Hoe kan de overheid ervoor zorgen dat we minder fossiele brandstoffen gebruiken? Hoe kan radicalisering worden tegengaan? Wat kan de overheid doen om asielzoekers te verdelen over Nederland?
Deze vragen kunnen worden beantwoord met bestuurskundige én juridische inzichten. De bestuurskunde laat zien hoe de overheid maatschappelijke problemen oplost. Het recht geeft inzicht in de bevoegdheden van het bestuur en de bescherming die de burger geniet tegen het gebruik van die bevoegdheden. De combinatie van juridische en bestuurskundige inzichten levert zowel een bijdrage aan het functioneren van de overheid als dat van onze samenleving.
In de praktijk is er behoefte aan juristen die oog hebben voor de complexe omgeving waarin beleid tot stand komt en bestuurskundigen die weten hoe overheid en recht functioneren. Door de combinatie van juridische en bestuurskundige vakken vormt de (unieke) afstudeerrichting Juridische Bestuurskunde een uitstekende basis voor veel verschillende beroepen, zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven. Je kunt denken aan beleidsadviseur, (bestuurs)jurist, manager of bestuurder (bijvoorbeeld burgemeester).
Wil je meer weten over deze afstudeerrichting van de bachelor Rechtsgeleerdheid? Op de weblog van Juridische Bestuurskunde vind je interessante artikelen voor aankomende en huidige studenten van de bachelor en master Juridische Bestuurskunde.
Juridische Bestuurskunde bereidt voor op een carrière bij ministeries, zbo's of semi-overheidsinstellingen en een decentrale overheid zoals de provincie, de gemeente of het waterschap.
Daarnaast komen veel afgestudeerden terecht in de marktsector, met name bij organisaties die de publieke sector ondersteunen, zoals onderzoeks- en consultancybureaus.
De richting is uniek in zijn soort in Nederland. Met een multidisciplinaire invalshoek waarin naast het recht ook politicologie, economie en sociologie een belangrijke rol spelen zijn afgestudeerde juristen met een specialisatie in de Juridische Bestuurskunde erg gewild bij werkgevers.
De bachelor begint met een algemeen jaar, waarin de studenten van de richting Juridische Bestuurskunde zich samen met de studenten van de richting Nederlands Recht verdiepen in de grondslagen van het recht. Deze verdieping is nodig om fundamentele kennis over het recht te verkrijgen. Hiermee maak je je de kaders eigen die nodig zijn om maatschappelijke problemen te kunnen analyseren. Daarnaast leer je door deze vakken op een gestructureerde manier denken.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Algemene Rechtswetenschap 1 (10 EC) | ||||
Rechtsgeschiedenis (5 EC) | ||||
Studiestartgroep | ||||
Algemene Rechtswetenschap 2 (10 EC) | ||||
Staatsrecht 1 (5 EC) | ||||
Bestuursrecht: inleiding (5 EC) | ||||
Burgerlijk recht 1 (10 EC) | ||||
Kies Bewust; jouw beroepsperspectief (facultatief) | ||||
Juridische onderzoeksvaardigheden 1 (5 EC) | ||||
Strafrecht 1 (10 EC) |
In het tweede jaar start je met de afstudeerrichting Juridische Bestuurskunde. Jouw juridische kennis wordt verdiept door vakken als overheidsbesluitvormingsrecht. Daarnaast wordt jouw kennis aangevuld met kennis op het gebied van de bestuurskunde, beleidswetenschappen, rechtssociologie, economie en onderzoekstechnieken.
Door deze vakken leer je hoe organisaties functioneren als het gaat om financiën, samenwerking, macht en invloed en het voeren van onderhandelingen. Daarnaast leer je hoe je wetenschappelijk verantwoord onderzoek kunt doen.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Bestuursrecht: besluitvorming (10 EC) | ||||
Elementaire bestuurskunde (5 EC) | ||||
Burgerlijk recht 2 (10 EC) | ||||
Inleiding rechtssociologie (5 EC) | ||||
Beleidsanalyse (5 EC) | ||||
Rechtseconomie (5 EC) | ||||
Staatsrecht 2 (5 EC) | ||||
Bestuursrecht: rechtsbescherming (5 EC) | ||||
Methoden Sociaalw. onderzoek (10 EC) |
Het derde jaar van de studie biedt een mix van juridische en multidisciplinaire vakken, zoals bestuurskunde, organisatie & bestuur, theorie sociale wetenschappen, openbare financiën en Europees recht. De bachelorfase wordt afgesloten met een bestuurskundig onderzoekproject, waarin je kennis maakt met de praktijk en waarin je een onderzoek doet waarmee je aantoont dat je bestuurskundige vaardigheden hebt ontwikkeld.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Internationaal Publiek Recht (5 EC) | ||||
Staatsrecht 3 (5 EC) | ||||
Theorie Sociale Wetenschappen (5 EC) | ||||
Openbare financiën (5 EC) | ||||
Recht van de Europese Unie (10 EC) | ||||
Bestuur en recht (5 EC) | ||||
Organisatie en bestuur (10 EC) | ||||
Bestuurskundig onderzoeksproject (10 EC) | ||||
Burgerlijk recht 3 (5 EC) |
In het eerste jaar van de bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid ligt de nadruk op juridische vakken. Denk bijvoorbeeld aan de vakken bestuursrecht en staatsrecht.
