University of Groningen Business School

PE-sessie Artificial Intelligence

PE voor controllers
PE sessie AI

De laatste jaren heeft het gebruik van Kunstmatige Intelligentie, ook wel Artificial Intelligence of AI, een enorme vlucht genomen in organisaties.

AI biedt grote kansen, bijvoorbeeld om arbeidsmarktkrapte te verminderen. AI brengt echter ook risico’s met zich mee; denk maar aan de verschillende vormen van vooringenomenheid van algoritmes.

Wat is de rol van de controller bij het benutten van de kansen en het beheersen van de risico’s?

Spreker: Prof. Dr. Lineke Sneller RC, Digitalization & AI in Accounting, Control, Governance, and Auditing, Rijksuniversiteit Groningen

• Datum en tijd: dinsdag 14 januari 2025, 15.30-20.00 uur
  • Locatie: Duisenberggebouw, Zernike Campus Groningen
  • Voertaal: Nederlands
  • Kosten: € 115,-
  • PE Punten: 4

Over de inhoud van de sessie

Artificial Intelligence – De rol van de Controller

In deze PE-sessie zullen we ingaan op Artificial Intelligence (AI) en de rol die de controller heeft bij het benutten van kansen van AI en het beheersen van de risico’s ervan. Eerst zullen we bespreken wat wordt verstaan onder AI, en een aantal inspirerende voorbeelden geven. Daarna komt de componenten van AI aan de orde: algoritmes, IT en data.

Daarna komt de rol van de controller aan bod. Hierbij bespreken we de relatie tussen missie en visie van de organisatie enerzijds, en de inzet van AI anderzijds. Ook wordt ingegaan op het bewaken van de kwaliteit van AI. Tot slot zullen we aandacht besteden aan compliance en de groeiende wet- en regelgeving op het gebied van AI.

Lineke Sneller

Over de spreker

Prof. dr. Lineke Sneller RC is hoogleraar Digitalization & AI in Accounting, Control, Governance, en Auditing aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 1989 werd zij doctorandus in de econometrie, in 2004 registercontroller, en in 2010 promoveerde zij op het proefschrift "Does ERP add company value?". Zij doceert en publiceert over IT Governance, Artificial Intelligence en Digitalisering.

Naast haar werk bij de RUG is Lineke lid van de Raad van Commissarissen van EY, MSPS en Van Wijnen. Verder is ze lid van de raad van advies van het Institute of Internal Auditors. In de afgelopen jaren heeft Lineke diverse CIO- en directieposities bekleed, bij Vodafone, Tele2 en InterfaceFLOR, en was zij commissaris bij Achmea, CCV, Ortec en ProRail. Ook was zij lid van de Raad van Advies van de Vereniging van Registercontrollers.

Over het gehele PE-aanbod

Lees meer over het PE-aanbod voor controllers van de University of Groningen Business School

Voor vragen kunt u contact opnemen met onze programmamanager:

Anouk Smand

M: (+31) 06 11 46 01 54