Wil je patiënten helpen en ziektes bestrijden? Bijvoorbeeld als arts of medisch onderzoeker?
In de bachelor studie Geneeskunde ontwikkel je medische kennis en competenties -en leer je deze toepassen in de praktijk.
In de bacheloropleiding bereid je je voor op een loopbaan in de Geneeskunde. Omdat de ontwikkeling tot medisch professional veel tijd en aandacht vergt en we alle studenten optimaal willen voorbereiden, is er een beperkt aantal studieplekken beschikbaar. De opleiding Geneeskunde in Groningen heeft jaarlijks 400 plaatsen beschikbaar. Hiervoor kun je worden toegelaten via deelname aan een selectieprocedure. Let wel: in het Nederlandstalige programma maken we gebruik van Engelstalige literatuur.
De driejarige bacheloropleiding Geneeskunde in Groningen is patiëntgericht: al vanaf het eerste jaar heb je contact met patiënten. Aan de hand van hun problematiek maak je kennis met alle geneeskundige disciplines. Zelfstandig of in kleine groepjes werk je studieopdrachten uit. Tijdens een tweeweekse zorgstage ervaar je de dagelijkse gang van zaken op een afdeling in het ziekenhuis of een verpleeghuis.
Als student Geneeskunde bouw je een solide theoretische basis op en ontwikkel je academische en praktische vaardigheden. Ontdek alles over de bachelor geneeskunde in ons boekje!
Kenmerken van het Groninger curriculum zijn: een probleemgestuurd programma waarin de patiënt en de student centraal staan. Van studenten wordt veel zelfstandigheid en eigen activiteit verwacht.
Kenmerken van het Groninger curriculum zijn:
De bacheloropleiding onderscheidt 3 typen onderwijseenheden:
De onderwijseenheden Oorzaken van Ziektes richten zich op de
ontwikkeling van medische kennis. In de onderwijseenheden
Competentieontwikkeling staat de ontwikkeling van de competenties
centraal die belangrijk zijn om een goede arts te kunnen worden.
Deze competentieontwikkeling vindt plaats binnen een Learning
Community (Intramurale Zorg, Duurzame Zorg, Wereldwijde Gezondheid
of Innovatieve Gezondheidszorg). In de onderwijseenheden
Kennisprogressie wordt je persoonlijke ontwikkeling van kennis
getoetst in een landelijke voortgangstoets. Hierbij word je score
afgezet tegen het gemiddelde niveau van medische kennis van je
medestudenten en vergeleken met het landelijk gemiddelde. Zo leer
je je eigen lacunes in medische kennis te herkennen. In totaal maak
je 4 keer per jaar een voortgangstoets.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Kennisprogressie Bachelor jaar 1 (4 ECTS) | ||||
1.1 Competentieontwikkeling (10 ECTS) | ||||
1.1 Oorzaken van Ziekten (5 ECTS) | ||||
1.2 Oorzaken van Ziekten (7 ECTS) | ||||
1.3 Oorzaken van Ziekten (6 ECTS) | ||||
1.2 Competentieontwikkeling (11 ECTS) | ||||
1.4 Oorzaken van Ziekten (5 ECTS) | ||||
1.5 Oorzaken van Ziekten (5 ECTS) | ||||
1.6 Oorzaken van Ziekten (7 ECTS) |
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Kennisprogressie Bachelor jaar 2 (4 ECTS) | ||||
2.1 Competentieontwikkeling (10 ECTS) | ||||
2.1 Oorzaken van Ziekten (5 ECTS) | ||||
2.2 Oorzaken van Ziekten (6 ECTS) | ||||
2.3 Oorzaken van Ziekten (7 ECTS) | ||||
2.2 Competentieontwikkeling (10 ECTS) | ||||
2.4 Oorzaken van Ziekten (5 ECTS) | ||||
2.5 Oorzaken van Ziekten (5 ECTS) | ||||
2.6 Oorzaken van Ziekten (8 ECTS) |
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Kennisprogressie Bachelor jaar 3 (4 ECTS) | ||||
3.1 Competentieontwikkeling (10 ECTS) | ||||
3.1 Oorzaken van Ziekten (6 ECTS) | ||||
3.2 Oorzaken van Ziekten (6 ECTS) | ||||
3.3 Oorzaken van Ziekten (6 ECTS) | ||||
3.2 Competentieontwikkeling Bachelor Project (20 ECTS) | ||||
3.4 Oorzaken van Ziekten (4 ECTS) | ||||
3.5 Oorzaken van Ziekten (4 ECTS) |
Kenmerken van het Groninger curriculum zijn: een probleemgestuurd programma waarin de patiënt en de student centraal staan. Van studenten wordt veel eigen activiteit verwacht.
Alle studenten die het bachelordiploma behalen hebben een gegarandeerde plek in de masteropleiding Geneeskunde.
Programma-opties |
---|
Learning Communities (profiel) De competentieontwikkeling vindt plaats in een Learning Community. Een Learning Community is een kleine academische leergemeenschap waarin je samen met anderen werkt aan opdrachten, communicatietrainingen volgt en actief met je leerproces en professionele ontwikkeling bezig bent. Er zijn vier Learning Communities van elk ongeveer 110 studenten. Alle Learning Communities zijn Nederlandstalig. |
Junior Scientific Masterclass (honoursprogramma) . Via het Junior Scientific Masterclass (JSM) Programma hebben studenten die zijn ingeschreven voor de bacheloropleiding Geneeskunde en Tandheelkunde de unieke kans om de wetenschappelijke training die wordt aangeboden in het reguliere curriculum, uit te breiden.Het JSM Programma biedt studenten de mogelijkheid om:
Dankzij kleine klassen is er persoonlijke aandacht van vooraanstaande (arts)onderzoekers. Het JSM Programma organiseert jaarlijks verschillende sociale-, netwerk- en mentoractiviteiten. Het JSM programma bereidt aspirant-studenten voor op het MD/PhD programma en maakt tevens een integraal onderdeel uit van het Bachelor Honours Programma. |
Internationale ervaring wordt vooral in de masterfase opgedaan. 65% van de studenten brengt een deel van de studietijd door in het buitenland.
biologie
natuurkunde
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Informatie over vooropleidingseisen, buitenlandse diploma's en overige diploma's via email: https://www.rug.nl/education/contact/information-services/contact-form-admissions-office Hbo-p / Colloquium Doctum (21+) kandidaten kunnen contact opnemen met de medische faculteit via: admission.med umcg.nl |
overige toelatingseisen |
Voor selectiecriteria voor de decentrale selectie raadpleeg https://www.rug.nl/umcg/education/geneeskunde/selectie/ Voor meer informatie over de selectie voor de opleiding geneeskunde raadpleeg: Selectie Geneeskunde 2025 |
De universiteit organiseert drie keer per jaar een Open Dag. Studiekiezers kunnen kennismaken met de opleiding geneeskunde door een presentatie (in het Engels of in het Nederlands) te bezoeken en/of de informatiemarkt. De informatie die tijdens de Open Dag wordt gegeven is iedere Open Dag hetzelfde. Er wordt over de selectieprocedure niet méér informatie gegeven dan op internet beschikbaar is. Het is niet zinvol om meerdere keren de presentatie over geneeskunde te bezoeken.
Please note: Studielink only knows geneeskunde ( = dutch for Medicine). Please select Geneeskunde in Studielink as the degree you want to apply for. We will ask you in a later stadium which learning community you want to participate in.
Deze opleiding heeft een numerus fixus van maximaal 400 instromers per jaar.
Kijk op de site: https://www.rug.nl/umcg/education/medicine/decentrale-selectie-geneeskunde
Voor informatie over toelatingseisen en deficiënties: https://www.rug.nl/umcg/education/geneeskunde/selectie/selection_-admission-requirements-and-deficiencies
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 15 januari 2026 | 01 september 2026 |
EU/EEA studenten | 15 januari 2026 | 01 september 2026 |
non-EU/EEA studenten | 15 januari 2026 | 01 september 2026 |
The University of Groningen organizes Open Days three times a year. Prospective students can register for a presentation about Medicine (in Dutch or English) or visit the information market. The information presented is the same every Open Day, so it is not useful to visit the presentation about Medicine more than once. About the selection procedure no more/other information is given than is available online.
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
For international students to be eligible to the program you must have attained the necessary qualifications for admittance into a Bachelor's in Medicine program in your own country; your secondary education must be comparable to Dutch VWO diploma and include qualifications in Biology, Chemistry, Physics, Mathematics + English. For more information send an e-mail to the Admissions Office: https://www.rug.nl/education/contact/information-services/contact-form-admissions-office |
Deze opleiding heeft een numerus fixus van maximaal 400 instromers per jaar.
Kijk op de site: https://www.rug.nl/umcg/education/medicine/decentrale-selectie-geneeskunde
Voor informatie over toelatingseisen en deficiënties: https://www.rug.nl/umcg/education/geneeskunde/selectie/selection_-admission-requirements-and-deficiencies
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 15 januari 2026 | 01 september 2026 |
EU/EEA studenten | 15 januari 2026 | 01 september 2026 |
non-EU/EEA studenten | 15 januari 2026 | 01 september 2026 |
Je bent pas Basisarts als je na je bachelordiploma de master geneeskunde hebt afgerond. Tijdens de master doorloop je verschillende klinische stages. In het derde en laatste jaar kies je een Oudste coschap en doe je een Stage wetenschap. In het laatste deel van deze stage schrijf je in zes weken je afstudeerscriptie. Na het succesvol afronden hiervan ben je Basisarts! Vanaf dat moment kun je een baan of opleidingsplek zoeken om je verder te specialiseren, bijvoorbeeld tot huisarts of chirurg.
De Rijksuniversiteit Groningen manifesteert zich als
research-universiteit in de Europese top van het wetenschappelijk
onderzoek. Onderzoekers binnen een groot aantal wetenschapsgebieden
verrichten grensverleggend onderzoek. In deze inspirerende en op
kwaliteit gerichte werkomgeving zijn onderzoek en onderwijs nauw
met elkaar verweven.
Onderzoekers in het UMCG doen fundamenteel en
patiëntgeoriënteerd (klinisch) onderzoek. Dit onderzoek
is dynamisch en innovatief met een doorlopende vertaling naar
programma's en initiatieven in het centrale vakgebied: Healthy
Ageing. Alle elementen daarvan zijn terug te vinden in het
opleidingsprogramma, hierdoor worden studenten, als toekomstige
wetenschappers, vanaf het begin van hun studie Geneeskunde
betrokken bij het onderzoek van hun docenten.