Wanneer en waarom geven consumenten de voorkeur aan esthetisch onvolmaakte voedingsmiddelen?
![Van Ittersum](/feb/news/2021/van-ittersum.jpg)
Sommige bedrijven ontwerpen en produceren bewust bewerkte voedingsmiddelen met esthetische onvolkomenheden, zoals verschillen in vorm, kleur of textuur. Tegelijkertijd gooien consumenten jaarlijks miljoenen kilo’s onbewerkte, veilig te eten groenten en fruit weg vanwege esthetische onvolkomenheden. Waarom ontwerpen en produceren we bewerkte voedingsmiddelen met esthetische onvolkomenheden terwijl we om dezelfde reden onbewerkte voedingsmiddelen weggooien?
Professor Koert van Ittersum en Jacob Suher (Portland State University, USA) en Courtney Szocs (Louisiana State University) hebben onderzoek gedaan naar deze vraag. In zeven studies (waaronder een keuzestudie in een supermarkt en een incentive-compatibele studie) tonen Van Ittersum en collega's aan dat het effect van esthetische onvolkomenheden op de voorkeuren van de consument afhangt van de vraag of levensmiddelen onbewerkt of bewerkt zijn en de menselijke aandacht die op basis van deze onvolkomenheden al dan niet wordt afgeleid door consumenten.
Menselijke aandacht
Van Ittersum legt uit: "Hoewel onvolkomenheden de voorkeuren voor onbewerkte voedingsmiddelen negatief beïnvloeden, hebben ze een positieve invloed op de voorkeuren voor bewerkte voedingsmiddelen. De consument schrijft de onvolkomenheden toe aan de menselijke aandacht die bij het productieproces betrokken is. Dat wil zeggen dat consumenten onvolkomenheden in bewerkte voedingsmiddelen toeschrijven aan hoge niveaus van menselijke aandacht tijdens de productie. Imperfecties in onbewerkte voedingsmiddelen, daarentegen, worden toegeschreven aan een gebrek aan menselijke aandacht tijdens de productie. Voortbouwend op onderzoek dat de positieve effecten van menselijke aandacht in de productie benadrukt, laten we zo zien dat waargenomen menselijke aandacht de voedselkeuze stimuleert.
Met zorg gekweekt
Hoe kunnen fabrikanten en retailers deze inzichten gebruiken om de voorkeur voor esthetisch onvolmaakte groenten en fruit te vergroten en uiteindelijk de hoeveelheid verspilde producten per jaar te verminderen? Van Ittersum suggereert twee goedkope, eenvoudig toe te passen tactieken. Ten eerste kunnen supermarkten “Met zorg gekweekt” of “Met zorg gemaakt” labels gebruiken om de consument te laten weten dat mensen betrokken waren bij het productieproces. Als alternatief kunnen supermarkten en restaurants deze vruchten en groenten snijden, mengen of anderszins transformeren en ze gebruiken in salades, smoothies, sappen enz.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Koert van Ittersum
![Onbewerkte appeltaart](/feb/news/2021/apple-pie.jpg)
Laatst gewijzigd: | 01 februari 2023 16:20 |
Meer nieuws
-
17 juli 2024
Veni-beurzen voor tien Groningse onderzoekers
Aan tien onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG is een Veni-beurs van maximaal 320.000 euror toegekend. De Veni-beurzen worden jaarlijks toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk onderzoek (NWO) en zijn...
-
08 juli 2024
Nieuwe samenwerking UGBS en Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen: opleidingen voor professionals
Het samenbrengen van kennis en ervaring van beide partners levert nieuwe opleidingsmogelijkheden voor werkenden in uiteenlopende organisaties.
-
02 juli 2024
Roeping of noodzakelijk kwaad?
Het is belangrijk om te weten hoe werknemers hun baan zien, ontdekte Milena Nikolova. De hoogleraar Economics of Well-being onderscheidt drie verschillende arbeidsmotivaties.