Medische Bibliotheek
Medische Bibliotheek Nieuws

UMCG-aandeel Open Access publicaties stabiel op 98%

10 juni 2024

In 2023 was maar liefst 98% van de UMCG-peer-reviewed artikelen en -congresbijdragen open access - inclusief gold (36%), hybrid (38%) en green (24%) open access. Het aandeel open access publicaties bleef stabiel vanaf 2021.
Lees hier wat Gold, Hybrid, Green & Diamond open access is.

De forse toename in 2021 is grotendeels toe te schrijven aan de implementatie van de open access procedureregeling (Taverne amendement), die heeft geleid tot een aanzienlijke groei van het aandeel van green open access. Omdat het aandeel gold en hybrid open access op peil is gebleven, is de uitrol van het open access beleid bestendig gebleken.

De Universiteitsbibliotheek Groningen (UB) en de Medische Bibliotheek (CMB) zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de regeling.

UMCG Open Access 2018-2023
Laatst gewijzigd:10 juni 2024 09:58