Over ons Werken bij de RUG Daarom werk je bij de RUG YoungRUG Over YoungRUG Projecten/Werkgroepen

Erkenning van professionele staf

Binnen de werkgroep 'Erkenning van professionele staf' zetten we de aanbevelingen uit het rapport 'Career Perspectives' voort en handelen naar aanleiding van signalen die we als gemeenschap voor jonge professionele staf hebben gekregen. Op basis hiervan zagen we de behoefte aan een meer uitgewerkte regeling voor de erkenning van professionele staf.

We hebben een memo geschreven waarin we de mogelijkheid van een naamsverandering van 'ondersteunend personeel' naar 'professioneel personeel' onderzochten. YoungRUG is al een tijdje bezig met het verbeteren van de positie en mogelijkheden van professionele staf van de RUG. We begonnen het idee van de naamsverandering en de voordelen ervan te verkennen als onderdeel van een groter initiatief om de professionele staf binnen de RUG te positioneren.

De algemeen directeuren en HR-directeur José Weitenberg bespraken de memo. Ze waren over het algemeen positief en vroegen YoungRUG te kijken naar een alternatief voor 'professional staff'. Het vinden van geschikte Engelse en Nederlandse equivalenten voor het beschrijven van de verantwoordelijkheden van professioneel personeel is een uitdaging gebleken. Een alternatieve benadering zou kunnen zijn om geen onderscheid te maken tussen academisch en professioneel personeel, tenzij noodzakelijk, en in plaats daarvan naar hen gezamenlijk te verwijzen als 'universitair personeel'.

Op dit moment anticiperen we op de bereidheid van de universiteit om een cultuuromslag te maken. De implementatie van erkenning en beloning voor professioneel personeel bevindt zich in een beginstadium en we staan klaar om bij te dragen aan het programma zodra het van start gaat.

Laatst gewijzigd:03 mei 2024 10:00