Onderzoek
Expertisecentrum DEEP heeft drie doelstellingen:
-
Het bevorderen van historische en filosofische perspectieven binnen de BSS-faculteit;
-
Het vergroten van de zichtbaarheid zowel aan de RUG over de faculteiten heen als in Nederland meer in het algemeen;
-
Het ontplooien van een productieve interactie met een breder publiek van buiten de universiteit, geïnteresseerd in vragen over scholing, geestelijke gezondheid, mensentypen, neuroverbetering, wetenschappelijke praktijk, en dergelijke.
Deze doelen worden bereikt via onderwijs, onderzoek en specifieke strategieën om het publiek beter te bereiken. Zo onderscheidt DEEP zich als een origineel, interdisciplinair en internationaal verbonden centrum, dat onderzoek van hoge kwaliteit ontwikkelt en tegelijkertijd als brug tussen academie en burgers fungeert.
Daarbij hebben de activiteiten van het DEEP Expertisecentrum als missie het stimuleren van:
-
Historisch en theoretisch onderzoek naar de geschiedenis van onderwijssystemen en onderwijsbeleid;
-
Kritische analyses van hoe psychologische en onderwijskundige expertise ons begrip van wat een mens of een kind kenmerkt heeft gevormd, alsmede de manier waarop onderwijsactiviteiten, onderwijsbeleid, psychologische labels en theorieën ons leven in de hedendaagse maatschappij beïnvloeden.
Onderzoeksdoelstellingen DEEP
In termen van onderzoek heeft het Expertisecentrum DEEP drie specifieke doelstellingen.
-
Het benutten van de historische bronnen om kennis te vergaren over urgente maatschappelijke onderwerpen. Bijvoorbeeld de veerkracht van jonge burgers in moeilijke tijden zoals oorlog, de rol van onderwijs in sociale verandering, studies over geestesziekten en hervorming van de lerarenopleiding. In het algemeen stelt ons onderzoek ons in staat om binnen een langetermijnperspectief te onderzoeken wanneer, hoe en waarom onderwijs en menselijk gedrag in de loop van de tijd of onder specifieke omstandigheden zijn veranderd.
-
Ten tweede zal het expertisecentrum bijdragen tot de verduidelijking en filosofische beoordeling van sleutelbegrippen die vaak worden gebruikt bij het beschrijven en verklaren van menselijk gedrag, sociale veranderingen en/of onderwijsprocessen. Bijvoorbeeld, wanneer en waarom zijn bepaalde concepten ontstaan, en hoe concepten die bijvoorbeeld leerstoornissen aanduiden, op verschillende manieren kunnen worden begrepen.
-
Ten derde bevordert DEEP het gebruik van kwalitatieve methoden. Zo gebruiken en beoordelen de aan het expertisecentrum verbonden onderzoekers een grote verscheidenheid aan historische, antropologische, sociologische en filosofische instrumenten en methoden, waaronder ook kwantitatieve (zoals digitale geesteswetenschappen). Bovendien verenigt het expertisecentrum wereldwijd op dit terrein werkzame deskundigen, die de ontwikkeling van nieuwe methoden en normen begeleiden ten dienste van het onderzoek aan de faculteit GMW, maar ook meer in het algemeen in de gedrags- en maatschappijwetenschappen in Nederland en daarbuiten.
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 07:13 |
View this page in: English