Hoe zijn religies ontstaan? Welk effect hebben ze op hoe mensen samenleven? Welke rol speelt religie bij conflicten en radicalisering? En wat heeft religie te maken met klimaatverandering?
Religie doet ertoe in de maatschappij: 85% van de wereldbevolking ziet zichzelf als religieus. Religies spelen een belangrijke rol in relatie tot nationale en internationale politieke, culturele en maatschappelijke vraagstukken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klimaatverandering, radicalisering, seksuele gezondheid, erfgoed, migratie, oorlogen, conflicten en vredesopbouw.
Binnen de opleiding Religiewetenschappen bestuderen we hoe mensen met elkaar samenleven, en welke prominente rol religie daarin heeft. We onderzoeken het denken en gedrag van mensen. We kijken niet in hoeverre religies 'waar' zijn, maar juist hoe religie het leven van mensen beïnvloedt, wat het voor hen betekent, en wat ze er vervolgens mee doen.In het eerste jaar volg je een gevarieerd programma dat een brede inleiding biedt op de studie. Je bestudeert de grote wereldgodsdiensten (boeddhisme, hindoeïsme, islam, christendom, jodendom). Je kijkt naar de ontstaansgeschiedenis van deze religies en naar de hedendaagse verschijningsvormen. Je maakt kennis met de verschillende invalshoeken – zoals psychologie, sociologie, antropologie en filosofie – van waar uit je religie kunt bestuderen.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Concepten en Methoden 1: de bestudering van religie (7.5 EC) Een introductie op de geschiedenis, de belangrijkste disciplines en methoden van het vak religie studies. Je maakt kennis met kern-concepten zoals gender theorie, post-kolonialisme, tekst, autoriteit, cultuur, discours, materialiteit, etc. | ||||
Jodendom (7.5 EC) Je bestudeert historische en thematische karakteristieken die cruciale aspecten van het jodendom onthullen zoals deze wordt gepraktiseerd. je leert over de vorming in het verleden en de historische ontwikkeling ervan. | ||||
Antropologie van Religie (7.5 EC) Je maakt kennis met de belangrijkste theorieën, concepten en onderzoekers van de antropologie van religie. | ||||
Religie in Zuid-Azie (7.5 EC) In deze collegereeks maak je kennis met het hindoeïsme, boeddhisme en inheemse religies in Zuid Azië. De nadruk ligt op de regionale contexten en de relatie tussen religie in theorie en religie in de praktijk. | ||||
Christendom (7.5 EC) Je verkrijgt kennis van en inzicht in het ontstaan en de ontwikkeling van het christendom vanaf de 1e eeuw tot heden. | ||||
Psychologie en Sociologie van Religie (7.5 EC) Hoe, waarom en wanneer praktiseren en beleven mensen religie en spiritualiteit? Deze vraag staat centraal tijdens deze collegereeks. Je leert religieuze ontwikkelingen in de hedendaagse wereld te herkennen, en deze kritisch te bestuderen vanuit een psychologisch en een sociologisch perspectief. | ||||
Islam (7.5 EC) Je bestudeert de (ontstaans)geschiedenis van de islam en het islamitisch denken vanaf 600 tot heden, met de nadruk op de beoefening van islam in het dagelijks leven in verschillende culturele contexten. | ||||
Religie en Filosofie (7.5 EC) Je leert de fundamentele concepten, theorieën en centrale discussies binnen de godsdienstwijsbegeerte kennen die dienen als werktuig voor het analyseren van religieuze doctrines. |
In het tweede jaar leer je uitingen van religies – teksten, rituelen, heilige plaatsen en beeldende kunst – met behulp van de verschillende invalshoeken te analyseren en in hun culturele context te plaatsen. Daarnaast volg je colleges over de maatschappelijke impact van religie.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Concepten en Methoden 2: onderzoek naar religie (7.5 EC) Je leert het opzetten en uitvoeren van onderzoek, en de methodologische vaardigheden om onderzoek te kunnen doen. | ||||
Rituelen in Theorie en Praktijk (7.5 EC) Je focust je op verschillende theorieën over het bestuderen van rituelen in de praktijk, en past deze toe op je eigen case study. | ||||
De tekst ontwaakt: het lezen en gebruiken van religieuze teksten (7.5 EC) Je bestudeert theorieën en benaderingen over tekst en auteurschap en krijgt begrip over de rol en functie van tekst in culturele context. | ||||
