Lijkt het je leuk om een academische opleiding te volgen in het medische domein die wetenschappelijke, sociale en handvaardigheden combineert? Dan is de opleiding Tandheelkunde wat voor jou! De opleiding Tandheelkunde leidt je op tot het beroep van tandarts. Als tandarts ben je verantwoordelijk voor de mondzorg van je patiënten, en dit gaat verder dan het vullen van een gaatje.
Als tandarts maak je een afweging van de problemen en de risico’s voor de gezondheid van de mond én het lichaam en een individueel zorgplan. Hierbij is preventie erg belangrijk. Zo nodig maak je een afweging wat er moet gebeuren en wie dit het beste kan doen – jij of een andere mondzorgprofessional. Je helpt de patiënt om gezond(er) te worden.
Als student Tandheelkunde word je vanaf het begin uitgedaagd om na te denken over gezondheid en ziekte. Je ontwikkelt kennis over gezondheid van het menselijk lichaam en hoe dit samenhangt met de mondgezondheid. Het kunnen maken van vullingen of een kunstgebit, het technische handelen, is een middel. Minstens zo belangrijk is het sociale aspect, want communicatie met de patiënt staat centraal.
Studenten Tandheelkunde krijgen veel praktisch onderwijs. Allerlei technieken en behandelmethoden oefen je eerst op kunstkaken en kunsttanden. Je bestudeert de bijbehorende theorie, leert de wetenschappelijke vaardigheden die je nodig hebt om problemen op te lossen en nieuwe ontwikkelingen te volgen.
Notitie: Tandheelkunde is een numerus fixus studie. De toelating tot de opleiding is beperkt en wordt bepaald door middel van selectie via ongewogen loting.
Bij de verschillende leeractiviteiten heb je als student een actieve rol. Iedere bijeenkomst bereid je voor, bijvoorbeeld door een oefentoets te doen, vragen te formuleren of een e-learningmodule te maken. Daarnaast richten het praktijkonderwijs zo in, dat je je kan voorbereiden en de mogelijkheid krijgt om veel en zelfstandig te oefenen.
In het eerste jaar leg je de basis. Je leert wat gezondheid is, hoe een gezonde mens en een gezonde mond er uit zien en wat je als tandarts kunt doen om de patiënt gezond te houden. Je maakt kennis met de verschillende rollen van een tandarts, niet alleen het technisch handelen, maar ook de kennis, wetenschap, communicatie en professionele vorming.
VakkenVakkencatalogus > |
---|
Overzicht van het programma: |
In het tweede jaar leer je over de zieke mens en mond. Wat zijn ziektes, hoe worden ze veroorzaakt en wat doe je als tandarts om de patiënt gezonder te maken. Je leert alles wat je nodig hebt om in het volgende studiejaar je eerste patiënten te gaan behandelen op de onderwijskliniek. Ook begin je met de voorbereiding voor de bachelorthese.
In het derde jaar ontdek je de verschillende functies van de mond, hoe ze worden bedreigd en hoe het hersteld kan worden. Je ontwikkelt het klinisch redeneren en begint met de behandeling van patiënten op de onderwijskliniek. Een dag per week krijg je, samen met een medestudent, een eigen behandelstoel met eigen patiënten. Je begint met het uitvoeren van controles en beperkte behandelingen bij patiënten met een niet-complexe mondsituatie. Ondertussen leg je de laatste hand aan de bachelorthese e
De opleiding bestaat uit een driejarige bachelor-fase en een driejarige master. In de bachelor krijg je direct al een degelijke theoretische basis: jaarlijks doorloop je vier grote theorieblokken. Daarnaast word je gedurende het gehele jaar ook expliciet getraind in tandheelkundige vaardigheden in een modern skillslab (link: www.rug.nl/video/ba-tandheelkunde).
Reeds in het tweede en derde bachelor-jaar ligt nadruk op diagnostiek en behandeling van ziekten en afwijkingen, en vindt al daadwerkelijk de eerste patiëntenzorg plaats. Niet alleen de tandheelkundige invalshoek wordt daarbij gehanteerd, maar ook de medische. En er is ook aandacht voor bijvoorbeeld gedragsaspecten, zoals angst. Belangrijke lijn in de hele opleiding is dat je het tandheelkunde-vak leert aan de hand van casussen en problemen waarvoor je actief en zelfstandig antwoorden dient te vinden. Zo leer je denken en werken zoals later in de beroepspraktijk nodig is. Vanuit die optiek is de opleiding probleem- en patiënt-georiënteerd. Dit type onderwijs krijgt vorm in periodes van twee weken. Je start daarbij met een patiëntencasus die past in het thema van de tweewekelijkse cyclus. Daarmee ga je aan het werk in tutorgroepen, onder deskundige leiding van een tutor. Daar vindt discussie, research, uitwerking en rapportage plaats. De cyclus wordt afgesloten met een centraal responsie- en magistraalcollege.
biologie
natuurkunde;keuze uit Wiskunde A of B
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Informatie over vooropleidingseisen, buitenlandse diploma's en overige diploma's is te verkrijgen via het Admissions Office via: https://www.rug.nl/education/contact/information-services/contact-form-admissions-office |
aanvullend vak |
Deze opleiding heeft een numerus fixus van maximaal 61 instromers per jaar.
Informatie over de selectie kunt u vinden op https://www.rug.nl/umcg/education/dentistry/selectie-tandheelkunde-
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 15 januari 2026 | 01 september 2026 |
Academisch en wetenschappelijk denken vormt de basis voor het klinisch handelen in de (mond)zorg. De in Groningen opgeleide tandarts heeft een academisch werk- en denkniveau en is wetenschappelijk onderlegd. Dat betekent enerzijds dat je evidence-based klinisch kan handelen en anderzijds dat je zelfstandig tandheelkundig wetenschappelijk onderzoek kan uitvoeren.