Over ons Faculty of Science and Engineering Nieuws

Europese COFUND-subsidie over de oorsprong en evolutie van het leven voor 17 promovendi

04 oktober 2024
-

De Europese Unie heeft een COFUND-subsidie toegekend aan een consortium van onderzoekers van de universiteiten van Groningen en Leiden voor een gezamenlijk programma genaamd ‘Evolve’. Het programma van 7,1 miljoen euro, dat mede wordt gefinancierd door de deelnemende universiteiten, omvat de werving van 17 promovendi om toonaangevend onderzoek te doen naar de oorsprong en aard van het leven en de verspreiding ervan in het universum.

Prof. dr. Floris van der Tak (SRON/Kapteyn) en prof. dr. Wouter Roos (ZIAM) zijn de wetenschappelijke coördinatoren van het programma. Geïnteresseerde onderzoekers worden aangemoedigd om vóór 20 oktober 2024 te solliciteren.

-

Interdisciplinair onderzoek naar de oorsprong en evolutie van leven

De oorsprong en aard van leven, en de verspreiding ervan in het universum, zijn fundamentele vragen die de mensheid bezighoudt. Belangrijke vraagstukken betreffen bijvoorbeeld hoe biomoleculen gevormd zijn, het ontstaan van leven op planeten, de evolutie van cellulaire functies en of er buitenaards leven is. Binnen het Evolve Doctoral Programme doen de promovendi vier jaar interdisciplinair onderzoek met als doel baanbrekend werk te verrichten in vier wetenschappelijke gebieden: (i) Planetaire randvoorwaarden voor leven, en de oorsprong ervan hier op aarde, (ii) Het definiëren van eigenschappen en synthetiseren van leven, van moleculair- tot biosfeerniveau, (iii) Modelleren, voorspellen en sturen van leven, (iv) De verspreiding van leven in het universum.

Meer dan alleen onderzoek

Naast hun interdisciplinaire onderzoeksproject zullen de 17 promovendi een gezamenlijk onderzoeks- en opleidingsprogramma volgen, bestaande uit wetenschappelijke lezingen, academische en professionele vaardigheidstrainingen, loopbaanbegeleiding en het geven van onderwijs en begeleiden van bachelorstudenten. Daarnaast krijgen zij de mogelijkheid om stages te lopen bij toonaangevende industriële, academische en non-profit partnerorganisaties van het Evolve Doctoral Programme. Het doel is om de promovendi toe te rusten en voor te bereiden op hun verdere loopbaan, zowel binnen als buiten de academische wereld.

Kans om samen te werken met vooraanstaande wetenschappers

Binnen Evolve kunnen kandidaten solliciteren voor een van de 20 onderzoeksprojecten of zelf hun onderzoeksonderwerp voorstellen. Dit biedt hen de mogelijkheid om direct samen te werken met academici van topniveau waarvan meerdere prestigieuze prijzen en beurzen hebben ontvangen, zoals de Nobelprijs, ERC Advanced Grants en NWO Consortium-beurzen.

Inbedding in de Nationale Wetenschapsagenda

Het Evolve Doctoral Programme wordt gefinancierd door de Europese Unie en de deelnemende universiteiten en onderzoeksinstituten. Daarnaast werkt het programma nauw samen met het Nederlandse nationale Origins Center (www.origins-center.nl), dat wordt gefinancierd via de Nederlandse Wetenschapsagenda (www.wetenschapsagenda.nl).

Solliciteren is tot 20 oktober 2024 mogelijk

Geïnteresseerde onderzoekers worden aangemoedigd om vóór 20 oktober 2024 te solliciteren via de Evolve-website.

Om in aanmerking te komen zijn o.a. EU mobiliteitsregels van toepassing en mag de kandidaat in de afgelopen 3 jaar niet langer dan 12 maanden in Nederland doorgebracht hebben.

Deelnemende onderzoeksinstituten

Het Evolve Doctoral Programme is een gezamenlijk initiatief van zes vooraanstaande onderzoeksinstituten: het Leidse Instituut voor Scheikunde, het Groningen Biomolecular Sciences & Biotechnology Institute (GBB), het Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences (GELIFES), het Kapteyn Astronomisch Instituut, het Stratingh Instituut voor Scheikunde en het Zernike Institute for Advanced Materials (ZIAM).

Meer informatie

Voor gedetailleerde informatie over het onderzoek, de betrokken onderzoeksinstituten, mogelijke begeleiders en voorgestelde projecten, bezoek de website: https://evolve-programme.eu/

Laatst gewijzigd:04 oktober 2024 11:19