Hoe is het christendom een wereldgodsdienst geworden? Wat hebben jodendom, christendom en islam gemeenschappelijk? En wat betekent geloven voor mensen vandaag de dag, in een snel veranderende wereld?
In de opleiding Theologie bestudeer je het christendom, evenals het jodendom en de islam vanuit verschillende wetenschappelijke invalshoeken: (kunst)geschiedenis, filosofie, psychologie, sociologie en taalkunde. Je analyseert en interpreteert religieuze teksten en andere historische bronnen van het geloof in hun oorspronkelijke taal. Je bestudeert de politieke, sociale en culturele context waarin wereldreligies zijn ontstaan, en de wijze waarop deze de huidige wereld hebben vormgegeven.
Daarnaast leer jij je kritisch te verhouden tot grote maatschappelijke uitdagingen waar we in de 21e eeuw voor staan. Zoals de impact van klimaatverandering. Of wetenschappelijke ontwikkelingen in genetische manipulatie en kunstmatige intelligentie. Waar begint menselijk leven, en waar eindigt het? Theologie is altijd een belangrijk kader geweest van waaruit mensen over ethische vragen hebben nagedacht, ook nu. Binnen de opleiding Theologie leer jij je verhouden tot deze grote maatschappelijke thema's. Met kennis, inzicht en expertise.
Theologie gaat verder dan de kerk alleen: het gaat over mensen. Wat hen drijft, wat hen beweegt.Je kunt deze opleiding ook in deeltijd doen.
De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is een openbare universiteit en leidt daarom zelf geen predikanten op. Mocht je echter na de bacheloropleiding aansluitend de PThU-predikantsmaster in Utrecht willen doen, dan kun je hier op voorsorteren door al tijdens de bachelor Theologie een aantal vakken van de PThU te volgen in Groningen: het PThU-traject. Hiermee stroom je na je bachelor drempelloos door naar de PThU.
Tijdens het PThU-traject bestudeer je het christelijk geloof van binnenuit. Bij het vak Dogmatiek bijvoorbeeld bestudeer je niet alleen wat in de christelijke traditie zoal gezegd is over de relatie tussen God en mensen, maar ook hoe dit nu nog doorwerkt. En hoe jij daar zelf in staat. Want de studie theologie gaat ook over jou. De andere vakken die je tijdens de bachelor in het PThU-traject volgt zijn: Praktische Theologie, Historische Theologie, Theologische Ethiek, Bijbelse Theologie, Interculturele Theologie.
De RUG-opleiding Theologie met het PThU-traject is daarmee uniek in Nederland en biedt je het beste van twee werelden: bestudering van geloofstradities van buitenaf - aan een openbare universiteit - én van binnenuit. Juist door vanuit wisselende perspectieven te denken en te werken, word je je bewust van je eigen overtuigingen. En leer je geloof werkelijk begrijpen.
Deze PThU-vakken zijn overigens niet verplicht. Je kunt ook andere vakken kiezen die je voorbereiden op een andere carrière.De studie is opgebouwd uit vier varianten:
In het eerste jaar kies je uit twee varianten:
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Hebreeuws 1 (7.5 EC) Je verwerft een woordenschat en de basisgrammatica van het Bijbels Hebreeuws en leert omgaan met de Biblia Hebraica Stuttgartensia en het woordenboek. | ||||
Theologie: Concepten en Methoden (7.5 EC) Door middel van een theoretische analyse van een kerkelijk gebruik leer je onderzoeksvaardigheden zoals het bestuderen van secundaire literatuur, het verdedigen van standpunten in een academisch debat en participerende observatie. | ||||
Hebreeuws 2 (7.5 EC) De kennis van grammatica en woorden die is opgedaan in Hebreeuws 1 wordt uitgebreid. Je verwerft vaardigheid in het zelfstandig lezen van de Hebreeuwse Bijbel. | ||||
Hebreeuwse Bijbel en Antiek Jodendom (7.5 EC) Deze collegereeks focust zich op religieuze teksten uit de periode tussen de 15e eeuw v.C. en de 7e eeuw n.C. Je leert deze teksten te interpreteren met aandacht voor de historische en culturele context waarbinnen het ontstaan van ideeën, teksten en hun veranderende interpretaties kunnen worden begrepen. | ||||
Exegese Oude Testament (7.5 EC) Je doet kennis op over tekstuitleg en -interpretatie en krijgt inzicht in de opbouw, het ontstaan, en de theologie van de oudtestamentische geschriften. | ||||
Praktische Theologie (PThU) (7.5 EC) Je maakt kennis met de kern van praktische theologie: het observeren en interpreteren van pastorale en spirituele gebruiken in lokale kerken en op publieke plaatsen. | ||||
Nieuwe Testament (7.5 EC) Je behandelt de vroegste christelijke geschriften en bestudeert deze in hun oorspronkelijke culturele contexten om de succesvolle opkomst van het christendom in de klassieke, Grieks-Romeinse wereld te verklaren. | ||||
Religie en Filosofie (7.5 EC) Fundamentele concepten, theorieën en centrale discussies binnen de godsdienstwijsbegeerte komen aan bod en dienen als werktuig voor het analyseren van religieuze doctrines. |
In het tweede jaar krijg je altijd de vakken Exegese Nieuwe Testament; Christendom; Islam. Daarnaast volg je:
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Christendom tot de Reformatie (7.5 EC) Je doet kennis op over de geschiedenis en de ontwikkeling van het christendom van de laat antieke tot de vroeg moderne periode (300-1500) waarbij de focus ligt op de rol van christelijke tradities, dogma en praktijken. | ||||
Grieks 1 (7.5 EC) Je verwerft inzicht in de structuur van de Griekse taal en leert eenvoudige zinsstructuren, waaronder eenvoudige samengestelde zinnen, te analyseren en vertalen. | ||||
Christendom vanaf Reformatie tot heden (7.5 EC) Je bestudeert ontwikkelingen binnen het christendom vanaf 1500 tot nu met als hoofdthema de relatie tussen het christendom en een diversiteit aan culturele contexten. De invloed van belangrijke verschuivingen in de westerse cultuur, zoals de verlichting, de ontwikkeling van wetenschap, oorlogen en globalisering komen tijdens deze reeks aan bod. | ||||
Grieks 2 (7.5 EC) Na het afronden van Grieks 1 verdiep je je tijdens deze cursus in de Griekse taal en grammatica en leer je gecompliceerde zinsstructuren te analyseren. | ||||
Exegese Nieuwe Testament (7.5 EC) Je doet inzicht op over de brede religieuze en filosofische context van de vroegchristelijke visies op de mens door middel van het bestuderen van teksten uit het Nieuwe Testament en de Griekse filosofie. | ||||
Psychologie en Sociologie van Religie (7.5 EC) Hoe, waarom en wanneer praktiseren en beleven mensen religie en spiritualiteit? Deze vraag staat centraal tijdens deze collegereeks. Je leert religieuze ontwikkelingen in de hedendaagse wereld te herkennen, en deze kritisch te bestuderen vanuit een psychologisch en een sociologisch perspectief. | ||||
Dogmatiek (PThU) (7.5 EC) Je maakt kennis met centrale methodische voorvragen en inhouden van het christelijk geloof zoals die voorwerp zijn geweest van dogmatische reflectie door de eeuwen heen. | ||||
Islam: Geschiedenis, Bronnen en Praxis (7.5 EC) Je bestudeert de (ontstaans)geschiedenis van de islam en het islamitisch denken vanaf 600 tot heden met de nadruk op de beoefening van islam in het dagelijks leven in verschillende culturele contexten. |
In het derde jaar zijn er veel keuzemogelijkheden. In het eerste semester ga je voorsorteren op de master die je wilt gaan volgen. In het tweede semester volg je een facultaire specialisatieminor en schrijf je je afstudeerscriptie.
Opties eerste semester:
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Bijbelse Theologie (PThU) (7.5 EC) Na enkele inleidende colleges over de verschillende stromingen in Bijbelse Theologie, de rol van de canon en de verhouding tussen Bijbelse en Systematische Theologie worden verschillende theologische thema's uit het Oude en Nieuwe Testament behandeld. | ||||
Historische Theologie (PThU) (7.5 EC) Je verwerft kennis en inzicht in de contexten en de problematiek waarin theologische ontwerpen uit het verleden zijn ingebed in de hedendaagse theologische bezinning. | ||||
Interculturele Theologie (PThU) (7.5 EC) Je maakt kennis met de interculturele en interconfessionele dimensie van de theologie binnen de wereldwijde christelijke geloofsgemeenschap, de interreligieuze dimensie van de interculturele theologie, en met de missionaire taak van ontmoeting en getuigenis (de missiologie). | ||||
Theologische Ethiek (PThU) (7.5 EC) Vanuit de verschillende standpunten van diverse Theologen bestudeer je de vraag: wat is christelijke ethiek en hoe moet ze worden beoefend? | ||||
Afstudeerscriptie (10 EC) Je sluit de opleiding af met een scriptie over een zelfgekozen onderwerp. | ||||
Scriptieseminar (5 EC) Je werkt aan specifieke aspecten van het ontwerp, onderzoek en schrijfproces van je bachelorscriptie. | ||||
Specialisatie: Culturele Impact van Religie (15 EC, facultatief) Twee vakken: Contested Humanities en Cultural Impact of Religion | ||||
Specialisatie: Geleefde Religie (15 EC, facultatief) Twee vakken: Reading Case Studies en Academic Debates | ||||
Specialisatie: Joodse, Christelijke en Islamitische Oorsprong (15 EC, facultatief) Twee vakken: Crucial Texts in Cultural Contexts en The Afterlife of Biblical Texts and Figures |
Gemiddeld 40 uur college en zelfstudie per week
1 ECTS staat voor 28 uur. Een jaar bedraagt 60 ECTS aan studiepunten. Je hebt minimaal 12 contacturen per week, de rest bestaat uit zelfstudie.
Het weergegeven schema met vakkenoverzicht is van de meest gekozen variant: PThU-traject met Grieks. Andere varianten:
Programma-opties |
---|
Honours College (honoursprogramma) Het Honours College biedt talentvolle en gemotiveerde studenten de kans meer uit zichzelf te halen. Dat doe je door het volgen van een extra (honours)programma van 30 EC naast je reguliere bacheloropleiding van 180 EC en door tal van andere activiteiten die je samen met honoursstudenten van andere opleidingen onderneemt en organiseert. Ontwikkeling van talent en eigen initiatief zijn de uitgangspunten van het honoursprogramma van de RUG. |
De Bachelor Theologie heeft verscheidene uitwisselingscontracten met andere universiteiten binnen en buiten Europa om daar een deel van de studie te volgen. Ook is het mogelijk een stage of afstudeeronderzoek in het buitenland te doen. Voor een overzicht van onze exchange partners, zie: https://www.rug.nl/rcs/education/exchange-programme/partner-universities
HBO-propedeuse (met havo) geeft aan de RUG niet automatisch toegang tot een studie. Voor de bacheloropleiding Theologie worden echter geen aanvullende eisen gesteld.
HBO-propedeuse (met havo) geeft aan de RUG niet automatisch toegang tot een studie. Voor de bacheloropleiding Theologie worden echter geen aanvullende eisen gesteld.
De opleiding verzorgt matching. Deelname is optioneel. Het advies is niet bindend.
Het volgen van een matchingsactiviteit is niet verplicht, maar we raden het wel sterk aan. Want de verkeerde opleiding kiezen is niet leuk. De ervaring leert dat veel studenten al in het eerste jaar stoppen met hun studie omdat ze het toch niet leuk of interessant genoeg vinden. Vaak komt dit doordat de studie niet aansluit bij de verwachtingen en het beeld dat ze hadden van de opleiding. Via matching willen we ervoor zorgen dat jij zeker weet dat je op de goede plek zit.
De faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij organiseert zo snel mogelijk na de examenperiode een matchingsdag waarop we je persoonlijk op de faculteit ontvangen. Tijdens deze dag krijg je praktische informatie over de opleiding, maak je kennis met je medestudenten en bekijken we aan de hand van de intakeformulieren in een persoonlijk gesprek of je een juiste keuze hebt gemaakt.
Als je je uiterlijk 1 mei hebt aangemeld krijg je een uitnodiging voor een matchingsbijeenkomst in juni. Als voorbereiding op deze bijeenkomst vul je een intakeformulier in, waardoor je voor jezelf nog eens op een rijtje zet waarom je voor deze studie kiest en wat je verwachtingen zijn. De informatie gebruiken we voor de studiebegeleiding in het eerste jaar. Tijdens de matchingsbijeenkomst kun je in een gesprek met de studieadviseur je vragen en dergelijke bespreken.
Let op: Nederlandse studenten met een buitenlandse vooropleiding sturen hun documentatie na aanmelding in Studielink in via Progress Portal . Je ontvangt een aparte e-mail met je inloggegevens (controleer ook je spamfolder). Deze e-mail kun je ook vinden in je Studielink inbox.
Meer informatie over aanmelden met niet-Nederlandse vooropleiding
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
EU/EER | 2025-2026 | € 2601 | voltijd |
Praktische informatie voor:
Na je bacheloropleiding verhoog je je kansen op de arbeidsmarkt, als je nog een masteropleiding doet. Dit kan aan dezelfde faculteit, elders aan de RUG of aan een andere universiteit. De vervolgopleiding tot predikant kun je aan de PThU volgen in Utrecht. Je kunt aan de RUG de eenjarige masteropleiding Theologie en Religiewetenschappen volgen met de varianten:
Als je na je bacheloropleiding een vervolgmaster afrondt, vergroot je je kans op de arbeidsmarkt. Kies je voor een masterprogramma aan onze faculteit, dan loop je stage bij een organisatie, instituut of bedrijf dat zich bezighoudt met religie en cultuur. De meeste van onze afgestudeerden stromen na het behalen van hun masterdiploma uit in zes duidelijke beroepsprofielen:
Hieronder zie je welke banen onze alumni hebben.
Daarnaast werken opvallend veel van onze afgestudeerden als zelfstandig ondernemer in één van deze sectoren.
Bekijk onze alumnipagina om er achter te komen waar onze alumni zoal terecht zijn gekomen na hun afstuderen.
Als je docent wilt worden in het voortgezet onderwijs, raden we je aan om een educatieve master te volgen. Wil je predikant worden? Dan kun je met een bachelor Theologie doorstromen naar de predikantsmaster van de Protestantse Theologische Universiteit (PThu). De PThU is gevestigd in Groningen en Amsterdam.
Met een bachelordiploma Theologie met een educatieve minor kun je lesgeven in godsdienst en levensbeschouwing op 2e graads niveau.
Het onderwijs in de bacheloropleidingen is nauw verweven met het onderzoek dat binnen de drie vakgroepen van de faculteit verricht wordt:
De vakgroep Jodendom, Christendom en Islam in hun formatieve fase richt zich op de formatieve fase van het jodendom, het christendom en de islam. Het onderzoek concentreert zich op hun dynamische wisselwerking in de context van het klassieke Nabije Oosten, de Grieks-Romeinse cultuur en latere klassieke culturen; hoe hebben het jodendom, het christendom en de islam zich sinds de Oudheid ontwikkeld, vanaf het vroege jodendom tot het ontstaan van de islam?
De vakgroep Vergelijkend
Onderzoek van Religie bestudeert religie in al haar
verschijningsvormen wereldwijd. Deze vakgroep combineert
historische, culturele en sociaalwetenschappelijke perspectieven op
religie als menselijk fenomeen. Hier vind je onze antropologen,
psychologen en sociologen. Het onderzoek varieert van religie in
gevangenissen, voedselrituelen in India, religie en seksuele
gezondheid, geestelijke verzorging bij rampen, tot pelgrimages naar
Mecca en andere bedevaartsoorden.
De vakgroep Christendom
en Ideeëngeschiedenis is vooral gespecialiseerd in de
geschiedenis van de klassieke en moderne filosofie, genderstudies,
de cultuurgeschiedenis van het christendom van de middeleeuwen tot
en met onze tijd en materieel en immaterieel religieus erfgoed.
De onderzoeksactiviteiten van de staf staan in verbinding met de activiteiten van:
Deze centra en onderzoeksgroepen nodigen regelmatig sprekers uit en organiseren evenementen waarbij studenten, promovendi en docenten aan levendige discussies deelnemen.
