Je hebt zin om je te verdiepen in vraagstukken rondom opvoeding, onderwijs en hulpverlening én je vindt het leuk om met mensen te werken. Dan is Pedagogische Wetenschappen iets voor jou!
Als student Pedagogische Wetenschappen leer je vanuit verschillende invalshoeken kijken naar kinderen, jongeren en hun opvoeders. Je onderzoekt hoe de omgeving waarin kinderen en jongeren opgroeien hun gedrag en ontwikkeling beïnvloedt. Je bent nieuwsgierig naar kinderen, jongeren en hun ouders, maatschappelijk bewust en je hebt een kritische en frisse blik. Pedagogische Wetenschappen is een driejarige bachelor waarin je wordt opgeleid tot een academische professional binnen het pedagogisch werkveld. In je eerste jaar leg je een stevige basis door vakken te volgen als Pedagogiek, Orthopedagogiek en Onderwijswetenschappen, maar ook verbredende vakken als Ontwikkelingspsychologie, Sociologie en Filosofie. In het eerste deel van het tweede jaar specialiseer je je in een van de volgende richtingen:
Je kunt ook kiezen voor het double degree programma Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB). Je volgt dan zowel de PABO als de opleiding Pedagogische Wetenschappen. Hier vind je meer informatie over het AOLB programma.
Het eerste jaar bestaat uit inleidingen in de Pedagogiek, Onderwijswetenschappen en Orthopedagogiek. Ook de Theoretische Pedagogiek en de Geschiedenis van Opvoeding en Onderwijs komen aan bod. Daarnaast verbredende vakken als Ontwikkelingspsychologie, Sociologie en Filosofie. In ieder blok werk je in een vaste jaargroep met een vaste tutor aan een vraagstuk uit de beroepspraktijk of actualiteit, gekoppeld aan de vakken in dat blok. Deze groepen noemen we Academic Learning Communities.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Inleiding onderzoek (5 EC) | ||||
Inleiding pedagogiek (5 EC) | ||||
Ontwikkelingspsychologie (5 EC) | ||||
Academic Learning Communities (Mentoraat) (5 EC) | ||||
Inleiding orthopedagogiek (5 EC) | ||||
Methoden en technieken van onderzoek (5 EC) | ||||
Theoretische pedagogiek (5 EC) | ||||
Inleiding in de onderwijssociologie (5 EC) | ||||
Inleiding onderwijswetenschappen (5 EC) | ||||
Statistische modellen 1 (5 EC) | ||||
Geschiedenis van opvoeding en onderwijs (5 EC) | ||||
Inleiding in de filosofie (5 EC) |
Het tweede jaar bevat in het eerste semester een gemeenschappelijk gedeelte met de vakken Testtheorie, Neuropsychologie en Interculturele Pedagogiek. Ook volgt de eerste kennismaking met de praktijk: je krijgt een vraagstuk vanuit een praktijkinstelling waar je binnen een nieuwe jaargroep een antwoord op zoekt.
VakkenVakkencatalogus > |
---|
Orthopedagogiek, vakken 2e jaar
Voor 2e jaarsvakken Orthopedagogiek zie het vakkenoverzicht in Ocasys: https://ocasys.rug.nl/current/catalog/programme/PABA |
Pedagogiek en Onderwijswetenschappen, vakken 2e jaar
Voor 2e jaarsvakken Pedagogiek/OW zie het vakkenoverzicht in Ocasys: https://ocasys.rug.nl/current/catalog/programme/PABA |
Het eerste semester volgt de student een minor: de verdiepingsminor van de eigen richting, een universitaire minor of een zelf samengestelde minor. In het tweede semester vervolgt de student de vakken van het eigen majorprogramma met daarin onder andere de bachelorstage en het bachelorwerkstuk.
VakkenVakkencatalogus > |
---|
Orthopedagogiek, vakken 3e jaar
Voor 3e jaarsvakken Orthopedagogiek zie het vakkenoverzicht in Ocasys: https://ocasys.rug.nl/current/catalog/programme/PABA |
Pedagogiek en Onderwijswetenschappen, vakken 3e jaar
Voor 3e jaarsvakken Pedagogiek/OW zie het vakkenoverzicht in Ocasys: https://ocasys.rug.nl/current/catalog/programme/PABA |
Het onderwijsprogramma wordt net als andere opleidingen opgedeeld in 2 semesters (4 periodes) van elk ongeveer 10 weken, 7 collegeweken en 3 toets/beoordelings/reflectieweken.
