Medische Bibliotheek
UMCG
Medische Bibliotheek Nieuws

Makkelijker en gratis artikelen/boeken aanvragen bij andere bibliotheken

21 januari 2019
SmartCat

Vraagt u wel eens artikelen of boeken aan bij een andere bibliotheek? Dat is nu een stuk eenvoudiger!

Wat is er veranderd?

Eerder vulde u een webformulier in als u een aanvraag wilde indienen, maar nu kunt u aanvragen via SmartCat met de knop: ‘Request from Another Library . U hoeft verder niets in te vullen!

Hoe gaat dat dan precies?

Artikelen:

1.   Ga naar PubMed (of een van onze andere databases of Google Scholar *)
Als u via de website van de Centrale Medische Bibliotheek www.rug.nl/cmb of via deze link PubMed of een andere database opent, dan ziet u bij elk artikel een rode ‘Get-it!’ button staan.

2.   Klik op Get it!
Klikt u op Get it! dan komt u in SmartCat terecht en ziet u of wij het artikel hebben.

3.   Klik op ‘Aanvragen bij een andere bibliotheek’
Is het artikel niet aanwezig, dan kunt u op de knop ‘Aanvragen bij een andere bibliotheek’ klikken om het artikel elders aan te vragen.

4.   Login met uw UMCG-account of studentenaccount
Inloggen doet u gewoon met uw UMCG-account via de Single Sign-on (UMCG-emailadres en wachtwoord).* Gebruikt u Google Scholar en wilt u zien of een artikel in onze collectie aanwezig is en eventueel aanvragen? Activeer dan de Get it! link via Google Scholars menu > Settings > Library Links > vink aan: University of Groningen Library – Get It!

Kunt u het artikel niet vinden? Soms is een artikel niet te vinden in PubMed. Dan kunt u ook dit formulier invullen. Wij kijken dan of we de publicatie voor u kunnen aanvragen.

Boeken:

1.   Zoek het boek op in SmartCat

2.   Klik op ‘Aanvragen bij een andere bibliotheek’
Let op: alleen als het boek niet beschikbaar is bij de CMB of de UB, verschijnt de knop ‘Aanvragen bij een andere bibliotheek’.

3.   Log in met uw UMCG-account of studentenaccount
Inloggen doet u gewoon met uw UMCG-account of studentenaccount (Single Sign-on). U kunt zelf aangeven of u uw boek wilt afhalen bij de CMB, UB Binnenstad of de UB Zernike.

Kunt u het boek niet vinden in SmartCat? Dan kunt u ook dit formulier invullen. Wij kijken dan of we de publicatie voor u kunnen aanvragen.

Tarieven

Ook de tarieven wijzigen per 28 januari. Dit is een pilot voor een half jaar.

Aanvraag binnenland

Aanvraag buitenland

Studenten RUG

De bibliotheek betaalt namens u de kosten die hiermee gemoeid zijn

Boek: € 6,-
Artikel: € 0,60 per kopie, met een minimum van € 6,-

Medewerkers / promovendi UMCG & RUG

De bibliotheek betaalt namens u de kosten die hiermee gemoeid zijn

Overige leners

Boek: € 13,-

Artikel: € 6,50

Boek: kostprijs wordt volledig doorberekend, met een minimum van € 26,50

Artikel: €1,20 per pagina, met een minimum van €26,50

De nieuwe werkwijze zal medio 2019 worden geëvalueerd. Uw lopende aanvragen worden afgehandeld zoals gebruikelijk.

Vragen?
Neem contact met ons op via email cmb umcg.nl of telefoon 361 6200.

Laatst gewijzigd:19 november 2019 15:42