De Protestantse Theologische Universiteit verzorgt een deel van het onderwijs van de opleiding Theologie in Groningen. Uiteraard sluit dit onderwijs ook nauw aan bij de onderzoeksclusters van de PThU:
Theologie vergroot mijn perspectief op het leven. De studie prikkelt mijn nieuwsgierigheid, en we leren met en van elkaar; dat vind ik mooi.
Met een vader als dominee lijkt het soms voor de hand te liggen dat je theologie gaat studeren, maar voor mijzelf behoorde dit voor lange tijd niet tot de toekomstplannen. Ik heb eerst het conservatorium en een andere studie geprobeerd, maar na een tijdje merkte ik dat beide studies niet bij me pasten. Ik wilde iets studeren wat er voor mij écht toe doet, en zo werd theologie ineens een serieuze optie. Ik heb uiteindelijk theologie gekozen, en tot op heden heb ik daar geen spijt van!
De samenwerking met de PThU maakt deze opleiding uniek.
Vroeger toen ik jong was gingen wij als gezin nooit naar de kerk. Daarom was het ook een stap toen ik aankondigde theologie te gaan studeren. Ik was begonnen met een studie geschiedenis, maar wilde toch liever iets waar ik wat mee kon als mens, en niet alleen als professional. Ik wilde iets doen aan de problemen die ik om mij heen zie: polarisatie, depressies en burn-outs.
Nu kan ik zeggen dat deze thema’s meer naar voren komen in mijn studie dan ik had durven dromen toen ik de knoop doorhakte. Wat ik bijzonder vind aan de opleiding is het gevoel van saamhorigheid wat je met iedereen hebt, van nieuwe- en oudejaarsstudenten tot docenten. Iedereen is enthousiast over wat ze doen en dit levert levendige gesprekken op. Het feit dat de opleiding, samen met religiewetenschappen, een eigen faculteit heeft helpt hierbij enorm. Alle kennis op het gebied van religie zit hier onder een dak, in een prachtig gebouw.
Ik volg ook vakken aan de Protestantse Theologische Universiteit. Als katholiek-zijnde is dat misschien vreemd, maar het is voor mij deel van de taak als theoloog: om buiten je comfort-zone durven te stappen en je te verdiepen in hoe het geloof er bij anderen uitziet. Daarnaast geven de vakken aan de PThU heel veel diepgang in hoe het christendom zich heeft ontwikkeld tot wat het nu is en welke rol je als dominee, geestelijk verzorger, of leraar daarin mag hebben. Dat dit in samenwerking is met de wetenschappelijke opleiding aan de RUG is wat deze opleiding in Groningen zo speciaal maakt.
Perfecte balans tussen onderzoek en praktijk.
Bij theologie bestudeer je de grootste vragen van het universum: de vraag naar God en vooral, de vraag naar de relatie tussen mensen en God. Want of je nu zelf gelooft of niet, het idee dat God bestaat heeft de mensheid vanaf het begin sterk beïnvloed.
Je kunt geen theologie studeren zonder jezelf en je eigen ideeën te onderzoeken. Tegelijk is het heel verfrissend om in het nadenken over God een stap terug te doen, en op academisch niveau onderzoek te doen naar religieuze teksten en bewegingen. Waarom schrijft de schrijver wat hij schrijft, en voor wie? Hoe is de tekst door de eeuwen heen gelezen?
Theologen houden zich zowel bezig met het bestuderen van oude teksten als met de mensen die die teksten lezen, zowel in het verleden als in het heden. Dat is waarom theologie mij blijft boeien. Ik heb altijd een erg brede interesse gehad. Voor ik mijn studiekeuze maakte, heb ik weet niet hoeveel folders gelezen, voorlichtingen bezocht en mensen gesproken. Ik houd van filosoferen, van nadenken over hoe de wereld werkt en in elkaar zit. Tegelijk wist ik ook toen al dat ik niet mijn hele leven in een studeerkamer wil doorbrengen. Ik wil mensen helpen, en ik wil ze uitnodigen om na te denken over wat ze werkelijk belangrijk vinden. Toen ik tijdens mijn lange zoektocht naar een studie per ongeluk bij een voorlichting theologie terecht kwam, vond ik daar de perfecte balans tussen academie en praktijk.
