Dr. Matt Coler ontdekt nieuwe wegen in onderwijsland
Terwijl hij thuis werkt - met aan zijn voeten een spelende peuter - vertelt dr. Matt Coler, assistent professor en programmamanager Language, Culture & Technology, hoe hij online lessen cultuur- en taalvaardigheden geeft. Afgelopen vrijdag stapte Matt Coler vlot over op online lesgeven en hij vermoedt dat deze ervaring een blijvende impact kan hebben op de manier waarop hij doceert, ook na de coronacrisis.
Vanwege het interactieve karakter van zijn lessen zocht Matt een boeiende manier voor zijn studenten om online deel te nemen aan het college. 'Een ‘skills lab’ is geen standaard college, dus ik wil niet dat mijn studenten naar een scherm kijken terwijl ik de hele tijd praat.' Een actieve groepsdiscussie is een essentieel onderdeel van het college dus na waarschuwingen over mogelijke sluiting van universiteiten, bereidde Matt de overstap naar online onderwijs voor. Hij plaatste op vrijdag, de eerste dag van de fysieke sluiting van de universiteit, een GoogleDocs online zodat studenten video's kunnen bekijken en bespreken, hun eigen "hands-on learning" doen, eigen materiaal uploaden en contact leggen met hem en elkaar door middel van wat je het beste kunt omschrijven als een cursus Wiki.
‘Deze crisis zet mij aan het denken. Het vereist dat mensen radicaal anders gaan denken, waardoor ook ik heb geherdefinieerd wat het eigenlijk betekent om te onderwijzen en te leren. Ik denk dat de impact van dit alles mijn eigen onderwijs op een positieve manier beïnvloedt. Plots blijft de inhoud van de module niet beperkt tot het klaslokaal, maar sijpelt het buiten de universiteit door in het leven van de studenten. Dit is een geweldige kans voor zowel studenten als docenten om te herdefiniëren wat het betekent om les te geven en te leren!’
Matt ervaart bijvoorbeeld dat deze manier van lesgeven studenten helpt die normaliter worstelen met actieve betrokkenheid in de klas. Vooral voor voor eerstejaars of verlegen studenten voelt het veiliger om digitaal deel te nemen aan een groepsgesprek dan door zich uit te spreken in de klas. Het moedigt studenten bovendien aan om na te denken over aspecten van taal en cultuur buiten het theoretische kader om. Aspecten die bovendien een nieuwe betekenis krijgen door de realiteit van de pandemie. Matt denkt daarom dat hij deze vorm van online lesgeven ook na de crisis blijft omarmen en heeft zijn studenten gevraagd naar hun ervaringen. ‘Het is misschien nog wat vroeg om echt conclusies te trekken, maar tot nu toe werkt het!’

Laatst gewijzigd: | 18 maart 2020 12:30 |
Meer nieuws
-
24 maart 2025
RUG 28e in World’s Most International Universities 2025 ranglijst
De Rijksuniversiteit Groningen is door Times Higher Education gerangschikt op de 28e plek in de World’s Most International Universities 2025 ranglijst. Daarmee laat de RUG instellingen als MIT en Harvard achter zich. De 28e plek betekent een stijging...
-
05 maart 2025
Vrouwen in de wetenschap
De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. In de podcast gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden...