De druk op productontwikkeling is de afgelopen jaren enorm toegenomen. De wereldwijde concurrentie groeit en groeit, innovaties volgen elkaar steeds sneller op en bedrijven maken meer en meer haast om producten snel op de markt te brengen. Tegelijkertijd stellen klanten steeds hogere eisen aan de prestaties van producten.
Ontwikkelafdelingen hebben daarom behoefte aan meer feedback van consumenten; feedback die bovendien gedetailleerder en eerder beschikbaar is dan gebruikelijk. Traditionele feedback-kanalen zoals serviceafdelingen kunnen echter niet in die behoefte voorzien. De informatie die ze leveren, is vaak pas beschikbaar als de derde generatie van het product al op de markt is. Bovendien ontbreekt vaak de kwaliteit die nodig is om mismatches tussen technische specificaties en eisen van consumenten bloot te leggen.
Internet biedt wellicht uitkomst. Productvergelijkingswebsites en social media zoals Twitter en Facebook maken het consumenten steeds gemakkelijker om feedback over producten te geven. Het is voor veel bedrijven echter onbegonnen werk om alle feedback - vaak alleen beschikbaar in de vorm van platte tekst - handmatig te scannen, te analyseren en om te zetten in nuttige informatie. In het bedrijfsleven bestaat daarom een grote behoefte aan slimme en snelle tools waarmee grote hoeveelheden tekst omgezet kunnen worden in bruikbare kennis.
Ongestructureerde teksten met emotie
De Rijksuniversiteit Groningen (COPE) en Technische Universiteit Eindhoven hebben samen met vijf fabrikanten van eindproducten vijf jaar lang onderzoek gedaan naar de feedback van consumenten en de mogelijkheden om die te analyseren en te vertalen in informatie. Dit onderzoek is mede gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken in het kader van het onderzoeksprogramma IOP-ICPR.
Eén van de eerste constateringen was dat veel feedback niet alleen betrekking had op het product, maar ook op de dienstverlening eromheen. Denk aan bedrijven die de belofte ‘niet goed, geld terug’ doen, maar die vervolgens – althans in de ogen van de klant die online zijn grieven uit – niet nakomt. Gaandeweg is de scope van het onderzoeksproject daarom verbreed tot meer dan alleen feedback over producten.
Daarnaast blijkt dat veel feedback bestaat uit korte, ongestructureerde teksten zonder interpunctie, vaak doordrenkt met emotie, waarin veel specifieke termen worden gebruikt. Dat maakt het nagenoeg onmogelijk om de teksten met bestaande tools voor tekstanalyse te ontrafelen en te classificeren.