PhD Defence Geesje Duursma Hospitality in organizations working with host volunteers
When: | Th 10-10-2024 10:30 - 12:00 |
Where: | Campus Fryslân, Leeuwarden or online |
Gastvrij gedrag stimuleren voor behoud van vrijwilligers
Dit promotieonderzoek 'Hospitality in organizations working with host volunteers. Concepts, Theory, Evidence and Implications' van Geesje Duursma onderzoekt hoe organisaties buiten de gastvrijheidssector gastvrij gedrag kunnen stimuleren, bevorderen en behouden bij hun vrijwilligers. Vrijwilligerswerk en gastvrijheid werden onderzocht vanuit een psychologisch, sociologisch en economisch perspectief.
Duursma biedt praktische aanbevelingen voor het verbeteren van gastvrijheid in de praktijk. Dit omvat het in kaart brengen van zowel de klant- als de vrijwilligersreis, het betrekken van vrijwilligers via training, duidelijke taakomschrijvingen en positieve feedback. Het geven van eigenaarschap aan vrijwilligers over hun rol en werkruimte wordt ook benadrukt, omdat dit hen in staat stelt gastvrije keuzes te maken en hen empowered om zelfstandig te handelen.
De studie presenteert een nieuw kader voor het begrijpen van gastvrijheid buiten de gastvrijheidssector, waarbij cultuur, managementniveaus en diverse praktijken geïntegreerd worden om een authentieke "sense of hospitality" te creëren. Het integreren van gastvrijheid binnen organisaties kan niet alleen de organisatie verbeteren, maar ook bijdragen aan een meer humane en inclusieve samenleving.
Het onderzoek werd uitgevoerd in een museum, bibliotheek en ziekenhuis in Noord-Nederland. Het identificeerde vijf soorten gastvrijheid: persoonlijke, faciliterende, communicatieve, erkenning & ondersteunende, en inclusieve & warme gastvrijheid. Het onderzoek benadrukt dat gastvrijheid een veelzijdig concept is, waarin waarden, houding, gedrag en uitkomsten een belangrijke rol spelen.
Een centraal begrip in de studie is "hospitability," dat gericht is op de fysieke, organisatorische en ideologische ondersteuning van vrijwilligers. Daarnaast introduceert het concept "hospitension," wat verwijst naar spanningen binnen organisaties die ontstaan door verschillende interpretaties van gastvrijheid. Om deze spanningen te verminderen, is het belangrijk om gastvrijheid op verschillende niveaus (strategisch, tactisch, operationeel) te definiëren.
Proefschrift: https://hdl.handle.net/(...)8e-8977-73312ae6109c