Wil jij de gezondheidszorg verbeteren door nieuwe technieken te ontwerpen en toe te passen? Wil je het aantal patiënten verminderen door preventieve technologie in te zetten? Of ga je op zoek naar veiliger oplossingen om patiënten te behandelen?
Multidisciplinair
Biomedische technologen worden opgeleid op het snijvlak van techniek, biologie en de medische wetenschappen. Precies dat is nodig voor de gezondheidszorg van de toekomst. Als student Biomedical Engineering/Biomedische Technologie leer je in multidisciplinaire teams werken om innovatieve medische producten en apparatuur te ontwerpen en om met een brede blik de ontwikkelingen van het vakgebied te volgen. Je leert ook onderzoek uit te voeren dat leidt tot een betere of duurzame gezondheidszorg (qua kosten en bemensbaarheid). Je wordt zowel technisch onderzoeker als ontwerper, wat een sterke basis is voor je verdere (academische) loopbaan.
Praktijkopdrachten
Je bestudeert onderwerpen op het gebied van imagingsystemen, zoals MRI, PET en CT, medische robotica, prothesen en orthesen, implantaten en kunstorganen, infectiepreventie en biomaterialen. Daarnaast verdiep je je in medische ethiek. Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor problemen uit de praktijk, zoals het ontwerp van kunsthartkleppen die langer meegaan of de automatische analyse van MRI-beelden om zo onregelmatigheden op te sporen.
Samenwerking van vakgebieden
Je leert communiceren en samenwerken met ingenieurs, artsen, biologen en biochemici, die allemaal een andere achtergrond hebben. Die samenwerking is noodzakelijk voor onderzoek naar en het ontwerpen van nieuwe diagnostische en therapeutische apparaten en technieken, die nodig zijn in de gezondheidszorg. Je richt je ook op preventieve systemen om te komen tot healthy ageing en het mogelijk te maken dat oudere mensen langer gezond blijven.
Doordat de opleiding Engelstalig is, leer je ook in een internationale context naar het vakgebied te kijken. Je werkt samen met studenten en docenten uit binnen- en buitenland. Dat bereidt je voor op een mogelijk internationale loopbaan.
VakkenVakkencatalogus > |
---|
Anatomy and Physiology |
Biomaterials 1 |
Biomechanics |
Calculus 1 |
Design of Biomedical Products 1 |
Linear Algebra for BME |
Mammalian Cell Biology |
Materials Science |
Microbiology for BME |
Molecules of Life for BME |
Physics Lab for BME, including Ethics 1 |
Statistics 1 for BME |
VakkenVakkencatalogus > |
---|
Design of Biomedical Products 2, including Ethics |
Dynamics and Vibrations |
Electives, e.g. Surface Characterization; Biological Physics; Imaging lab 1 |
Electricity and Magnetism |
Physics and Technology of Medical Imaging |
Python and Numerical Methods |
Signals and Systems |
Thermodynamics |
Wave and Optics |
VakkenVakkencatalogus > |
---|
Bachelor's Research Project |
Cell Biology and Immunology |
Electives, e.g. Biomedical Sensors; Imaging lab 2; Physicochemical Concepts in Bionanotechnology |
Electronics |
Minor, including specializations into Biomaterials Science and Engineering, Medical Device Design, and Medical Imaging |
Tissue Engineering and Regenerative Medicine |
In het eerste jaar richt je je op basiskennis en basisvaardigheden op het gebied van ingenieurswetenschappen, inclusief natuurkunde, wiskunde en aangevuld met biologie en technisch ontwerpen. In het schema hierboven zie je wat je zoal kunt verwachten.
In het tweede jaar word je verder opgeleid als biomedisch
technoloog en maak je kennis met Imaging Techniques (MRI, CT), in
Designing Medical Devices en Biomaterials for Implants and Tissue
Engineering. In het derde jaar kies je een van deze richtingen om
je in te specialiseren. Je doet ervaring
op met onderzoek en met de ontwerpcyclus van nieuwe
producten. Je sluit je bachelor af met een eigen onderzoek
of ontwerp.
Een bacheloropleiding bestaat uit 180 studiepunten, zogenoemde
ECTS. Per jaar zijn er 60 ECTS; de meeste vakken bestaan uit 5
ECTS.
wiskunde B + natuurkunde
wiskunde B + natuurkunde + scheikunde
wiskunde B + natuurkunde + scheikunde
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
aanvullend vak |
Biologie is geen verplicht vak, maar het is wel heel handig als je dit vak op de middelbare school gevolgd hebt. |
taaltoets cijfer |
Een voldoende voor je vwo-Engels is aan te bevelen omdat de opleiding Engelstalig is. Indien je tijdens je vooropleiding geen Engelse taalvaardigheid op VWO-niveau hebt gehad, dien je hiervoor een toets af te leggen. Kijk voor de mogelijkheden hier: https://www.rug.nl/fse/education/admission-application/apply-bsc/language |
overige toelatingseisen |
Voordat je je aanmeldt! Ben je niet direct toelaatbaar en heb je een andere vooropleiding, zoals een HBO-propedeuse of een niet-toereikend vwo-diploma? Kijk dan hier voor meer informatie over de toelatingsprocedure via de Toelatingscommissie BSc opleidingen FSE. |
Deze opleiding verzorgt matching. Ondanks dat het advies niet bindend is is deelname verplicht. Meer informatie over matching: https://www.rug.nl/fse/education/matching
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
aanvullend vak |
Sufficient background knowledge in Mathematics, Physics and Chemistry is required. The Admissions Board will determine whether your background knowledge in these subjects is sufficient to start the Bachelor's degree programme of your choice. Biology is not mandatory but highly recommended. |
taaltoets cijfer |
You will need to submit proof of English proficiency in accordance with the requirements of the Faculty of Science and Engineering. Please find our English language requirements (exemptions, IELTS, TOEFL, Cambridge and more) on this page: https://www.rug.nl/fse/education/admission-application/apply-bsc/language |
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 |
Na je bachelor kun je verder gaan met de master Biomedical Engineering en het vakgebied nog verder bestuderen. Het bachelordiploma is je toegangsbewijs tot de master. Als je je master hebt afgerond, heb je heel veel mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Doordat Biomedical Engineering zo veelzijdig is, heb je veel keuze uit banen in het onderzoek, ontwerp en management.
Biomedische ingenieurs kunnen namelijk bijdragen aan onderzoek en aan het ontwerpen van nieuwe producten. Je kan ook van belang zijn in een meer bedrijfskundige of managementrol, of werken aan kwaliteit en regulering en aan de veilige introductie van een nieuwe techniek of producten in een ziekenhuis. Je kunt ook een expert worden die kan adviseren over de ontwikkeling van strategie en beleid voor de lange termijn op het gebied van de biomedische technologie.
Voorbeelden na afronding van de master Biomedical Engineering:
Within the Bachelor's and Master's programmes Biomedical Engineering you can conduct research within the following areas:
Medical Imaging
The Medical Imaging Track concerns both Medical Imaging and Medical Instrumentation
Medical Imaging focuses on the visualisation of structures and processes within the human body. It ranges from the visualization of metabolic processes within a cell, up to the measurement of electrical activity in the cortex. Nowadays, a wide variety of imaging techniques is used, such as X-ray and CT, MRI, PET and ultrasound cameras for the medium and large scale (down to 1 mm). Different types of optical and electron microscopes cover the range toward micrometre or even nanometre scale. A further topic is radiation therapy.
Medical Instrumentation is concerned with non-imaging equipment and control systems. Examples include surgical technologies, anesthesia equipment, non-invasive diagnostic equipment using light, and instruments for the measurement of parameters of body functions, as used in an intensive care environment. Other important topics concern modelling of physiological processes and the physiology of bioelectrical phenomena at the cellular or organ level, such as in muscle tissue or the neural system.
Medical Device Design
To restore body functions, research and design is performed on implants, artificial organs and prostheses. For prevention of health decline, sensor systems can be designed to allow citizens to self-monitor their health condition (e.g. their stress and sleep condition); intervention systems can be designed to improve the condition of citizens (e.g. via a balance and muscle strength trainer). ICT plays an important role in gathering and processing sensor data and advising the best interventions for an individual using self-learning decision support systems.
For improved diagnostics, innovative diagnostic instruments can be designed that are smaller, faster, more accurate, or cheaper. New technologies can be selected that make entire new instrumentation possible.
Biomaterials Science and Engineering
All implants must be biocompatible, which means that they are accepted by the body and do not evoke a rejection reaction. Interactions between body cells and biomaterials therefore are an important field of study in the realization of high quality implants. Biomaterials can also be biodegradable, which means that they are slowly broken down into harmless substances in the body. At present, new tissue engineering techniques for the restoration of tissue structures are being developed.