Skip to ContentSkip to Navigation

Visual complaints in people with multiple sclerosis

Looking beyond the optic system
Promotie:dr. F.E. (Fleur) van der Feen
Wanneer:07 september 2023
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. J.H.C. (Joost) Heutink
Copromotors:dr. G.A. (Gera) de Haan, dr. J.F. Meilof, D.J. Heersema
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Visual complaints in people with multiple sclerosis

Visuele klachten bij mensen met multiple sclerose (MS)

Van de mensen met MS ervaart tot 90% visuele klachten. Dat bleek uit het onderzoek van Fleur van der Feen dat erop was gericht de prevalentie en de aard van visuele klachten van mensen met MS in kaart te brengen, de klachten beter te begrijpen en de revalidatiezorg te verbeteren. Dat gebeurde aan de hand van de SVK-vragenlijst (Screening Visuele Klachten). De SVK bleek een valide en betrouwbaar instrument voor het screenen op visuele klachten en kan in de klinische praktijk als ondersteuning dienen bij verwijzingen.

Uit de prevalentiestudie kwam naar voren dat tot 90% van de mensen met MS visuele klachten ervaart. Veelvoorkomende klachten waren meer tijd of licht nodig hebben, lichthinder en moeite hebben met wennen aan licht of donker. Andere visuele klachten zijn bijvoorbeeld dubbelzien, problemen met diepte zien, moeite met zien bij verminderd contrast, trillende beelden en veranderingen in het visuele veld. Bijna alle klachten van de vragenlijst kwamen vaker voor bij mensen met MS dan bij mensen zonder MS of andere ernstige aandoeningen.

Er is niet aangetoond dat visuele klachten een een-op-een relatie hebben met verminderde visuele, visueel perceptuele of cognitieve functies. Deze functies helpen ons dus nauwelijks bij het beter begrijpen van de klachten. Een diffuse achteruitgang van een ‘vision network’ (bestaande uit het visuele systeem, maar ook andere hersengebieden) draagt mogelijk bij aan het ontslaan van de visuele klachten. Verwijzingen en revalidatie zouden niet slechts moeten bouwen op aanwezige stoornissen of verminderde functies, maar vooral uit moeten gaan van de klachten en ervaringen van het individu.