Deciding upon a career within the medical field
Promotie: | Mw. S. (Sabine) Guntern |
Wanneer: | 18 januari 2016 |
Aanvang: | 16:15 |
Promotor: | M.P.C. (Greetje) van der Werf |
Copromotor: | prof. dr. H. (Hanke) Korpershoek |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Gedrags- en Maatschappijwetenschappen |
Hoe selecteer je medische studenten met de meeste kans op succesvolle studie?
Sabine Guntern richtte haar promotieonderzoek op de toelatingsprocedure voor medische studies. Voor universiteiten is het van belang om alleen de studenten met de beste kansen om de studie succesvol af te ronden te selecteren. Zij onderzocht daarvoor de persoonlijkheidskenmerken, beroepsinteresses en studieverwachtingen van aspirant studenten die zich hebben aangemeld voor de toelatingsprocedures van medische studies en de invloed daarvan op de studieprestaties voorafgaand aan het klinische gedeelte van de opleidingen.
Haar belangrijkste bevindingen zijn:
1. Vier subgroepen aspirant studenten konden worden geïdentificeerd op basis van beroepsinteresses (RIASEC schalen), interesse in prestigieuze beroepen en scores op zelfdiscipline, self-efficacy en sociale activiteit.
2. De grootste verschillen tussen de verwachtingen van de aspirant studenten en de ervaringen van de studenten die reeds geneeskunde studeren betroffen verschillen in de hoeveelheid studietijd, de noodzaak tot het uit het hoofd leren van feiten, de praktische focus van de studie en de beschikbare tijd om alle leerstof te begrijpen.
3. Niet-cognitieve factoren verklaren extra variantie in studiesucces bovenop het cognitieve niveau van studenten bij aanvang van de studie (GPA). Zelfdiscipline en self-efficacy lieten positieve effecten zien en gerichtheid op sociale activiteiten een negatief effect.
4. De beroepsinteresses en prestige-gerichtheid van studenten geneeskunde blijkt samen te hangen met de geaspireerde werkomgeving (huisarts, specialist in een privépraktijk, specialist in een ziekenhuis, wetenschappelijk onderzoeker en tandarts).
Sabine Guntern deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Onderwijskunde van de RUG.