AI en menselijk ongemak
Verslag AI event >>
Welk gevoel roept kunstmatige intelligentie (AI) bij u op? Steeds vaker vragen we ons af of de voordelen van deze ontwikkeling opwegen tegen de duistere kant die het met zich meebrengt. Een breedgevoeld maatschappelijk sentiment is het ongemak over machines die ‘de boel zouden overnemen’. Herkent u dit als professional bijvoorbeeld ook onder uw klanten, collega’s of werknemers? Hoe gaat u daarmee om?
Het Groningen Digital Business Centre (GDBC) nodigt u van harte uit voor het kennis- en netwerkevent “AI en menselijk ongemak” op dinsdag 29 oktober 2019 (15.00-18.30 uur) in Groningen.
Hoofdspreker is trendwatcher Jarno Duursma, en bij onze interactieve paneldiscussie zijn wetenschappers en bedrijven vertegenwoordigd. Tijdens de netwerkborrel achteraf is er gelegenheid tot napraten en zijn er AI demonstraties.
Details
Wat : Kennis- & netwerkevent GDBC
Voor wie : digitale bedrijven in en buiten het netwerk van GDBC, wetenschappers, alumni economie en bedrijfskunde, studenten
Thema: “De relatie tussen kunstmatige intelligentie en menselijk ongemak”
Sprekers: Jarno Duursma, Jenny van Doorn, Frido van Driem
Datum & tijd : dinsdag 29 oktober 2019 van 15:00 tot 18:30 uur (inclusief afsluitende borrel)
Voertaal: Nederlands
Locatie : Van Swinderen Huys, Groningen centrum
Toegang: gratis voor de sponsors GDBC, FEB Alumni Donateurs, RUG-medewerkers en studenten. Overige genodigden: €15,00 pp.
Aanmelden
Meld u direct aan! Het aantal zitplaatsen is beperkt.
Programma
15:00 uur | Ontvangst met koffie en thee |
15:30 uur | Opening en update GDBC door directeur GDBC Tammo Bijmolt en projectleider GDBC Bas Baalmans |
15:45 uur | Presentatie Jarno Duursma: “De relatie tussen kunstmatige intelligentie en menselijk ongemak” |
16:45 uur | Pauze + stellingen/ vragen indienen |
17:00 uur | Paneldiscussie (Jenny van Doorn, Frido van Driem, Domenique van der Niet, Jarno Duursma) |
17:30 uur | Borrel + infomarkt + AI demonstraties |
Hoofdspreker
Jarno Duursma is trendwatcher en TEDx spreker. Ook schreef hij boeken over digitale technologie, kunstmatige intelligentie en blockchain. Jarno verschijnt regelmatig in de landelijke media en schrijft opinieartikelen voor onder andere FD, NRC en Volkskrant. Hij was jarenlang organisator van TechEvent SMC050, wat hij destijds zelf heeft opgericht. Tijdens het GDBC-event op dinsdag 29 oktober gaat Jarno in op het menselijk ongemak dat AI met zich meebrengt. Ook bespreekt hij hoe wij daar als mens mee om kunnen gaan en hoe we moeten kijken naar de ‘digitale butler’ die altijd voor ons klaar staat. Want is het een vloek of een zegen?
Leden Paneldiscussie
Jenny van Doorn is Hoogleraar Dienstenmarketing aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek gaat onder andere over het gebruik van technologie in de dienstverlening, met name de inzet van robots en artificiële intelligentie (AI), waarbij ze onderzoekt hoe klanten reageren op dit soort nieuwe technologie. Haar werk is gepubliceerd in bijv. Journal of Marketing, Journal of Marketing Research, Harvard Business Review, Journal of the Academy of Marketing Science en Journal of Service Research.
Domenique van der Niet is een tech-ondernemer sinds de millenniumwisseling met een achtergrond in bedrijfskunde en informatica. Zijn kracht is het vertalen van de mogelijkheden die AI ons biedt naar de praktische toepassing ervan. Hierbij stelt hij de mens centraal. Als directeur van Humain’r zal hij spreken vanuit zijn recente ervaringen bij de introductie van AI in callcenterland. Samen met Messor uit Drachten en het GDBC is de ideale combinatie gevonden tussen mens, machine en organisatie. De AI neemt werk uit handen waardoor er meer ruimte en aandacht beschikbaar is voor de menselijke relatie.
Frido van Driem (alumnus FEB) werkt als Digital Growth Lead bij NEWCRAFT , een bedrijf dat bedrijven helpt met hun digitale versnellingen. Frido heeft ruim tien jaar ervaring binnen de internetindustrie. Hij begon zijn carrière bij Alibaba Group in Hangzhou (China) en heeft daarna actief deelgenomen aan diverse startups zoals: ZEEF.com en The Talent Institute. Tijdens de paneldiscussie zal Frido vanuit zijn eigen ervaring vertellen wat voor een impact AI heeft op organisaties en welk talent nodig is om de volgende industriële revolutie te overleven.
FEB: business partner voor uw organisatie
Wist u dat de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) ook oplossingen biedt voor bedrijven en organisaties, zoals toegepast onderzoek, het vinden van jong talent en opleidingen voor professionals?
Tijdens het netwerkevent op 29 oktober zijn ook vertegenwoordigers van “FEB for Business” aanwezig:
Onderzoek op maat
Het Groningen Digital Business Centre is een van de 12 ‘centres of expertise’ bij FEB die nauw samenwerken met bedrijven op thema’s als logistiek, energie, leiderschap, governance, marketing, digital business en meer.
Onderwijs: Business School
Voor ‘een leven lang leren’ biedt de University Business School van de FEB geaccrediteerde masters en (incompany) programma’s op verschillende locaties in Nederland. De onderwerpen zijn nauw verbonden met de expertise van FEB. Naast de executive master M&A and Valuation, executive MBA en de RA en RC opleidingen zijn er programma’s over Digitale Transformatie, Top-HR Leiderschap, Zorg en Welzijn, Energietransitie, CX Management, ESG Assurance, Data Science.
Vind jong talent
FEB heeft een sterke reputatie in het opleiden van getalenteerde economen en bedrijfskundige specialisten voor organisaties over de hele wereld. Bent u op zoek naar een gemotiveerde stagiair of young professional die bij uw organisatie past? Of wilt u een team van student consultants naar uw business case laten kijken voor nieuwe inzichten? FEB bemiddelt.
Laatst gewijzigd: | 30 november 2020 11:22 |