Programma-opties |
---|
Afstudeerrichtingen (specialisatie) Na anderhalf jaar brede bachelor (90 ects) vervolgt de student het bachelorprogramma in een van de richtingen:
|
AOLB - Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (specialisatie) Wil je lesgeven aan kinderen en ben je ook geïnteresseerd in studies als Pedagogische Wetenschappen, Psychologie, Sociologie, Orthopedagogiek of Onderwijswetenschappen? Sta je graag met beide benen in de praktijk en heb je ook behoefte aan theoretische verdieping? In de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) in Groningen komen al deze puzzelstukjes bij elkaar! Wij leiden je in vier jaar tijd op tot een academische leerkracht voor het basisonderwijs die goed kan lesgeven, kritisch meedenkt over onderwijsvernieuwingen en -ontwikkelingen en die in staat is om op een wetenschappelijk verantwoorde manier (praktijkgericht) onderzoek te doen naar wat wel en wat niet werkt in het onderwijs, en waaróm dat zo is. De AOLB biedt een geïntegreerd programma waarbij je zowel de Pabo doet als de Universitaire Bachelor Pedagogische Wetenschappen. Aan het eind van de opleiding heb je een Pabodiploma en een universitair diploma Pedagogische Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Na afronding van je studie kun je aan de slag als leerkracht in het basisonderwijs of in een ander onderwijsgerelateerd beroep. Je kunt ook kiezen om verder te studeren voor een masterdiploma of voor een combinatie van studeren en voor de klas staan. Wil je je inschrijven? Let er op dat je je voor de AOLB inschrijft bij NHL Stenden of de Hanze én de RUG. Zie ook de aanmeldingsprocedure onder 'Toelatingseisen'. |
University of Groningen Honours college (honoursprogramma) Het Honours College biedt getalenteerde studenten de mogelijkheid voor verdieping van hun gekozen opleiding en verbreding van hun kennis door vakken buiten de eigen opleiding. Geselecteerde studenten krijgen in het tweede en derde jaar van de bachelor een verzwaring van 30 ects. |
De mogelijkheden van studeren in het buitenland kunnen studenten bespreken met de studieadviseur (studieadvies.pedok rug.nl).
Er zijn aanvullende voorwaarden voor studenten met een hbo-propedeuse. Kijk op: http://www.rug.nl/gmw/education/voorwaarde-hbo-propedeuse.
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Ben je niet in het bezit van een vwo-diploma en ben je 21 jaar of ouder, dan kun je alsnog proberen om te worden toegelaten tot de bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen via het colloquium doctum. Kijk voor meer informatie op https://www.rug.nl/gmw/colloquium-doctum |
minimum kennis |
In de bachelor wordt veel aandacht besteed aan wetenschappelijk onderzoek. Zo leer je aan de hand van statistiekvakken en methode-onderwijs hoe je goed en ethisch onderzoek moet doen en in hoeverre jouw resultaten betrouwbaar zijn. Statistiek kan voor studenten een struikelblok zijn. Het is dus belangrijk dat je je van tevoren realiseert dat dit bij de studie hoort. |
De opleiding verzorgt een studiekeuzecheck. Deelname is optioneel. Het advies is niet bindend.
Voor de opleiding pedagogische wetenschappen bestaat er een vrijwillige matchingsprocedure. Deze bestaat uit het invullen van een korte vragenlijst en/of een vrijwillig matchingsgesprek via onze elektronische leeromgeving. Voor meer informatie over de matchingsprocedure zie https://www.rug.nl/gmw/bachelors/pedagogical-sciences/.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
EU/EER | 2025-2026 | € 2601 | voltijd |
Praktische informatie voor:
Als student Pedagogische Wetenschappen of Onderwijskunde word je opgeleid voor een grote verscheidenheid aan functies op het terrein van opvoeding, onderwijs, vorming en ontwikkeling van kinderen en volwassenen.
Als algemeen pedagoog ondersteun je de pedagogische praktijk bij gezinsopvoeding, kinderopvang, voorschoolse educatie, re-integratie projecten en welzijn voor verschillende groepen in de samenleving. Je verzorgt bijvoorbeeld trainingen en bijscholing voor professionals en ontwikkelt educatieve programma's voor specifieke doelgroepen zoals de kinderopvang, jongeren, asielzoekers, ouderen en analfabeten of je richt je ten aanzien van dergelijke vraagstukken op de beleidsontwikkeling
Orthopedagogen werken in het speciaal onderwijs of bij schooladvies- en begeleidingsdiensten. Ook in de gezondheidszorg kan je als orthopedagoog een belangrijke rol vervullen. Bij een instelling voor mensen met een beperking, de GGZ of een revalidatiecentrum. Het is ook mogelijk om te werken bij afdelingen voor jeugdzorg, de kinderbescherming, in jeugdgevangenissen of verpleeghuizen.
Onderwijswetenschappers ondersteunen scholen bij leerproblemen van kinderen of om organisatorische problemen op te lossen. Ook ontwikkelt een onderwijswetenschapper lesmateriaal. Bijvoorbeeld voor een uitgeverij van schoolboeken of voor een omroep door educatieve televisieprogramma's te maken. Ook kun je je bezig houden met digitalisering binnen het basisonderwijs. Verder vervullen veel onderwijswetenschappers een adviserende rol in diverse instellingen en bedrijven rond scholing en ontwikkeling. Bij overheidsinstanties houd je je veelal bezig met het beleid, de inrichting en de verbetering van het onderwijs in Nederland.
Career services
BSS
Waar wil
je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al terecht
bij
Career
Services
van de faculteit.
Zij helpen je bij het oriënteren op je loopbaan, het
ontwikkelen van vaardigheden, solliciteren en een stage
vinden.
in de kinderopvang, bij centra voor jeugd en gezin, in voorschoolse educatie
bij de overheid, het ministerie van onderwijs, of in een pedagogische instelling
bij pedagogische instellingen of overheid
in het speciaal onderwijs, in de gehandicaptenzorg (revalidatiecentrum, bij een schoolbegeleidingsdienst)
bij jeugdzorg
in een justitiële instelling
in de jeugdhulpverlening
in een onderwijsinstelling
Jij
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je meer dan 45 ECTS (deeltijd: 20 ECTS) hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen.
Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur. NB: Sommige opleidingen maken gebruik van een tutorbegeleiding (check bij je eigen studieadviseur hoe het geregeld is). Meer informatie: https://www.rug.nl/education/bachelor/nederlandse-studenten/studiekeuze-en-voorlichting/bsa
Bij de bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen is veel aandacht voor studiebegeleiding. Er zijn binnen de opleiding meerdere studieadviseurs. Bij hen kun je terecht als aankomend student, student, of voormalig student van opleidingen bij de faculteit GMW.
Je kunt studieadviseurs vragen stellen over:
• de inhoud van de opleiding
• de invulling en planning van je studie
• keuzes in je studie
• inschrijvingen
• regelingen in de opleiding
• het volgen van vakken buiten je opleiding
• studeren in het buitenland
Ook voor persoonlijke ondersteuning kun je bij hen terecht.
Aarzel niet om contact op te nemen of een afspraak te maken met een
van de studieadviseurs.
E-mail voor korte vragen: studieadvies.pedok rug.nl
Een afspraak maken kan via het online afsprakensysteem: https://fbss.as.me/schedule/9de94536,
of per telefoon via de onderwijsbalie: 050 3636301
Studiebegeleiding
In het hele eerste jaar van de opleiding maken studenten deel uit
van een mentorgroep. Zij worden begeleid door mentoren die in nauw
contact staan met de studieadviseurs. Het mentoraat ondersteunt
studenten in het doorlopen van het studieprogramma van de
propedeuse. Deelname aan een mentorgroep en de begeleiding van een
mentor dragen bij aan het zo snel mogelijk effectief studeren en
het zich thuis voelen bij de studie. In de mentorgroepen wordt
geoefend met vaardigheden als schrijven, presenteren,
discussiëren en tentamenvoorbereiding aansluitend bij thema's
uit de stof van de propedeuse. Studenten krijgen daarnaast inzicht
in een effectieve studeermethode en reflecteren met de mentor zowel
groepsgewijs als individueel op hun eigen studeergedrag en
academische werkhouding.