte verhaal zelf (gebeurtenissen, actoren, plaatsen, etc.) zowel als taal, beeld, bronnen en muziek worden kritisch geanalyseerd, in expertgroepen.

Frederik Daniëls, Dirkjan van den Berg, Christophe Stessens, Marc Swevers

Docentenhandleiding

5. Hoe kunnen we als Vlaams-Belgische en Nederlandse samenleving vandaag in het reine komen met het koloniale verleden? Leerlingen voeren een onderzoek op basis van bronnen uit naar de mogelijkheden en uitdagingen van historische excuses, herstelbetalingen en herinneringseducatie in België en Nederland. Dit resulteert in het schrijven van een beleidsadvies

Mathieu Goemine, Kathleen Vandemoortele, Koos Sikkema

Docentenhandleiding
Laatst gewijzigd:15 juli 2024 11:01