Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Wanneer en waarom geven consumenten de voorkeur aan esthetisch onvolmaakte voedingsmiddelen?

27 mei 2021
Van Ittersum
Van Ittersum

Sommige bedrijven ontwerpen en produceren bewust bewerkte voedingsmiddelen met esthetische onvolkomenheden, zoals verschillen in vorm, kleur of textuur. Tegelijkertijd gooien consumenten jaarlijks miljoenen kilo’s onbewerkte, veilig te eten groenten en fruit weg vanwege esthetische onvolkomenheden. Waarom ontwerpen en produceren we bewerkte voedingsmiddelen met esthetische onvolkomenheden terwijl we om dezelfde reden onbewerkte voedingsmiddelen weggooien?

Professor Koert van Ittersum en Jacob Suher (Portland State University, USA) en Courtney Szocs (Louisiana State University) hebben onderzoek gedaan naar deze vraag. In zeven studies (waaronder een keuzestudie in een supermarkt en een incentive-compatibele studie) tonen Van Ittersum en collega's aan dat het effect van esthetische onvolkomenheden op de voorkeuren van de consument afhangt van de vraag of levensmiddelen onbewerkt of bewerkt zijn en de menselijke aandacht die op basis van deze onvolkomenheden al dan niet wordt afgeleid door consumenten.

Menselijke aandacht

Van Ittersum legt uit: "Hoewel onvolkomenheden de voorkeuren voor onbewerkte voedingsmiddelen negatief beïnvloeden, hebben ze een positieve invloed op de voorkeuren voor bewerkte voedingsmiddelen. De consument schrijft de onvolkomenheden toe aan de menselijke aandacht die bij het productieproces betrokken is. Dat wil zeggen dat consumenten onvolkomenheden in bewerkte voedingsmiddelen toeschrijven aan hoge niveaus van menselijke aandacht tijdens de productie. Imperfecties in onbewerkte voedingsmiddelen, daarentegen, worden toegeschreven aan een gebrek aan menselijke aandacht tijdens de productie. Voortbouwend op onderzoek dat de positieve effecten van menselijke aandacht in de productie benadrukt, laten we zo zien dat waargenomen menselijke aandacht de voedselkeuze stimuleert.

Met zorg gekweekt

Hoe kunnen fabrikanten en retailers deze inzichten gebruiken om de voorkeur voor esthetisch onvolmaakte groenten en fruit te vergroten en uiteindelijk de hoeveelheid verspilde producten per jaar te verminderen? Van Ittersum suggereert twee goedkope, eenvoudig toe te passen tactieken. Ten eerste kunnen supermarkten “Met zorg gekweekt” of “Met zorg gemaakt” labels gebruiken om de consument te laten weten dat mensen betrokken waren bij het productieproces. Als alternatief kunnen supermarkten en restaurants deze vruchten en groenten snijden, mengen of anderszins transformeren en ze gebruiken in salades, smoothies, sappen enz.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Koert van Ittersum

Onbewerkte appeltaart
Onbewerkte appeltaart
Laatst gewijzigd:01 februari 2023 16:20
View this page in: English

Meer nieuws

  • 27 mei 2024

    Vier eredoctoraten uitgereikt door de RUG

    De RUG heeft op vrijdag 24 mei vier eredoctoraten uitgereikt aan dr. Kate Crawford, dr. Tedros Ghebreyesus, ir. Gerrit Hiemstra en prof. dr. Mariana Mazzucato. De uitreiking vond plaats in de aula van het Academiegebouw en was onderdeel van de...

  • 08 mei 2024

    Juliette de Wit, Femke Cnossen and Maite Laméris receive YAG grant

    Juliette de Wit, Femke Cnossen and Maite Laméris have received a YAG Grant of € 6,000 for an interdisciplinary project on the long-lasting socio-economic consequences of the ‘Arbeitseinsatz’ in the Netherlands. The grant enables them to explore...

  • 02 mei 2024

    Johan Remkes te gast in podcast Leiderschap in Onzekere Tijden Live

    Oud-minister en oud-informateur Johan Remkes is op 15 mei te gast in de Podcast Leiderschap In Onzekere Tijden. In de liveopname van de podcastaflevering gaat hij met FEB-hoogleraren Janka Stoker en Harry Garretsen in gesprek over de huidige...