Onderwijs bevorderen door innovatie: VR Experience Days bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen
Hoe kun je virtual reality gebruiken om de effecten van bouwhoogte op het landschap van Lauwersoog te bestuderen, of de toegankelijkheid van een woonwijk wanneer het dichter bebouwd wordt? Om technologie te integreren in het onderwijs, organiseerde het Visualisatieteam van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen op 15 en 20 november de Virtual Reality Experience Days.
Dit initiatief, waaraan 120 tweedejaarsstudenten van de bacheloropleiding Spatial Planning and Design deelnamen, had als doel om nieuwe benaderingen van stedelijk ontwerp te inspireren en tegelijkertijd de kloof tussen technologie in de praktijk en innovatieve onderwijsmethoden te dichten. Het evenement was daarnaast een opstapje naar het bevorderen van onderzoeksverbindingen voor de nieuwe masteropleiding van de faculteit, Designing Spatial Transformations, met de nadruk op de integratie van technologie in toekomstige academische en professionele verkenningen.
Technologie benutten voor toekomstig stedelijk ontwerp en onderzoek
De sessies werden gehouden op twee ultramoderne locaties – het Reality Theater in het CIT-gebouw en het Atlas VR-Lab van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. In het Atlas VR-Lab gingen studenten actief aan de slag met virtual reality-tools, leerden de apparatuur gebruiken en in te zetten voor ontwerpdoeleinden. Het lab is uitgerust met high-performance computers die niet alleen VR-software kunnen draaien, maar ook andere applicaties die essentieel zijn voor geavanceerd ruimtelijk onderzoek en ontwerp. De beschikbaarheid van deze middelen maakt het Atlas Lab een knooppunt voor het verkennen van innovatieve mogelijkheden die zowel het onderwijs als toekomstig onderzoek binnen de faculteit zullen vormen.
Ondertussen boden de sessies in het Reality Theater een platform voor kritische debatten, waarbij in VR gepresenteerde scenario’s werden gebruikt om thema’s als stedelijke identiteit, dichtheid en milieubewustzijn te verkennen. Het Theater wordt ook gebruikt door provincies en andere organisaties die de beschikbare tools gebruiken om stedelijke casussen te presenteren en te analyseren. Deze groeiende vraag benadrukt de professionele waarde en praktische toepassingen van deze technologieën om diverse stakeholders bij discussies te betrekken.
De studenten werkten aan twee diversie casestudy’s: het eiland Schiermonnikoog en het Lauwersoog Erfgoedcentrum, en de wijk Paddepoel. Elk scenario bracht unieke ontwerpuitdagingen met zich mee, waarbij studenten afwegingen moesten maken tussen het behouden van de identiteit van de gemeenschap en het nastreven van stedelijke ontwikkeling. In Lauwersoog zorgde het verlagen van de hoogte van een nieuw gebouw er bijvoorbeeld voor dat het natuurlijke landschap van het gebied behouden bleef en werd het principe versterkt dat nieuwe bebouwing in harmonie moet zijn met de omgeving. In Paddepoel experimenteerden ze met het verhogen van de bebouwingsdichtheid door hoogbouw, wat vragen oproept over toegankelijkheid, vitaliteit en de toekomstige identiteit binnen de stedelijke structuur, terwijl ook het woningentekort wordt aangepakt. Deze discussies illustreren hoe stedebouw verder gaat dan alleen het ontwerpen van gebouwen.
Studentenperspectieven: de kracht van VR
De studenten die deelnamen aan de Experience Days reflecteerden positief op de unieke kans om met VR-technologie te werken. Een student deelde: "Ik kan niet wachten om de kans te krijgen mijn ontwerpen op deze manier te ervaren. In staat zijn om mezelf onder te dompelen in de ruimtes die ik creëer, zal me echt helpen te begrijpen hoe ze werken en hoe mensen zich erin zouden kunnen voelen. Het is een game-changer." Een ander merkte op hoe het praktische aspect van het Atlas VR Lab hun studie tot leven bracht: "De VR-sessie ging niet alleen over het gebruik van coole technologie – het ging erom te zien hoe mijn ideeën echte ruimtes zouden kunnen beïnvloeden. Het liet me kritischer nadenken."
