Alumni Steun onderzoek en onderwijs Groninger Universiteitsfonds

Statement over beleggingsbeleid GUF

14 juni 2024

De afgelopen maand hebben de Groningse pro-Palestina demonstranten meermaals via social media het Groninger Universiteitsfonds (GUF) beschuldigd van medeplichtigheid aan de ‘genocide in Gaza’, omdat wij zouden investeren in bedrijven die hierbij direct of indirect betrokken zijn. Omdat de CvB-voorzitter en de Rector Magnificus q.q. zitting hebben als twee van de 21 leden van de Raad van Toezicht van het GUF wordt via het ‘guilty-by-association’ principe deze beschuldiging ook geuit richting de universiteit.

Vanzelfsprekend veroordeelt het Groninger Universiteitsfonds genocide en elke andere vorm van mensenrechtenschending, waar ook ter wereld.

Bovengenoemd zware en onterechte verwijt is gebaseerd op verouderde en onjuiste informatie. Wij hebben meermaals getracht dit toe te lichten, onder meer door een ingezonden stuk in de UKrant op 22 mei, alsmede een op ons initiatief georganiseerd gesprek op locatie met een delegatie van de demonstranten een week later. In dat gesprek heeft onze penningmeester volledige inzage gegeven in onze huidige beleggingen en heeft zij tevens uitgelegd hoe we op uiterst zorgvuldige wijze, ieder jaar opnieuw, onze beleggingen vormgeven.

Onze openheid en duidelijke weerlegging van de aantijgingen weerhield de demonstranten er niet van om op 10 juni de beschuldigingen te herhalen in een persbericht. Wederom wordt hun oordeel bepaald op basis van ons jaarverslag 2022 en de volstrekt onjuiste aanname dat onze beleggingsportefeuille in 2024 dezelfde is als die in 2022.

Onze beleggingsportefeuille bestaat uit Europese staatsobligaties en aandelenmixen die door een externe organisatie (Morningstar) de maximale score op duurzaamheid krijgen. Zo beleggen wij niet in fossiele industrie, tabaksindustrie of militaire industrie. In onze aandelenmixen zitten geen aandelen in Israëlische bedrijven, noch in het door de demonstranten genoemde Britse Melrose Industries. Voor zover wij weten, beleggen wij in geen enkel bedrijf dat direct gelinkt kan worden aan de Israëlische overheid.

Wij vinden het teleurstellend dat de anonieme demonstranten hun verwijten blijven herhalen zonder enige moeite te doen om hun vermoedens bij ons te factchecken. De dialoog aangaan en wederhoor plegen zijn ons inziens essentieel voordat enig verwijt geuit kan worden. Wij staan uiteraard open voor weer een gesprek met de demonstranten, maar hadden dit graag gedaan voordat onze reputatie nu opnieuw en wederom onterecht geschaad wordt. Wij roepen de demonstranten op om onmiddellijk hun berichtgeving over ons te rectificeren.

Laatst gewijzigd:12 juli 2024 13:38