In het tweede jaar start je met de afstudeerrichting Juridische Bestuurskunde. Jouw juridische kennis wordt vanaf dat moment aangevuld met kennis op het gebied van de bestuurskunde, beleidswetenschappen, sociologie, economie en organisatiewetenschappen. Je sluit de bachelor af met een praktijkonderzoek in opdracht van bijvoorbeeld een gemeente of provincie.
Programma-opties |
---|
Honours College (honoursprogramma) Het Honours College biedt talentvolle en gemotiveerde studenten de kans meer uit zichzelf te halen. Dat doe je door het volgen van een extra (honours) programma van 30 studiepunten naast je reguliere bacheloropleiding van 180 studiepunten, en door tal van andere activiteiten die je samen met honours studenten van andere opleidingen onderneemt en organiseert. |
Richtingen Bachelor rechtsgeleerdheid (track) In de Bachelor Rechtsgeleerdheid is de propedeuse voor iedereen gelijk. Daarna kun je kiezen uit één van de volgende richtingen: Nederlands recht, internationaal en Europees recht, IT-recht, fiscaal recht, notarieel recht en juridische bestuurskunde. Deze pagina geeft informatie over de richting juridische bestuurskunde binnen de Bachelor rechtsgeleerdheid. |
De faculteit rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen heeft met meer dan 50 universiteiten wereldwijd uitwisselingsovereenkomsten.
Alleen een propedeuse HBO-rechten en HBO-SJD
De opleiding verzorgt een studiekeuzecheck. Deelname is optioneel. Het advies is niet bindend.
Matching is de laatste check om te bepalen of de studie echt bij je past en of je het leuk en interessant genoeg vindt. Het helpt je om met vertrouwen je definitieve keuze te maken. Als je je uiterlijk 1 mei aanmeldt voor een studie, heb je recht op een matchingsactiviteit. Tijdens deze activiteit ontdek je of jij en de opleiding goed bij elkaar passen.
Elke opleiding organiseert de matching op een eigen manier. Na je aanmelding via Studielink ontvang je meer informatie.
Kijk voor een volledig overzicht van de toelatingsprocedure op https://www.rug.nl/rechten/ds
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 |
De ervaring leert dat er in de praktijk van het openbaar bestuur steeds veel behoefte blijkt te bestaan aan academisch gevormde bestuurskundigen met een grondige kennis van het recht.
De juridische kant van de studie stelt je in staat om tal van juridische taken in de publieke sector te verrichten. De bestuurskundige vorming geeft je de intellectuele bagage om door te groeien naar beleidsadviserende en leidinggevende functies. De ervaring heeft uitgewezen dat er in de bestuurlijke praktijk veel behoefte is aan deze combinatie van kwalificaties.
Studenten die de bachelor en de master in deze richting hebben afgerond hebben over het algemeen weinig moeite met het vinden van een baan. Zij komen terecht bij zowel de overheid als bij maatschappelijke ondernemingen en in het bedrijfsleven (bijvoorbeeld in de adviessector).
De functies waarin je terecht kunt komen zijn divers:
Onze afgestudeerden hebben één ding gemeen: ze doen werk dat relevant is voor onze samenleving.
Het onderzoek van de faculteit is ondergebracht in het Centre for Law and Governance, waarin alle vakgroepen participeren. De zes programma's van dit centrum bestuderen de ontwikkeling van nationale en supranationale juridische systemen in de richting van goed of beter maatschappelijk bestuur.
Onderzoek van juridische bestuurskunde vindt grotendeels plaats binnen het programma Public Trust and Public Law. Dit programma is gericht op het bestuderen van de werking van 'vertrouwen' in relaties tussen bestuur en burgers en onderzoekt onder andere hoe het bestuursrecht het vertrouwen in de overheid kan bevorderen. Het onderzoek vindt plaats in een multidisciplinaire setting, waar zowel het bestuurs- en staatsrecht als verschillende sociale wetenschappelijke disciplines deel van uitmaken.
Medewerkers van de vakgroep bestuursrecht en bestuurskunde verrichten onderzoek met maatschappelijke relevantie op het snijvlak van overheid, bestuur en samenleving. Daarbij worden juridische en sociaal-wetenschappelijke perspectieven afgewisseld. Het gaat om onderzoek naar het functioneren van de rechtspraak in ons land, om evaluaties van wetten, zoals de Wet bescherming persoonsgegevens, de Voetbalwet of de Crisis- en herstelwet, maar ook om onderzoeken op het terrein van het omgevingsrecht, sociale zekerheid en migratierecht. Waar mogelijk betrekken de docenten het onderzoek bij de inhoud van de afzonderlijke vakken bij het afsluitende onderdeel van de bachelor.
Kijk voor meer informatie bij het onderzoeksprogramma Public Trust and Public Law.
Onderzoekers in beeld:
Testimonial mr. dr. A. Tollenaar (adjunct directeur
Groningen Graduate School of Law en Universitair
Hoofddocent):
'Hoe worden wettelijke regels toegepast door ambtenaren? Hoe kan
het dat handhavingsinstrumenten (boetes, dwangsommen) niet worden
benut? Wat maakt dat een burger tevreden terugkijkt op een
bezwaarschriftprocedure? Naar deze en andere vragen is door mij en
door mijn collega's onderzoek gedaan. De uitkomsten van dat
onderzoek en vooral ook de achterliggende wetmatigheden, komen
uitgebreid aan de orde in de studie juridische bestuurskunde, onder
meer in het bachelorvak bestuur en recht'.