Virtual Reality als tool voor samenwerking, onderzoek en gemeenschapsbetrokkenheid
Een van de belangrijkste resultaten van de VR Experience Days was het laten zien van de toegevoegde waarde van virtual reality bij ontwerpprojecten, onderzoek en debat. Door de deelnemers gedeelde visuele en ervaringsgerichte referenties te bieden, vergemakkelijkte VR inclusieve discussies tussen studenten, docenten en belanghebbenden.
Júlia dos Anjos Marques, een van de organisatoren, reflecteerde op het evenement en benadrukte de impact van de Reality Theater-sessies: "Na afloop van de sessies zag ik studenten langer blijven, nog steeds debatterend over de scenario’s die we hadden voorgesteld. Ze waren betrokken en analyseerden kritisch de mogelijkheden en implicaties van elk ontwerp. Dit was het best mogelijke resultaat – precies wat we hadden gehoopt en voor gewerkt."
De toekomst vormgeven door onderwijs en onderzoek
Nu stedebouw en ruimtelijke ordening steeds meer samengaan met technologie en gemeenschap, benadrukken initiatieven als deze het belang van het uitrusten van toekomstige ruimtelijke planners met hulpmiddelen die creativiteit, kritisch denken en samenwerking inspireren. De integratie van VR-technologie biedt niet alleen onderwijskundige voordelen, maar ook een platform voor baanbrekend onderzoek, zodat studenten en docenten aan de voorhoede blijven van de discussies over sociaal-ruimtelijke transformatie. Op deze manier blijft de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen een academische omgeving bevorderen waarin innovatie, beleid en gemeenschapsbetrokkenheid samenkomen, en zo de weg vrij maken voor beter ontworpen ruimtes en een meer doordachte benadering van stedelijke transformatie.
Het succes van de VR Experience Days weerspiegelt de bredere visie van de Faculteit om technologie te benutten om onderwijs en maatschappelijke discussies te verrijken. Door initiatieven zoals deze te verbinden met voorstellen zoals de nieuwe masteropleiding Designing Spatial Transformations, toont de Faculteit haar toewijding aan het opbouwen van een onderzoeksgericht kader waarin innovatie en kritische vraagstelling elkaar ontmoeten.
Het evenement werd georganiseerd door het Visualisatieteam van de Faculteit, onder leiding van Coördinator Ontwerponderwijs en Onderzoek Niels Grootjans en promovendus-docenten Júlia dos Anjos Marques en Yun Sun, in samenwerking met het CIT Visualisatieteam onder leiding van Dr. Gert-Jan Verheij. Hun gezamenlijke inspanningen brachten de Experience days niet alleen tot stand, maar gaven studenten ook toegang tot VR-headsets en software voor gebruik tijdens de Urbanism Atelier-cursus, gecoördineerd door Dr. Farzaneh Bahrami. Deze samenwerking onderstreept de toewijding van de Faculteit om onderwijs te combineren met cutting-edge technologie om studenten voor te bereiden op de uitdagingen van de echte wereld en tegelijkertijd de basis te leggen voor toekomstige onderzoeksinitiatieven.
Laatst gewijzigd: | 12 december 2024 12:44 |
Meer nieuws
-
22 oktober 2024
De dreigende kloof op het platteland
Het valt wel mee met de veronderstelde kloof tussen stad en platteland, vindt Felix Pot. ‘Er dreigt eerder een kloof óp het platteland: tussen autobezitters en mensen die niet over eigen vervoer beschikken.'
-
25 september 2024
Slimme energietransitie vraagt om inclusieve aanpak
RUG-wetenschapper Christian Zuidema vertelt over hoe we samen kunnen overstappen naar een duurzame samenleving. Een slimme transitie vraagt om een betere verdeling van de voor- en nadelen, betoogt hij.
-
22 augustus 2024
NWO kent subsidie toe aan groot onderzoek naar relatie tussen platteland en stad
De relaties tussen platteland en stad zijn afgelopen jaren onder druk komen te staan en vragen om toekomstbestendige ruimtelijke oplossingen. Daarom onderzoekt het Fertile Soils project, waarin 10 kennisinstituten en 30 praktijkpartners...