Over ons Campus Fryslân

Wanneer:do 30-11-2023 19:30 - 21:00
Waar:Campus Fryslân, De Beurs, Wirdumerdijk 34, 8911 CE, Leeuwarden
SGL Klaas Dijkstra AI

Stel je voor dat in de je een computer kan laten kijken en kan laten leren zoals mensen. Dit is waar Computer Vision en AI om de hoek komen kijken. Deze opwindende technologie stelt ons in staat om beelden automatisch te analyseren, en de mogelijkheden lijken grenzeloos.

In de wereld van de landbouw kan Computer Vision helpen bij het identificeren van ziekten en schadelijke insecten, waardoor boeren hun gewassen kunnen beschermen en opbrengsten kunnen vergroten. In de gezondheidszorg kunnen we met behulp van deze technologie bacteriekolonies in watermonsters tellen om Legionella te voorkomen, of zelfs de bloedstroom in real-time meten tijdens delicate darmwandoperaties.

AI maakt het mogelijk om plasticsoorten te herkennen, wat de recyclingprocessen aanzienlijk verbetert. Het detecteren van afwijkingen in röntgenbeelden wordt nauwkeuriger en sneller, wat levens kan redden. Het verbeteren van verkeersveiligheid is ook een realiteit geworden door het analyseren van verkeersgedrag.

Wat deze technologie nog krachtiger maakt, zijn de recente doorbraken in kunstmatige intelligentie. In sommige gevallen overtreft AI nu zelfs de menselijke prestaties. Om dit mogelijk te maken, heb je drie essentiële ingrediënten nodig: data van hoge kwaliteit, immense rekenkracht en slimme algoritmen.

Laat je meenemen op een reis vol mogelijkheden tijdens deze lezing. Ontdek hoe Computer Vision en AI onze wereld transformeren en verbeteren. Leer over de kracht, de kansen en de grenzen van deze technologie aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden.

donderdag 30 november 2023
19:30 inloop met koffie/thee
Campus Fryslân, De Beurs, Wirdumerdijk 34, 8911 CE, Leeuwarden

De lezing is gratis toegankelijk, we vragen je wel een kaartje te reserveren vanwege de capaciteit van de ruimte.

Over Klaas Dijkstra:
Klaas Dijkstra is Lector Computer Vision & Data Science aan de NHL Stenden Hogeschool. Hij is gepromoveerd op het gebied van kunstmatige intelligentie aan de Rijksuniversiteit Groningen en leidt de onderzoeksgroep Computer Vision & Data Science. Hij is voorzitter van het Cluster Computer Vision Noord-Nederland (CCVNN), een platform van meer dan dertig bedrijven in Noord-Nederland die actief zijn op het gebied van computer vision. Hij is mede-ontwikkelaar van de master Computer Vision & Data Science en de gelijknamige minor.
Klaas heeft uitgebreide ervaring (sinds 2005) met het initiëren, leiden en uitvoeren van hands-on onderzoeksprojecten (SNN, SIA, etc.) Hij is uitvinder van een patent voor een medisch apparaat en hij is (co)auteur van wetenschappelijke publicaties in zowel het artificial intelligence en (hyperspectrale) imaging domein als de verschillende toepassingsgebieden (zoals kunststoffen, landbouw, medisch, microbiologie, etc.).