Het heilige beeld (7.5 EC) Je maakt kennis met onderzoek naar beeldende kunst binnen de godsdienstgeschiedenis en godsdienstbeoefening, bezien door de lens van iconografie, functie en gebruik. | ||||
Religie, Media en Populaire Cultuur (7.5 EC) Je analyseert de interactie tussen religie, media en populaire cultuur in Westerse en Aziatische context. | ||||
Religie en Politiek (7.5 EC) Je bestudeert concepten die de relatie tussen religie en politiek van de oudheid tot nu onderbouwen en vormgeven, waaronder democratie, secularisme, publieke en privédomeinen, conflict, vrede. | ||||
Ethiek en Secularisatie (7.5 EC) Je maakt kennis met de belangrijkste ideeen uit de geschiedenis van de Westerse ethiek en ontwikkelt vaardigheden om teksten en argumenten binnen de ethiek te analyseren. | ||||
Religie, Diversiteit en Identiteit (7.5 EC) Je doet kennis op over nieuwe vormen van religie en spiritualiteit en bestudeert daarvan de geschiedenis en de tegenwoordige verschijningsvormen. |
In het derde jaar kies je een specialisatie (15 ECTS) en schrijf je je bachelorscriptie waarbij je methoden en technieken leert voor het schrijven van een scriptie (15 ECTS). Daarnaast volg je een minor aan een andere faculteit (15 ECTS) en heb je 15 ECTS aan vrije ruimte die je bijvoorbeeld kunt besteden aan studie in het buitenland of een stage. In plaats van een minor aan een andere faculteit, kun je de minor Geestelijke Verzorging of de Educatieve Minor volgen.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Keuzeruimte (7.5 EC, facultatief) Te vullen met vak universitaire minor, educatieve minor of minor Geestelijke Verzorging | ||||
Koranisch Arabisch 1 (7.5 EC, facultatief) Je leert het Arabische schrift te lezen en schrijven en verwerft vervolgens een basiskennis van de grammatica en woordenschat van het Koranisch Arabisch. | ||||
Spiritualiteit en seculiere religie (7.5 EC, facultatief) Je bestudeert (de geschiedenis van) diverse vormen van eigentijdse spiritualiteit in Europa en Noord-Amerika. | ||||
Minor Geestelijke Verzorging (30 EC, facultatief) De minor bereidt je voor op de master Gestelijke Verzorging. Vakken: Geestelijke verzorging in beeld; Professionele Ethiek; Trauma, rouw, zingeving en welzijn; Filosofie als levenskunst | ||||
Universitaire minor (bijvoorbeeld Educatieve Minor) (30 EC, facultatief) Binnen deze ruimte kun je kiezen voor een minor bij een andere faculteit. Het is ook mogelijk om in het buitenland te studeren (15 of 30 ECTS) of stage te lopen. Binnen deze minorruimte kun je ook kiezen voor een educatieve minor als je overweegt leraar Godsdsient en Levensbeschouwing te worden. | ||||
Keuzeruimte (7.5 EC, facultatief) Te vullen met vak universitaire minor, educatieve minor of minor Geestelijke Verzorging | ||||
Klimaatverandering, Einde der Tijden en Duurzame Toekomsten (7.5 EC, facultatief) Welke visies bestaan er vanuit de theologische, filosofische en spirituele tradities die we kunnen gebruiken bij het begrijpen en een antwoord bieden op klimaat verandering? | ||||
Koranisch Arabisch 2 (7.5 EC, facultatief) Je ontwikkelt je basiskennis van de grammatica en woordenschat en verwerft vaardigheden voor het lezen van passages uit de Koran in de Arabische taal. | ||||
Religie, ruimte en plaats (7.5 EC, facultatief) Je leert hoe je een heilige plaats kunt analyseren dmv een combinatie van historische, sociologische en geografische benaderingen. | ||||
Specialisatie 1: Geleefde religie (15 EC, facultatief) Specialisatie bestaat uit twee vakken: Case studies bestuderen en Academische discussies | ||||
Specialisatie 2: Culturele Impact van Religie (15 EC, facultatief) Specialisatie bestaat uit twee vakken: Contested Humanity en Cultural Impact of Religion | ||||
Bachelor Scriptie (10 EC) Je sluit de opleiding af met een scriptie over een zelfgekozen onderwerp. | ||||
Scriptie seminar (5 EC) Je werkt aan specifieke aspecten van het ontwerp, onderzoek en schrijfproces van je bachelorscriptie. |
Gemiddeld 40 uur college en zelfstudie per week
1 ECTS staat voor 28 uur. Een jaar bedraagt 60 ECTS aan studiepunten. Je hebt minimaal 12 contacturen per week, de rest bestaat uit zelfstudie.
