Hoe laat je zien dat een programma altijd werkt? Hoe zorg je voor veilig betalingsverkeer? Hoe gebruik je supercomputers om de data van MRI-scans om te zetten in helder beeld?
We worden steeds afhankelijker van computers, maar computers kunnen niet zonder ons functioneren. Iemand moet ze immers vertellen wat ze moeten doen. Dat vraagt om mensen die het interessant vinden om te werken aan slimme oplossingen en innovaties. Computerwetenschappers ontwerpen, verbeteren en implementeren software and computersystemen, die belangrijk zijn voor het bedrijfsleven en tegenwoordig ook voor ons sociale leven.
Meer dan programmeren
Informatica gaat over computersystemen en de ontwikkeling ervan.
Het leuke aan de opleiding Informatica (Computing Science) is dat
je de kennis die je opdoet direct gebruikt. Bijvoorbeeld om een
handig programmaatje te maken. Je leert programmeren op niveau, in
meerdere talen. Toch maakt programmeren maar een kwart van je
studie uit. Je bent ook veel bezig met het schrijven van
documentatie, analyseren, samenwerken en presenteren. Je werkt ook
veel aan je wiskundige kennis en vaardigheden. Daarnaast is het
belangrijk dat je je leert inleven in mensen: kunnen zij werken met
de producten die jij maakt?
Internationaal
Informatica (Computing Science) in Groningen is een internationale
bachelor: je krijgt onderwijs in het Engels en je
studiegenoten en docenten komen uit binnen- en buitenland.
Waarom? Het bedrijfsleven en je toekomstige werkgebied zijn
internationaal georiënteerd. Netwerken en nieuwe toepassingen
worden wereldwijd opgezet en gedeeld. ICT-toepassingen blijven niet
binnen de landsgrenzen. En wie weet ga je zelf in het buitenland
werken.
Na deze bachelor kun je kiezen voor de tweejarige master Computing Science en je verder specialiseren.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Introduction to Computing Science (5 EC) | ||||
Introduction to Logic (5 EC) | ||||
Programming Fundamentals (10 EC) | ||||
Computer Architecture (5 EC) | ||||
Discrete Structures (5 EC) | ||||
Algorithms and Data Structures in C (for CS) (5 EC) | ||||
Calculus for Computing Science (5 EC) | ||||
Introduction to Information Systems (5 EC) | ||||
Computer Networks (5 EC) | ||||
Linear Algebra (5 EC) | ||||
Object-Oriented Programming (for CS) (5 EC) |
Bovenstaand vakkenschema is een voorbeeld van wat je in het eerste jaar kunt verwachten.
Een studiejaar bestaat uit 60 studiepunten (ECTS). De meeste vakken zijn 5 ECTS.
Een compleet overzicht van alle vakken: https://ocasys.rug.nl/current/catalog/programme/56978
We bieden de mogelijkheid in het buitenland te studeren bij een aantal partnerinstituten. Onder onze partners zijn ook een aantal top 100-universiteiten in Europa (oa Duitsland, Groot-Brittannië en Zweden) en in de VS, China, Zuidoost-Azië en Zuid-Amerika. Een periode in het buitenland duurt meestal 3 tot 6 maanden (15 tot 30 EC).
Stage: deze opleiding biedt je de mogelijkheid om een onderzoeksproject van enkele maanden uit te voeren bij een bedrijf in Nederland of in het buitenland, als onderdeel van je scriptie. Je kunt kiezen uit verschillende partners, van grote bedrijven (zoals Shell, Philips, Unilever) tot kleine en middelgrote dynamische bedrijven in de regio Groningen.
wiskunde B
wiskunde B
wiskunde B
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
taaltoets cijfer |
Een voldoende voor je vwo-Engels is aan te bevelen omdat de opleiding Engelstalig is. Indien je tijdens je vooropleiding geen Engelse taalvaardigheid op VWO-niveau hebt gehad, dien je hiervoor een toets af te leggen. Kijk voor de mogelijkheden hier: https://www.rug.nl/fse/education/admission-application/apply-bsc/language |
overige toelatingseisen |
Voordat je je aanmeldt! Ben je niet direct toelaatbaar en heb je een andere vooropleiding, zoals een HBO-propedeuse of een niet-toereikend vwo-diploma? Kijk dan hier voor meer informatie over de toelatingsprocedure via de Toelatingscommissie BSc opleidingen FSE. |
Deze opleiding verzorgt matching. Ondanks dat het advies niet bindend is is deelname verplicht. Meer informatie over matching: https://www.rug.nl/fse/education/matching
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Please note: for your application in Studielink, please choose the option without the 'Numerus fixus programme' label.
The degree programme will organize a matching procedure. Although the advice is not binding participation is compulsory. More information about matching: https://www.rug.nl/fse/education/matching
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Secondary education equivalent to Dutch pre-university (vwo) is required. A list of qualifications that are considered equivalent to pre-university education in the Netherlands can be found here: https://www.rug.nl/education/application-enrolment-tuition-fees/admission/procedures/non-dutch-qualification/ If you have any questions concerning admission to the programme, please contact our Admissions Office: https://www.rug.nl/education/application-enrolment-tuition-fees/contact/ |
aanvullend vak |
Sufficient background knowledge in Mathematics is required. The Admissions Board will determine whether your background knowledge in this subject is sufficient to start the Bachelor's degree programme of your choice. |
taaltoets cijfer |
You will need to submit proof of English proficiency in accordance with the requirements of the Faculty of Science and Engineering. Please find our English language requirements (exemptions, IELTS, TOEFL, Cambridge and more) on this page: https://www.rug.nl/fse/education/admission-application/apply-bsc/language |
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Please note: for your application in Studielink, please choose the option without the 'Numerus fixus programme' label.
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
niet EU/EER | 2024-2025 | € 19300 | voltijd |
EU/EER | 2025-2026 | € 2601 | voltijd |
niet EU/EER | 2025-2026 | € 19800 | voltijd |
Praktische informatie voor:
De beroepsperspectieven voor afgestudeerden Computing Science zijn goed: veel studenten hebben al een baan voor ze zijn afgestudeerd. Je kunt terecht in binnen- en buitenland. De meeste afgestudeerden worden software-engineer of onderzoeker. Doorgroei naar iets anders is natuurlijk ook altijd mogelijk.
Software-engineer of softwarearchitect
Veel afgestudeerde informaticastudenten met interesse in het bedrijfsleven starten als software-engineer. Dat houdt in dat je softwarecomponenten ontwerpt, die bestaan uit onderdelen die op hun beurt weer door programmeurs geschreven zijn. Ook kun je software-architect worden. Dat is de persoon die het systeem overziet, en die dus de verschillende componenten samenvoegt tot een systeem dat zo logisch, veilig, onderhoudsarm en effectief mogelijk werkt. Zeker bij grote projecten vraagt dit gigantisch veel denk- en rekenwerk, dat uiteindelijk goud waard is.
Onderzoeker
Afgestudeerde informatici worden ook vaak onderzoeker. Bij een universiteit, een onafhankelijk instituut of een ziekenhuis, maar ook binnen bedrijven zijn veel onderzoeksbanen beschikbaar. Vanuit informatica zelf hebben we banden met het Universitair Medisch Centrum Groningen en verrichten we bijzonder onderzoek.
Andere beroepen
Met Informatica ligt je beroepskeuze overigens niet erg vast. Met een academisch denkniveau, gedegen kennis van informatica en een goed probleemoplossend vermogen ben je in veel bedrijven welkom, ook in managementfuncties. Ook onderwijs en wetenschapsjournalistiek behoren tot de mogelijkheden - het hangt af van je aanleg en interesses die je naast en tijdens je studie allemaal opdoet.
The mission of the Bernoulli Institute is to perform outstanding academic research and teaching in Mathematics, Computer Science, and Artificial Intelligence, and to maintain international leadership herein; to foster these disciplines as a living body of knowledge, and to make it relevant to society in its broadest sense. The symbiosis between pure and applied science, and between mono- and multidisciplinary research and teaching, is a distinguishing characteristic of our institute. As an important part of this mission we aim to transfer our results to other areas of science and technology, and initiate and expand inter- and multi-disciplinary research collaborations.
The following research groups within the institute focus on computing science:
I really like courses that are heavily logic based
I chose to study Computing Science because I am really interested in problem solving and puzzling how all the pieces fit together. Personally, I really like courses that are heavily logic based such as Discrete Structures and Program correctness. These are the courses that I most connected with since they use logic to prove that what you're doing makes sense mathematically and gives you a deeper understanding of the algorithms that you are working with.
For other courses that use a lot of programming you can find solutions to problems and it gives you immediate feedback if your solution is working or not. This programme is very broad and since I did not know what field of computing science I preferred; this gave me the chance to explore multiple angles. The bachelors programme has also given me the opportunity to do a project for a company. This experience has helped me to take a look at a potential career option for the future.
I really enjoy living and studying in Groningen where I am active in both my study association and a student theatre association. The general feel of studying in Groningen is also really nice. There is a great and inviting atmosphere on campus. and since there are so many international students it feels like everyone is very welcoming and interested and open to learn about different cultures.
The programme provides a great balance between theoretical knowledge and practical applications
Studying Computing Science at the University of Groningen has been a fascinating journey. When I first started, I was mainly interested in programming, as I had some prior experience and enjoyed it immensely. However, I soon discovered that Computing Science has so much more to offer. The programme provides a great balance between theoretical knowledge and practical applications, which is perfect for someone like me who enjoys problem-solving but also wants to make a real-world impact.
One of the things that surprised me about the programme is how diverse it is. Although programming is a key component, there are also a variety of other fields that we cover, such as math, analysis, and collaboration, among others. Currently, I am studying signal processing and computer graphics, and I find both topics fascinating. They both have clear connections to the real world and are filled with problems that can be practically applied once solved.
The University of Groningen also provides ample opportunities to combine Computing Science with other subjects, such as the minor. The programme's multidisciplinary character, together with its interaction with the Bernoulli Institute, make it stand out from other programmes. Moreover, the world-class facilities for high-performance computing and visualization make it an excellent environment for students who want to work on cutting-edge projects.
