Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

NWO Open Technology financiering voor verbeteren kwaliteit 3D printtechnologie

09 juli 2024
Dr. Liangliang Cheng

Voor onderzoek naar een veiligere toepassing van metalen in 3D printtechnologie ontvangt dr. Liangliang Cheng van het Engineering and Technology Institute Groningen een subsidie van EUR 950.000 vanuit het NWO Open Technologieprogramma. Industriële partners nemen hiervan ruim EUR 100.000 voor hun rekening.

Mede-aanvrager van het door de Rijksuniversiteit Groningen gecoördineerde project is de Technische Universiteit Delft. Internationale partner is Queen Mary University of London.

Innovatieve oplossing

De onderzoekers gaan een geavanceerde vibrerende Non-Destructive Testing (NDT) methodologie ontwikkelen voor kwaliteitsborging van metalen in 3D-printingtechnologie, ook wel additive manufacturing genoemd (AM). Hiermee bieden ze een fundamentele en industrieel toepasbare oplossing voor autonome inspectie en kwalificatie van metalen AM-onderdelen in een industriële procesketen. Deze innovatieve oplossing wordt gebaseerd op een nieuwe aanpak die datagestuurde modellen, analyse van modelfrequentie en verklaarbare kunstmatige intelligentie (AI) integreert.

Overzicht van de Projectflow
Overzicht van de 'Projectflow': De eerste stap bestaat uit het uitvoeren van testen op aangeleverde AM onderdelen, gevolgd door geavanceerde data-analyse in WP1 en de daaropvolgende implementatie van AI-gestuurde kwaliteitsborging in WP2.

Optimaliseren voordelen 3D-printingtechnologie

3D-printingtechnologie transformeert fundamenteel de productieprocessen in diverse industrieën. Echter, het waarborgen van de kwaliteit van 3D onderdelen is nog een uitdaging. Het doel van de onderzoekers is om een veiligere toepassing van metalen in 3D-printingtechnologie te realiseren en daarmee de voordelen van 3D-printingtechnologie te optimaliseren.

Open Technologieprogramma

Het Open Technologieprogramma van NWO biedt financiering voor toepassingsgericht technisch-wetenschappelijk onderzoek. Wetenschappers uit alle disciplines kunnen voorstellen indienen en verschillende bedrijven en partners kunnen deelnemen aan een project door een financiële of materiële bijdrage te leveren. Het hele jaar door onderzoeksaanvragen worden ingediend. Deze ronde hebben in totaal zeven onderzoeksprojecten financiering ontvangen.

Lees het nieuws van de NWO over de toekenning hier

Laatst gewijzigd:09 juli 2024 16:33