Over ons Campus Fryslân

Wanneer:za 05-10-2024 10:30 - 16:00
Waar:Campus Fryslân, De Beurs, Wirdumerdijk 34, 8911 CE, Leeuwarden
Weekend van de Wetenschap

Schrijf het alvast in je agenda: op zaterdag 5 oktober vieren we het Weekend van de Wetenschap.

Kom naar de Beurs en laat je verrassen door leuke workshops, lekkere proefjes en inspirerende sprekers. Samen laten we zien wat de wetenschap allemaal kan.

Voor 8 tot 88, dus het is voor iedereen!

De eerste namen en activiteiten zijn bekend. Lees snel verder.
Hou deze site in de gaten voor het programma.

Zien we je op 5 oktober?

Diederik Jekel
Wetenschapsjournalist Diederik Jekel

Diederik Jekel komt naar Leeuwarden!
Tijd: 11:00 - 11:45
Diederik Jekel, de wetenschapsjournalist bekend van onder meer Zapplive, Willem Wever, de Slimste mens en Jekels Jacht, verrast je tijdens de spetterende opening bij de faculteit Campus Fryslân (van de Rijksuniversiteit Groningen) in Leeuwarden. Hij neemt je mee in de wereld van de wetenschap.

Dit mag je niet missen.

Blender bikes
Fiets je eigen smoothie bij elkaar met de Blender Bikes van Science Linx

Fiets je eigen smoothie bij elkaar
Tijd: vanaf 11:30 tot 16:00
Door hard te trappen op de Blenderbike van Science Linx, onderdeel van de Rijksuniversiteit Groningen, wordt bevroren fruit gepureerd tot een smoothie. Trap je rot en en proef wat je zelf gemaakt hebt!

Klein Venijn
Klein venijn - zijn virussen je vriend of vijand?

Tijd: van 11:00 tot 16:00
Leer hoe virussen en bacteriën tegelijk je vriend én je vijand zijn. En haal samen met je vriendin, broer, opa of buurvrouw de highscore door ziekmakers te slim af te zijn in een razend spannend spel.

De interactieve installatie ‘Klein Venijn?’ heeft een introductiepaneel met toegankelijke uitleg over virussen en bacteriën. Daarnaast is er een video over wat jij kunt doen om te zorgen dat jijzelf én de mensen om je heen gezond blijven. En er is een razend spannend spel, waarin je samen met een partner de goede bacteriën en virussen te pakken moet zien te krijgen, terwijl je de ziekmakers ontwijkt. Wie het langst kan blijven staan, heeft de highscore!

Aletta Jacobs School of Public Health informeert en verrast met 'Klein venijn'.

Schep maar op
Schep maar op - interactieve snackautomaar en meer

Tijd: vanaf 11:00 tot 16:00
We weten het allemaal wel: regelmatig vers koken met veel groente, fruit en volkorenproducten is gezonder dan iedere dag friet of pizza halen. Toch is het niet altijd makkelijk om de gezonde keuze te maken. Veel factoren zijn hierop van invloed.
'Wat je eet, bepaal je niet alleen.'

Laat je verrassen door borden met maaltijden door de eeuwen heen, een Lifelineskaart, een FEBO-muur met suikertaks, en een spel dat je aan het denken zet.

Aletta Jacobs School of Public Health (de Rijksuniversiteit Groningen, de Hanzehogeschool Groningen, het UMCG en vele partners in de drie Noordelijke provincies) geven inzicht in wetenschappelijk onderzoek en laten vanuit verschillende invalshoeken zien wie en wat bepaalt wat we eten.

Green screen
Ga op de foto als wetenschapper

Ga op de foto als een wetenschapper - green screen
Heb jij altijd al wetenschapper willen zijn? Dat kan vandaag!
Je hebt misschien al een beetje een beeld of zelfs een voorkeur voor een bepaald wetenschappelijk thema. Hoe leuk is het dan om de dag compleet te maken door op de foto te gaan als wetenschapper in jouw interessegebied. Astronaut, politicoloog, maritiem onderzoeker, taalwetenschapper, econoom, filosoof, of iets heel anders? Ga op de foto en ontdek wat jij leuk vindt!

Geesje Duursma

Gastvrijheid, wat is dat eigenlijk? - door Geesje Duursma

Denk jij bij gastvrij aan de tandarts? Nee toch? Je wilt het liefst weer wegrennen.
Herken je dat? Toch kan een tandartsbezoek ook een gastvrije ervaring zijn. Hoe zit dit? Geesje legt het je uit en neemt je mee (niet naar de tandarts). En bestaat er eigenlijk een gastvrije school?

Gastvrijheid, wat is dat eigenlijk? Als je het tien mensen vraagt, krijg je waarschijnlijk tien verschillende antwoorden. Vaak hoor je dingen zoals "je welkom voelen" of "aardig zijn".

Geesje Duursma weet hier alles van. Ze runt al meer dan 25 jaar haar eigen horecabedrijf, De Pleats, in Burgum. Voor haar is gastvrijheid een ondergewaardeerd begrip dat veel meer wetenschappelijke aandacht verdient. Daarom besloot ze, naast haar werk, onderzoek te doen naar gastvrijheid. Ze wilde weten: wat is gastvrijheid precies? Wanneer ben je gastvrij? En waarom denken mensen er zo verschillend over?

Wil je weten hoe je zelf kunt onderzoeken hoe gastvrijheid werkt en hoe jij gastvrij kunt zijn? Kom dan naar deze interessante bijeenkomst en laat je verrassen.

NB Tijdens haar onderzoek heeft Geesje zichzelf een nieuwe titel gegeven: gastvrijheidseconoom. Ze heeft zelfs een nieuw woord bedacht: ‘hospitension’.
Op 10 oktober verdedigt Geesje haar proefschrift op 10 oktober in de Beurs in Leeuwarden.