De colleges zijn in het Engels. Je mag kiezen of je de tentamens, schrijfopdrachten en presentaties in het Nederlands of in het Engels doet. Mocht je de opleiding helemaal in het Engels willen doen, dan krijg je hier extra ondersteuning voor.
Programma-opties |
---|
University of Groningen Honours College (honoursprogramma) Het Honours College biedt talentvolle en gemotiveerde studenten de kans meer uit zichzelf te halen. Dat doe je door het volgen van een extra (honours)programma van 30 EC naast je reguliere bacheloropleiding van 180 EC en door tal van andere activiteiten die je samen met honours studenten van andere opleidingen onderneemt en organiseert. Ontwikkeling van talent en eigen initiatief zijn de uitgangspunten van het honoursprogramma van de RUG. |
De Bachelor Religiewetenschappen heeft verschillende uitwisselingscontracten met andere universiteiten binnen en buiten Europa. Je hebt de mogelijkheid om daar een deel van je studie te volgen. Daarnaast is het mogelijk om een stage of afstudeeronderzoek in het buitenland te doen. Voor een overzicht van onze partneruniversiteiten, zie: https://www.rug.nl/rcs/education/exchange-programme/partner-universities
HBO-propedeuse (met havo) geeft aan de RUG niet automatisch toegang tot een studie; de opleiding kan aanvullende eisen stellen. In het geval van Religiewetenschappen zijn er geen aanvullende eisen en zijn studenten met een HBO-propedeuse direct toelaatbaar.
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Nederlands VWO-diploma of HBO-propedeuse. |
taaltoets cijfer |
De studie kan volledig in het Engels gevolgd worden. Nederlandse studenten met een VWO-diploma hoeven geen taaltoets te doen om de opleiding volledig in het Engels te volgen. |
De opleiding verzorgt matching. Deelname is optioneel. Het advies is niet bindend.
Het volgen van een matchingsactiviteit is niet verplicht, maar we raden het wel sterk aan. Want de verkeerde opleiding kiezen is niet leuk. De ervaring leert dat veel studenten al in het eerste jaar stoppen met hun studie omdat ze het toch niet leuk of interessant genoeg vinden. Vaak komt dit doordat de studie niet aansluit bij de verwachtingen en het beeld dat ze hadden van de opleiding. Via matching willen we ervoor zorgen dat jij zeker weet dat je op de goede plek zit.
De faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij organiseert zo snel mogelijk na de examenperiode een matchingsdag waarop we je persoonlijk op de faculteit ontvangen. Tijdens deze dag krijg je praktische informatie over de opleiding, maak je kennis met je medestudenten en bekijken we aan de hand van de intakeformulieren in een persoonlijk gesprek of je een juiste keuze hebt gemaakt.
Als je je uiterlijk 1 mei hebt aangemeld krijg je een uitnodiging voor een matching bijeenkomst in juni. Als voorbereiding op deze bijeenkomst vul je een intakeformulier in, waardoor je voor jezelf nog eens op een rijtje zet waarom je voor deze studie kiest en wat je verwachtingen zijn. De informatie gebruiken we voor de studiebegeleiding in het eerste jaar. Tijdens de matching bijeenkomst kun je in een gesprek met de studieadviseur je vragen en dergelijke bespreken.
Let op: Nederlandse studenten met een buitenlandse vooropleiding sturen hun documentatie na aanmelding in Studielink in via Progress Portal . Je ontvangt een aparte e-mail met je inloggegevens (controleer ook je spamfolder). Deze e-mail kun je ook vinden in je Studielink inbox.
Meer informatie over aanmelden met niet-Nederlandse vooropleiding: https://www.rug.nl/(...)-dutch-qualification
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
If you apply before 1 May, our student adviser will contact you to set up a skype meeting to talk about your motivation for and expectations of the bachelor's programme in Religious Studies.
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Dutch VWO diploma, a German Abitur, an International Baccalaureate diploma, a European Baccalaureate or another diploma that is sufficient for acceptance to a Dutch university. |
taaltoets cijfer |
IELTS: 6.0 (6.0 on each part); TOEFL iBT 80 (minimum 18 speaking, 21 writing) (not for native speakers) |
Examen | Minimum score |
---|---|
IELTS gemiddelde score | 6 |
IELTS luistervaardigheid | 6 |
IELTS leesvaardigheid | 6 |
IELTS schrijfvaardigheid | 6 |
IELTS spreekvaardigheid | 6 |
TOEFL internetversie | 80 |
International students and Dutch students with non-Dutch qualifications are not automatically admitted to a bachelor's degree programme at the University of Groningen. The full registration procedure will take longer than for Dutch students with regular Dutch qualifications and consists of three steps: application, admission and registration.
After you submit your application in Studielink, you will receive a message from Studielink stating that the University of Groningen (UG) has to verify your educational background through the Progress Portal. You will receive a separate email with your login details (make sure to also check your spam folder).
Check the the application guide for international students for more information about the admissions procedure for international students.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
niet EU/EER | 2024-2025 | € 13100 | voltijd |
EU/EER | 2025-2026 | € 2601 | voltijd |
niet EU/EER | 2025-2026 | € 13500 | voltijd |
Praktische informatie voor:
Na je bacheloropleiding verhoog je je kansen op de arbeidsmarkt, als je nog een masteropleiding doet. Dit kan aan dezelfde faculteit, elders aan de RUG of aan een andere universiteit. Je kunt aan de RUG de eenjarige masteropleiding Theology and Religious Studies volgen. Deze heeft de volgende tracks:
Wil je het onderwijs in, dan kun je na je master de master Leraar Voortgezet Hoger Onderwijs in de Mens- en Maatschappijwetenschappen met de specialisatie Godsdienst en Levensbeschouwing volgen. Als je verder wilt met onderzoek doen, kun je de tweejarige Research Master Theology & Religious Studies doen.
Daarnaast bieden we een uniek Erasmus Mundus programma aan: Religious Diversity in a Globalised World. Tijdens deze tweejarige master bieden we jou, i.s.m. Europese en Latijns-Amerikaanse universiteiten en maatschappelijke partners, de kans om jouw horizon te verbreden.Als je na je bacheloropleiding een vervolgmaster afrondt, vergroot je je kansen op de arbeidsmarkt. Kies je voor een masterprogramma aan onze faculteit, dan loop je stage bij een organisatie, instituut of bedrijf dat zich bezighoudt met religie en cultuur. De meeste van onze afgestudeerden stromen na het behalen van hun masterdiploma uit in zeven duidelijke sectoren:
Hieronder zie je welke banen onze alumni hebben.
Daarnaast werken opvallend veel van onze afgestudeerden als zelfstandig ondernemer in één van deze sectoren.
Kijk op onze alumnipagina voor voorbeelden waar onze alumni terecht zijn gekomen.
Het onderwijs in de bacheloropleidingen is nauw verweven met het onderzoek dat binnen de drie vakgroepen van de faculteit verricht wordt:
De vakgroep Jodendom, Christendom en Islam in hun formatieve fase richt zich op de formatieve fase van het jodendom, het christendom en de islam. Het onderzoek concentreert zich op hun dynamische wisselwerking in de context van het klassieke Nabije Oosten, de Grieks-Romeinse cultuur en latere klassieke culturen; hoe hebben het jodendom, het christendom en de islam zich sinds de Oudheid ontwikkeld, vanaf het vroege jodendom tot het ontstaan van de islam?
De vakgroep Vergelijkend Onderzoek van Religie bestudeert
religie in al haar verschijningsvormen wereldwijd. Deze vakgroep
combineert historische, culturele en sociaalwetenschappelijke
perspectieven op religie als menselijk fenomeen. Hier vind je onze
antropologen, psychologen en sociologen. Het onderzoek varieert van
religie in gevangenissen, voedselrituelen in India, religie en
seksuele gezondheid, geestelijke verzorging bij rampen, tot
pelgrimages naar Mekka en andere bedevaartsoorden.
De vakgroep Christendom en Ideeëngeschiedenis is
vooral gespecialiseerd in de geschiedenis van de klassieke en
moderne filosofie, genderstudies, de cultuurgeschiedenis van het
christendom van de middeleeuwen tot en met onze tijd en materieel
en immaterieel religieus erfgoed.
De onderzoeksactiviteiten van de staf staan in verbinding met de activiteiten van:
Deze centra en onderzoeksgroepen nodigen regelmatig sprekers uit en organiseren evenementen waarbij studenten, promovendi en docenten aan levendige discussies deelnemen.
Je leert door verschillende lenzen naar maatschappelijke vraagstukken te kijken.
Ik wist heel lang niet wat ik wilde studeren, omdat mijn interesses erg uiteenlopen. Ik ben altijd erg geïnteresseerd geweest in geschiedenis, sociologie, cultuur, religie en antropologie, alleen al deze studies op zich vond ik niet breed genoeg en niet bij mij passen. Uiteindelijk ben ik gewoon maar door de RUG-brochure gaan bladeren en kwam ik Religiewetenschappen tegen, dus daar ben ik gaan kijken op de open dag.
De antropologische benadering vond ik verrassend en super interessant.
Ik ben opgegroeid in Duitsland, en ben in Nederland gaan studeren omdat ik verschillende culturen wilde ontdekken en nieuwe talen wilde leren. Mijn oog viel uiteindelijk op Religiewetenschappen in Groningen, omdat deze opleiding een verzameling bleek te zijn van alle studies waarin ik geïnteresseerd ben, zoals filosofie, psychologie, politiek, sociologie, geschiedenis, en antropologie. Deze brede en internationale focus van de opleiding trok mij over de streep.
Binnen de opleiding is veel keuzevrijheid en ruimte om te ontdekken waar jouw interesse ligt.
Ik was geïnteresseerd in verschillende opleidingen, waaronder Engels, Geschiedenis, Filosofie, Psychologie, en Sociale Geografie en Planologie, maar ik aarzelde om er één te kiezen vanwege mijn brede interesses. Religiewetenschappen sprong er voor mij uit omdat het elementen van bijna al deze disciplines bevatte, terwijl het alles verbond met het thema religie, een ander onderwerp dat al lang mijn interesse had.
Dankzij de unieke geschiedenis van Spanje en Portugal is deze regio een boeiend laboratorium voor vragen over religieuze diversiteit.
Ik bestudeer de Islam in het Westen en ben een van de docenten die het vak Islam geeft. Ik ben gespecialiseerd in religieuze minderheden (moslims, christenen en joden) in het premoderne Spanje, met een focus op Spanje in de periode onder islamitisch bestuur, al-Andalus. Het huidige Spanje en Portugal heeft bijna negen eeuwen lang drie verschillende religieuze gemeenschappen gekend, en dat maakt het een uiterst boeiend laboratorium voor vragen over religieuze diversiteit vandaag de dag.
Hoe kunnen we vatbaarheid voor radicalisering verkleinen?
Ik ben bestuurlijk beleidsmedewerker radicalisering en extremisme bij de Gemeente Den Haag. Tijdens mijn stage ben ik terecht gekomen bij deze afdeling en na een half jaar hebben ze me een baan aangeboden. Radicalisering en extremisme vind ik twee fascinerende thema's: Hoe kan het dat iemand tot zulke uiterste daden wil gaan en welke rol speelt ideologie hierin?
Ik werk voornamelijk aan de preventieve kant van radicalisering waar sociologie en psychologie een belangrijke rol in spelen. Het combineren van deze disciplines maakt mijn werk ontzettend uitdagend. Daarnaast werk je in een bestuurlijke omgeving waardoor ook je politiek bestuurlijke vaardigheden worden ontwikkeld.
Mijn voornaamste taak is het opzetten van projecten die de vatbaarheid voor radicalisering doen verkleinen. Hiervoor zetten we in op bijvoorbeeld het begeleiden van jongeren met hun identiteitsvraagstukken of hun dagbesteding en we begeleiden ouders om het contact met hun kind niet te verliezen. Daarnaast geven we voorlichtingen aan professionals om signalen van radicalisering tijdig te herkennen en bieden we handvatten aan professionals om op de juiste manier gesprekken te voeren over dit thema.
Tijdens mijn studie Religiewetenschappen heb ik veel inhoudelijke kennis opgedaan over religies an sich en de kracht die religies en wereldbeelden kunnen hebben in het dagelijks leven. Maar wat ik het meest waardevol vind is dat ik heb geleerd om buiten je eigen referentiekader te stappen en andere levensbeschouwingen te (willen) begrijpen. Het vermogen en de nieuwsgierigheid om thema’s vanuit andermans ogen te bekijken kan ik nog elke dag in mijn werk gebruiken en is cruciaal voor veel huidige maatschappelijke vraagstukken. Deze studie leert je een bepaalde houding aan te nemen die je in heel veel werkvelden goed kan gaan inzetten.
Ik sta nu nog meer open voor verschillende culturen.
Doordat ik ben opgegroeid in een internationale omgeving, kreeg ik een diepere interesse in verschillende culturen en manieren van leven. Religiewetenschappen biedt een kijkje in en een verklaring van deze verschillende gewoonten en culturen wereldwijd. De grote verscheidenheid aan onderwerpen en de gastvrije sfeer van de faculteit tijdens de open dag zorgden ervoor dat ik me aanmeldde voor de opleiding.
Toen ik begon met de studie, verwachtte ik dat ik mijn kennis en begrip van verschillende religies en culturen zou verdiepen, en meer open zou staan voor verschillende culturen door ze beter te begrijpen, en dat is het geval! Ik dacht ook dat ik meer moeite zou hebben met studeren in het Engels, maar de studenten en de docenten in het programma zijn erg gastvrij, en als international voelde ik me erg betrokken bij zowel de Nederlandse als de internationale studenten.
Tot nu toe waren alle vakken erg interessant, vooral wanneer de docenten zelf enthousiast zijn over de onderwerpen en hun eigen ervaringen delen tijdens de colleges. Mijn favoriete eerstejaarsvak is dat over het jodendom. Naast interessante lezingen, kregen we een rondleiding door Groningen om belangrijke locaties te bekijken en reisden we naar Amsterdam om Joodse synagogen en musea te bezoeken.
Mijn advies aan aankomende studenten is om een open mindset te hebben, jezelf uit te dagen om nieuwe dingen te leren, hard te werken, maar ook deel te nemen aan het studentenleven en plezier te hebben naast de studie. Probeer alle mogelijkheden die de universiteit en de stad te bieden hebben!
Ik wil studenten kritische vragen laten stellen.
Ik ben vooral gefascineerd door betekenisverlening. Wat maakt het leven voor mensen zinvol? Wat is van ultieme waarde? En hoe komt dat? Wat bepaalt nu dat jij op jouw specifieke manier naar de wereld kijkt, en ik het misschien wel heel anders zie?
Voor veel mensen is een zinvol leven belangrijk, maar wat is dat eigenlijk? En hoe gaan we om met tegenslag in het leven, of ingrijpende gebeurtenissen zoals ziekte en dood? Via mijn vakgebied probeer ik hier inzicht in te verkrijgen en bij te dragen aan individueel en sociaal welzijn. Zo richt ik mij op begrafenisrituelen en de betekenis die nabestaanden geven aan de dood van een dierbare.
In een vak als Psychologie en Sociologie van Religie, wat ik onder andere geef, staat het religieuze en spirituele gedrag van mensen centraal. We bestuderen onder andere hoe religiositeit en spiritualiteit zich verhouden tot betekenisverlening en menselijk welzijn. Dat doen we niet alleen theoretisch, maar ook door middel van concrete voorbeelden. Hoe kan religie mensen bijvoorbeeld helpen in het omgaan met de dood, of in het omgaan met kanker? Maar ook: op welke manieren draagt religie bij aan de sociale inbedding van mensen?
Menselijk gedrag is complex, zowel op individueel als sociaal niveau. Als het in Nederland over religie gaat, dan wordt er regelmatig gesproken over “conservatieve christenen”, “fundamentalistische moslims” of “geitenwollensokken”. Het is gemakkelijk om dingen aan te nemen en om te generaliseren. Ik wil studenten juist kritische vragen laten stellen. Wat bedoelen we eigenlijk met conservatief? Wat is het verschil tussen moslims en Islam? Hoe verhouden religieuze minderheden zich in een samenleving tot de meerderheid? Wat voor een machtsrelaties spelen daar een rol?
Genoeg ruimte om te ontdekken wat ik leuk vind.
Hoe ervaren leerlingen in het voortgezet onderwijs het vak Godsdienst & Levensbeschouwing? Dat is in grote lijnen het onderwerp van mijn bachelorscriptie waar ik momenteel mee bezig ben. Daarnaast werk ik ook als docent Godsdienst & Levensbeschouwing op een middelbare school in Noord-Nederland. Om les te kunnen geven heb ik in mijn derde studiejaar de educatieve minor gevolgd en mijn beperkte tweedegraads bevoegdheid gehaald.
Toen ik begon met mijn opleiding Religiewetenschappen was het niet mijn doel om docent te worden. Wat mij vooral aansprak aan de studie is dat je breed wordt opgeleid. Vanuit verschillende perspectieven zoals geschiedenis, sociologie, antropologie, filosofie en psychologie leer je kijken naar religie in diverse culturen en samenlevingen.
Er is binnen de vakken veel ruimte om bezig te zijn met onderwerpen die jij zelf interessant vindt. Ik ben vooral geïnteresseerd in de overeenkomsten tussen verschillende religies en culturen, een onderwerp wat ik nu vaak verwerk in de lessen die ik ontwerp. Deze overeenkomsten vind je niet alleen in het hier en nu, maar ook in de mythologie en oude verhalen. Veel papers die ik heb geschreven focussen op vergelijkende religie of vergelijkende mythologie, zo heb ik Oedipus Rex vergeleken met het verhaal van koning David in het Oude Testament. Voor hetzelfde vak schreef een studiegenoot over ascetisme en het concept van the wilderness in contrast met steden in het vroege jodendom. Er is dus veel ruimte voor persoonlijke invulling. Daarnaast is er ook ruimte voor keuzevakken of bijvoorbeeld een Erasmus Exchange, waarin je goed wordt begeleid door de studieadviseur.
Ik heb in mijn derde jaar een semester in Kopenhagen gestudeerd. Het leukste onderdeel van deze ervaring vond ik toch wel het (studenten)leven in Kopenhagen. De vakken die ik volgde waren erg interessant en leerzaam, maar ik was niet alleen op de faculteit om te studeren. Een paar uur per week werkte ik als vrijwilliger bij het café van de faculteit en op vrijdagavond werd dit café een bar waar je voor minder dan een euro een biertje kon kopen. De goedkoopste plek om bier te drinken in Kopenhagen! Het leven in Denemarken is namelijk duurder dan in Nederland, maar met de Erasmusbeurs die je krijgt als je op exchange gaat, kun je prima rondkomen.
De opleiding Religiewetenschappen heeft mij de ruimte gegeven om te ontdekken wat ik leuk vind en dat is voor de klas staan. Over een paar maanden heb ik mijn bachelor Religiewetenschappen afgerond. Mijn plan is om eerst een tussenjaar te nemen en te werken als docent in het voortgezet onderwijs. Daarna wil ik de educatieve master volgen, zodat ik een eerstegraads bevoegdheid kan halen.
Klimaatverandering en hoop.
Als hoogleraar Politiek en Religie hou ik mij voornamelijk bezig met onderwerpen rondom ongelijkheid en mondiale rechtvaardigheid. Het klinkt misschien als een cliché, maar ik word gedreven door het verlangen om het leven van mensen te verbeteren. En politiek is het middel om dit te bereiken.
Politiek gaat over macht - de macht om mensen buiten te sluiten of te verwelkomen, om mensen te horen of juist het zwijgen op te leggen. Religieuze identiteit, levensbeschouwelijke visies, gevoelens van verwantschap en tradities zijn altijd belangrijk geweest in hoe deze machtsverhoudingen zijn gevormd.
Klimaatverandering is niet alleen een wetenschappelijk, ecologisch, economisch of politiek probleem. Het is ook een moreel probleem, aangezien de consequenties van klimaatverandering voor sommige landen en groepen mensen veel groter zijn dan voor andere. Het zal de bestaande ongelijkheid alleen maar groter maken. In het vak Klimaatverandering, Einde der Tijden en Duurzame Toekomsten laat ik je zien wat verschillende religies en tradities te zeggen hebben over deze ongelijkheid - tussen mensen onderling, maar ook tussen de mens en de natuur.
Als we het hebben over klimaatverandering, migratie en andere thema’s rondom mondiale rechtvaardigheid, dan ontstaat er al snel een grimmig beeld. Daarom sluit ik het vak graag af met een college over hoop. Wat is hoop en waar vinden we hoop? Hoe blijf je gemotiveerd om door te gaan wanneer het lijkt alsof je geen verschil kunt maken? Ik hoop dat ik mijn studenten kan inspireren na te denken over deze complexe morele thema’s en dat zij gedurende het vak ook hun eigen angsten en hoop met betrekking tot de toekomst kunnen ontdekken en verwerken.
Lesgeven is een directe, betekenisvolle manier om religiewetenschappelijke kennis te delen met de maatschappij.
