Medische Bibliotheek

Plan S - Informatie voor onderzoekers

12 februari 2019
Plan S

Plan S is een initiatief om vanaf 2020 de transitie naar 100% openaccess-publicatie te versnellen. Het plan is gelanceerd in september 2018. Het initiatief wordt gesteund door zestien financiers die zich cOAlition S noemen en gecoördineerd door Science Europe. Plan S heeft betrekking op publicaties die zijn gefinancierd door deelnemende organisaties, waaronder NWO en ZonMw in Nederland.

Wat betekent Plan S voor onderzoekers?

Plan S heeft betrekking op peer-reviewed academische artikelen die worden gefinancierd door de deelnemende organisaties, waaronder NWO en ZonMw in Nederland. Plan S is niet van toepassing op monografieën of hoofdstukken in boeken.

Publicaties binnen Plan S moeten aan drie belangrijke eisen voldoen:
  • Directe open access (geen embargo’s).
  • Volledig behoud van copyright door auteurs of hun instellingen.
  • Open licentie (aanbevolen wordt CC BY 4.0).
De belangrijkste doelstellingen van het initiatief zijn:
  • betaalmuren voor publicaties opheffen;
  • directe openaccesspublicatie bieden voor onderzoek dat wordt gefinancierd door cOAlition S;
  • volledig behoud van copyright bieden aan de wettelijke copyrighthouder (meestal de auteur(s) of hun instelling(en)), plus een open licentie voor hergebruik voor alle mogelijke doelen;
  • meer transparantie bieden op het gebied van academische publicaties;
  • veranderingen op gang brengen in het evalueren van onderzoek.

Voor vragen kun je contact opnemen met de open-access teams van de Universiteitsbibliotheek of the Centrale Medische Bibliotheek.
Laatst gewijzigd:27 juni 2024 12:27