Voor wie zelf overweegt om theologie te studeren, raad ik het van harte aan om eens een college mee te doen en te praten met studenten. We zijn een kleine, hechte groep van enthousiaste studenten en iedereen is van harte welkom!
Wie profiteert van het gebruik van het verleden en hoe?
Wij mensen maken voortdurend gebruik van het verleden om iets te zeggen over wie we in het heden zijn: soms onbewust, soms heel bewust. Waar het bijzonder interessant wordt, is wanneer bijvoorbeeld voorheen gekoesterde locaties, landschappen, praktijken en objecten worden verwaarloosd, vergeten of met vernietiging worden bedreigd.
De oorlog in Oekraïne, vandalisme door klimaatactivisten, sociale polarisatie en de overlast door massatoerisme leiden tot de cruciale vraag: wie profiteert van het gebruik van het verleden en hoe? Maar wat heeft dit met religie te maken? Een groot deel van zowel materieel als immaterieel erfgoed over de hele wereld is religieus van aard (van heilige rivieren tot carnavalsoptochten). Bovendien zijn sommige activiteiten zelf (zoals het lopen van de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella of het levend houden van een lokale danstraditie) manieren om 'de keten van herinneringen' in de gemeenschap in stand te houden - met andere woorden, misschien een andere manier van het 'beoefenen' van religie.
Volgens recente cijfers brengen 300 miljoen toeristen jaarlijks een bezoek aan religieuze plekken. De grote culturele, politieke, religieuze en economische impact hiervan, en de impact op het milieu, vraagt de aandacht van overheidsorganen op alle niveaus, van private instellingen en musea en van toerisme- en infrastructuurspecialisten. Veranderende religieuze en culturele identiteiten en de houdbaarheid van religieus erfgoedbeheer op de lange termijn, maakt de vraag belangrijk: Hoe gaan we om met – en hoe behouden en communiceren we over – de overblijfselen van ons religieuze verleden?
Ik geef vakken die te maken hebben met de materiële aspecten van religie: beeldende kunst, liturgische riten, boeken, muziek, objecten, materiële cultuur, architectuur en archeologie. Het bestuderen van materiële religieuze culturen helpt bij het ‘out of the box’ denken over het geleefde geloof. Het is de zorgvuldige en geduldige benadering van de omgang met alle materiële aspecten van religie die ik wil inbrengen in de collegezaal, bij veldwerk en bij onderzoek door studenten.
Het scherpzinnig kunnen waarnemen van christelijk geloof in de praktijk.
In het eerste jaar geef ik het prachtige vak 'Praktische Theologie'. Dit is een keuzevak, mocht je in het eerste jaar kiezen voor het PThU-traject. We doen samen onderzoek naar vier verschillende praktijken in de kerk en de zorg: 'geloof en spiritualiteit van kinderen', 'justitiepastoraat', 'macht in pastorale gesprekken' en ten slotte, 'preken over hoop'.
We vinden het heel belangrijk, dat je al in het eerste jaar kennis maakt met, en onderzoek leert doen naar inspirerende en interessante praktijken van lokale kerken (in dit geval in de stad Groningen), en naar de praktijk van geestelijke verzorging in zorginstellingen, krijgsmacht en justitiële instellingen.
Ook doceer ik samen met drie collega’s het vak 'Theologie: Concepten en Methoden', waarin we o.a. drie nieuwe vormen van kerkdiensten analyseren: Evensong, Psalmenvesper en Cantatedienst.
Je leert in deze vakken om goed waar te nemen, en dat is de allereerste vaardigheid van een goede theologische onderzoeker. Vervolgens leer je om deze waarnemingen te interpreteren, met behulp van theologische begrippen en sociaal-wetenschappelijke theorieën.
Studenten hoop ik mee te geven, dat ze ontdekken dat ze scherpzinnig christelijk-geloof-in-de-praktijk kunnen waarnemen en daarover zowel kunnen theologiseren als kunnen analyseren.
Ik vind het vak Praktische Theologie fantastisch om te geven, omdat het boeiend is om samen met de naar schatting 3000 lokale kerken in Nederland onderzoek te doen en om theologiestudenten het vertrouwen te geven dat ze in een wijk- of dorpsgemeente of in de geestelijke verzorging als predikant bezielend leiding kunnen geven.
Alternatief kunnen bieden voor de prestatiemaatschappij.
De manier waarop de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) samenwerken in de theologische bachelor- en masterprogramma's is uniek in de wereld. Aan de RUG krijg je een brede én diepgaande bacheloropleiding, die vanwege de brede universiteit interdisciplinair is ingebed en tegelijkertijd de rijkdom van een sterke niet-religieus-gebonden theologische faculteit meekrijgt..
Daarom heb ik er voor gekozen om mijn bachelor Theologie bij de RUG te doen en vervolgens de master gemeentepredikant bij de PThU, gecombineerd met extra onderzoeksvakken aan de RUG.
In november 2019 ben ik verkozen tot Jonge Theoloog des Vaderlands. Een hele eer, maar ook een grote verantwoordelijkheid. Theologische reflectie kan debatten zoals bijvoorbeeld over aardbevingen in Groningen nieuwe dimensies geven en als Jonge Theoloog kan ik laten zien hoe dat werkt. Ik ga me vooral richten op twee thema’s: de geestelijke vorming en gezondheid van studenten en "het Goede Leven", de verlangens die mensen hebben en die hun keuzes inspireren. Studenten krijgen massaal burn-outs en lijden onder stress. Binnen de theologie zijn er gereedschappen voorhanden die een alternatief bieden voor de prestatiemaatschappij. De christelijke traditie leert ons dat falen mag, dat het goed is om tijd te nemen voor reflectie en dat je eigenwaarde niet afhangt van wat je presteert. Dat zijn waarden die enorm behulpzaam zijn om voor te houden in een maatschappij die zichzelf steeds voorbij rent
Als je kijkt naar de doembeelden die apocalyptische films, klimaatdebatten en trendwatchers schetsen lijkt het er niet al te best voor te staan met dat Goede Leven en de toekomst van de mensheid. Maar juist het christelijke geloof biedt hier een tegengeluid in. Zorg voor de schepping is een christelijke kernwaarde en ook de gedachte dat er hoop is voor de wereld en dat het Goede overwint.
Toen ik theologie ging studeren zag ik mijzelf niet in de kerk werken. Wetenschappelijk onderzoek, onderwijs geven. Dat leek me wel wat. Maar pastoraat, kon ik dat wel? Praatte ik daarvoor niet te veel? Was ik niet te jong? Kon ik me niet beter verdiepen in ‘echte’ theologie? Toen ik tijdens mijn masteropleiding dan toch de gemeente in ging om pastorale gesprekken te voeren werd ik enorm op mijn plek gezet. Het bracht me tot het besef dat als theologie geen concrete basis heeft in zorg voor de ziel, dat theologie dan een dode wetenschap is. En zo ben ik dan toch predikant geworden.
Vanuit kennis richting geven aan het hart.
Na mijn predikantsmaster heb ik gesolliciteerd op een advertentie in 'Kerkinformatie'. In eerste instantie werd ik parttime predikant, maar later ook fulltime. Naast het predikantswerk werk ik ook zelfstandig als verhalenverteller, tekstschrijver en 'woordkunstenaar'. Ik hou van taal en van schrijven. Daarnaast vind ik het leuk om leiding te geven, en als predikant heb je – samen met anderen – invloed op de koers van je gemeente.
Tijdens mijn studie heb ik geleerd theologie en de chaotische praktijk van het leven met elkaar te verbinden: om vanuit ‘kennis’ richting en woorden te helpen geven aan het ‘hart’. Dit is van essentieel belang, en wordt ook extra waardevol bij grote levensgebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld wanneer iemand komt te overlijden. Ik voer daarbij uitgebreide gesprekken met de familie. Dat gebruik ik als input voor de dankdienst voor zijn of haar leven. Een zorgvuldig en met aandacht vormgegeven afscheid heeft een sterke, heilzame werking voor nabestaanden. Daarbij is het belangrijk om je goed bij hun taal en geloofstraditie aan te sluiten.
Maar predikantswerk zit niet alleen vol van betekenis, een werkweek kan ook zeer verschillende invalshoeken van je vragen. Zo ben ik onlangs in één week voorgegaan op zondag, heb ik het jaarconcert van de plaatselijke muziekvereniging gepresenteerd én samen met anderen een opzet gemaakt voor een nieuw beleidsplan-proces. Bij het laatste betrekken we de hele gemeente. En als predikant vergader je ook wat af: daarbij zijn de verschillende nevenactiviteiten die ik tijdens mijn studie heb ondernomen van grote waarde geweest.
Het is mogelijk deze opleiding in deeltijd te volgen. In deeltijd duurt dit bachelorprogramma zes jaar in plaats van drie jaar. Per jaar worden 30 ECTS geprogrammeerd.
Bindend Studieadvies bij deeltijdopleiding
Aan het einde van je eerste studiejaar en aan het einde van je derde (deeltijd)studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je in je eerste deeltijdjaar meer dan 20 ECTS hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 20 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen.
Daarnaast is het de bedoeling dat je aan het einde van je derde (deeltijd)studiejaar al je eerstejaars vakken hebt behaald. Is dit niet het geval, dan zal je ook een negatief studieadvies krijgen en de opleiding moeten verlaten. Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies.
Collegegeld
Er geldt een speciaal deeltijdtarief, zowel voor het wettelijk collegegeld, als voor instellingscollegegeld. Je betaalt het hogere instellingscollegegeld als je al een bachelordiploma hebt (tenzij je dit diploma voor 1991 hebt behaald).
Als je geïnteresseerd bent in een opleiding op het gebied van religie, cultuur en samenleving of in de oudheid, misschien is dit dan ook wat voor je:
Deze studie is iets voor jou als je wilt weten hoe de Bijbel en Koran zijn ontstaan en waarom en hoe mensen God proberen te begrijpen en bereiken. Je vindt geschiedenis, filosofie, psychologie en kunst interessant. Je hebt gevoel voor taal, want je leert religieuze teksten in hun oorspronkelijke taal te bestuderen. Bovenal heb je belangstelling voor mensen, want theologie gaat over wat mensen beweegt, wat hun waarden zijn en hoe je hen bijvoorbeeld kan helpen met zingeving.
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je meer dan 45 ECTS (deeltijd: 20 ECTS) hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen.
Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur. NB: Sommige opleidingen maken gebruik van een tutorbegeleiding (check bij je eigen studieadviseur hoe het geregeld is). Meer informatie: https://www.rug.nl/education/bachelor/nederlandse-studenten/studiekeuze-en-voorlichting/bsa
Om je te ondersteunen bij de studie zorgt de faculteit voor een studeerbaar rooster, een actieve studiebegeleiding door mentoren, docenten, student-assistenten en de studieadviseur, een snelle nakijktijd van tentamens en een goede bereikbaarheid van docenten en de studieadviseur. In het onderwijsprogramma van het eerste jaar zijn bovendien een aantal studievaardighedenmodules opgenomen met als doel je direct aan het begin van je opleiding het juiste studiegedrag aan te leren.
Tijdens de introductie maak je kennis met je mentoren en met de studieadviseur. De mentoren zijn ouderejaarsstudenten, die een speciale training hebben gekregen. Iedere mentorgroep telt maximaal tien eerstejaarsstudenten en twee mentoren. In acht bijeenkomsten maken de mentoren je wegwijs op de faculteit. Ook begeleiden en adviseren zij je bij het (leren) studeren. Daarnaast wordt je de gelegenheid geboden om aan de mentoren vragen te stellen of zaken voor te leggen die niet tijdens de groepssessies besproken kunnen worden. De studieadviseur voert aan het begin van het studiejaar met alle eerstejaarsstudenten een kennismakingsgesprek. Hierin komen je verwachtingen van de opleiding ter sprake en eventuele bijzondere omstandigheden. Alle eerstejaarsstudenten ontvangen vervolgens aan het eind van het eerste semester een uitnodiging voor een studievoortgangsgesprek met de studieadviseur. Je kunt ook zelf contact opnemen met de studieadviseur als je studievertraging dreigt op te lopen. De studieadviseur kan je helpen bij je studieplanning, maar je ook op vertrouwelijke basis adviseren bij studieproblemen en/of persoonlijke problemen.