Na het volgen van zowel een bachelor als master Religiewetenschappen, wilde ik daar iets mee betekenen in de samenleving. Ik besloot de master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs voor docent Godsdienst en Levensbeschouwing te volgen en kwam geleidelijk tot de conclusie dat lesgeven voor mij een directe, betekenisvolle manier is om religiewetenschappelijke kennis te delen met de maatschappij.
Tijdens deze master maak je kennis met de verschillende visies op het schoolvak Godsdienst/Levensbeschouwing. Dit wordt in Nederland op uiteenlopende manieren ingericht en ik vond het belangrijk vanuit de verschillende perspectieven iets mee te nemen. Daarnaast leer je ook de sociaalpsychologische benaderingen van het lesgeven. Wat is in verschillende situaties de juiste benadering? Hoe kun je zo effectief en betekenisvol mogelijk onderwijs aanbieden? Ik vond het fijn dat daar ook veel aandacht naar uitging.
Direct na mijn afstuderen kon ik aan de slag als docent bij CSG Comenius in Leeuwarden, waar ik ook stage heb gelopen. Vanuit de opleiding kreeg ik goede, praktische begeleiding en daarnaast heb ik ontzettend veel geleerd van mijn aangewezen coach bij CSG Comenius. Deze combinatie maakt dat je als student geleidelijk steeds meer vertrouwen ervaart in je rol als docent.
Tot slot heb ik voor mijn masterscriptie onderzoek gedaan naar manieren hoe het vak Godsdienst/Levensbeschouwing betekenisvol geïmplementeerd kan worden binnen de vernieuwingen van het onderwijs. Daar ligt wat mij betreft de kracht van deze opleiding: enerzijds wordt je opgeleid vanuit een praktijkgericht perspectief, anderzijds ben je ook nog steeds actief bezig met wetenschappelijk onderzoek bij je masterscriptie.
Als je geïnteresseerd bent in een opleiding op het gebied van religie, cultuur en maatschappij, misschien is dit dan ook wat voor je:
Deze studie is iets voor jou als je een fascinatie hebt voor religie, andere culturen en samenlevingen en de wereld om je heen beter wilt begrijpen. Je wilt weten welke invloed diverse godsdiensten hebben op de maatschappij en mensen en je staat open voor verschillende levensbeschouwingen. Je houdt van lezen en vindt geschiedenis, sociologie, psychologie, filosofie, politiek en culturele antropologie interessant. Bovenal wil je weten wat mensen beweegt!
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je meer dan 45 ECTS (deeltijd: 20 ECTS) hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen.
Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur. NB: Sommige opleidingen maken gebruik van een tutorbegeleiding (check bij je eigen studieadviseur hoe het geregeld is). Meer informatie: https://www.rug.nl/education/bachelor/nederlandse-studenten/studiekeuze-en-voorlichting/bsa
Om je te ondersteunen bij de studie zorgt de faculteit voor een studeerbaar rooster, een actieve studiebegeleiding door mentoren, docenten, student-assistenten en de studieadviseur, een snelle nakijktijd van tentamens en een goede bereikbaarheid van docenten en de studieadviseur. In het onderwijsprogramma van het eerste jaar zijn bovendien een aantal studievaardighedenmodules opgenomen met als doel je direct aan het begin van je opleiding het juiste studiegedrag aan te leren.
Tijdens de introductie maak je kennis met je mentoren en met de studieadviseur. De mentoren zijn ouderejaarsstudenten, die een speciale training hebben gekregen. Iedere mentorgroep telt maximaal tien eerstejaarsstudenten en twee mentoren. In acht bijeenkomsten maken de mentoren je wegwijs op de faculteit. Ook begeleiden en adviseren zij je bij het (leren) studeren. Daarnaast wordt je de gelegenheid geboden om aan de mentoren vragen te stellen of zaken voor te leggen die niet tijdens de groepssessies besproken kunnen worden. De studieadviseur voert aan het begin van het studiejaar met alle eerstejaarsstudenten een kennismakingsgesprek. Hierin komen je verwachtingen van de opleiding ter sprake en eventuele bijzondere omstandigheden. Alle eerstejaarsstudenten ontvangen vervolgens aan het eind van het eerste semester een uitnodiging voor een studievoortgangsgesprek met de studieadviseur. Je kunt ook zelf contact opnemen met de studieadviseur als je studievertraging dreigt op te lopen. De studieadviseur kan je helpen bij je studieplanning, maar je ook op vertrouwelijke basis adviseren bij studieproblemen en/of persoonlijke problemen.