Thinking about thinking
Promotie: | Mw. C.M. (Marah) Butzbach |
Wanneer: | 06 oktober 2022 |
Aanvang: | 12:45 |
Promotor: | prof. dr. O.M. (Oliver) Tucha |
Copromotors: | A.B.M. (Anselm) Fuermaier, Dr, dr. L.I. (Lara) Tucha |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Gedrags- en Maatschappijwetenschappen |
Begrijpen van eigen cognitieve processen bij volwassen met ADHD
Metacognitie kan worden omschreven als ‘denken over denken’: het verwijst naar het begrijpen en reguleren van onze eigen cognitieve processen. Momenteel is het diagnosticeren van ADHD bij volwassenen afhankelijk van zelfrapportage. Het onderzoek van Marah Butzbach toont aan dat het vermogen van patiënten om realistisch na te denken over hun cognitieve problemen misschien niet altijd correct is.
ADHD bij volwassenen is gekoppeld aan stoornissen in verschillende cognitieve domeinen. Het proefschrift begint met basale processen en complexe functies en eindigt met de vraag hoe metacognitie het dagelijks functioneren kan beïnvloeden, variërend van de vroege stadia van informatieverwerking tot de ervaringen van patiënten in hun dagelijks leven. Een centrale bevinding is dat basale processen mogelijk deel uitmaken van de fundatie van cognitieve stoornissen bij volwassenen met ADHD.
Verder richtte het onderzoek zich op metacognitie bij volwassenen met ADHD. De bevindingen tonen aan dat het vermogen van patiënten realistisch na te denken over hun cognitieve problemen misschien niet altijd correct is. Bovendien kunnen inzichten uit dit onderzoeksproject worden gebruikt om behandelstrategieën te formuleren. Men zou kunnen stellen dat aandacht mogelijk nodig is voor metacognitie, maar misschien is metacognitie ook nodig om aandacht te richten.