Personally, I have really enjoyed my time at the University of Groningen. I work part-time at a web development company next to my studies, which allows me to put what I have learned into practice. Furthermore, I still have enough time left for my hobbies and fun activities. Although I will not be pursuing a Master's degree, I feel that the skills I have learned will be invaluable in my future career. Overall, I highly recommend the Computing Science programme at the University of Groningen to anyone who is interested in solving problems and making a real-world impact through technology.
I really like the aspects of the programme that require analytical thinking and problem-solving skills
In high school, I took Computing Science as an elective subject. I remember being very fascinated by programming and always looking forward to class. Because of this, my choice to study Computing Science came very naturally and was not surprising at all to anyone around me. I'm currently in the last year of my bachelor's, and I'm still really happy with my choice. I was pleasantly surprised with all the other aspects of Computing Science that I hadn't thought of before. For example, I really like the aspects of the programme that require analytical thinking and problem-solving skills.
Currently, I'm taking a course called Computer Graphics, which focuses on the mathematical aspect of rendering images. I will also be working on my bachelor's project and thesis soon. For my bachelor's project, I chose to work on a project at a company, which I'm very excited about!
Next to my studies, I also work for the university as a teaching assistant, student mentor, and member of the Computing Science information team. I'm also a member of the study association Cover, where I met many great people. I also enjoy being in the Cover room, where I like to work on assignments or talk with friends.
Het leukste aan deze opleiding is de voldoening na het maken van een werkend programma.
Toen ik op de middelbare school zat, had ik moeite om de juiste studie te kiezen. Ik wist dat ik het leuk vond om problemen op te lossen, maar ik wist niet met welke opleiding ik die interesse kon combineren. Ik dacht eerst aan wiskunde, omdat dat ook een vak was dat ik op de middelbare school had, maar dat was me toch iets te abstract. Ik ben naar meerdere open dagen en Een Dag Student-dagen geweest en daar raakte ik overtuigd om Computing Science te gaan doen.
Het mooie aan Computing Science vind ik dat je problemen kunt oplossen en door programmeren meteen een reactie krijgt of het goed gaat of niet. Het is heel praktisch een probleem oplossen, terwijl je nog steeds op een academisch niveau aan het denken gezet wordt. Bovendien kun je ook aan de opleiding beginnen zonder programmeerervaring, dus dat kwam perfect uit voor mij.
Het leukste aan deze opleiding is de voldoening die je krijgt na het maken van een werkend programma. Programmeren kan soms heel frustrerend zijn, zeker als je ergens op vast zit, maar als alles werkt aan het eind van de dag is dat het zeker waard. Je krijgt bevestiging dat je harde werk wordt beloond en dat het met tijd en moeite steeds makkelijker wordt. Met die motivatie ga ik vooral de studie door.
Naast mijn studie heb ik meerdere bijbanen. Ik zit in het voorlichtingsteam van de opleiding en ben een paar keer mentor voor de eerstejaarsstudenten CS geweest. Het liefst zou ik vaker gaan sporten bij de ACLO, maar dat schiet er nog wel eens bij in. Ik probeer vaak met vrienden af te spreken of zie ze in de studieverenigingskamer in de Bernoulliborg. Het is ook altijd gezellig om samen te gaan eten!
Into mathematics and logical reasoning
My name is Sneha Lodha and I'm from Madagascar. I decided to study Computing Science because I was always into mathematics and logical reasoning. But I didn't want to study something pure like Mathematics. I wanted to apply my skills, and that's what I'm doing now using mathematical principles.
At first I was surprised about the work load required, but you get used to it and you soon find a balance between study and other activities, like sport and friends.
In the first months, I lived in a village outside Groningen, but now I have found a place near the campus. I have great friends and I like the freedom you experience here. You can cycle around and go wherever you want whenever you want!
I started as a student, now I'm a project leader
'During my first year I got a job with Manter, a machinery automation company. I was involved in testing new applications.
This helped me get a better grasp of the subject matter and gave me plenty of practical experience and self-assurance, resulting in a job as a project leader as soon as I completed my studies. The projects I work on involve new software systems. Some days I’ll be training end-users, others I’ll design new features, while other days will be all meetings or we’ll spend the whole day testing and fixing bugs.
If I had to choose today, I would do Computing Science again. The demand for software developers continues to grow. I’d also choose to study in Groningen again. My friends studied in other cities, but we all agree: Groningen is the number 1 student city!’
Avdo Hanjalic, software engineer/architect bij Manter B.V
Frank Westers, student Computing Science
A new perspective on the programme
I think studying here is quite different from what I was used to
in Romania. During high-school, we were always reminded of what we
have to do, whereas here all the responsibility falls only on your
own shoulders.
I decided to stay in “The Student Hotel” for my first year. Living in a place full of students, all coming from different places, really offers you the opportunity to form new bonds and friendships!
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je minimaal 45 ECTS hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS; de meeste vakken zijn 5 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding.
Om ervoor te zorgen dat je precies weet of je op schema ligt, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur.