Over ons Werken bij de RUG Vacatures

Redacteur sociale media UKrant (0,6 fte) (V24.0457)

Functieomschrijving

Je kent Facebook, X, Instagram, LinkedIn en andere sociale media als je broekzak. Je weet precies welke onderwerpen over de RUG en het studentenleven voor deze platforms relevant zijn en je weet die overtuigend te brengen; journalistiek inhoudelijk, maar ook verrassend, creatief en vooral verbeeldend.

Je maakt gebruik van de producties van je schrijvende collega’s. Je kunt die kundig vertalen naar een vorm die past bij de verschillende socialemediakanalen, in de vorm van een video of fotoserie, Instastory, Facebookpost of alles tegelijk.

Maar je bent bovenal proactief; je maakt natuurlijk ook zelf content. Je volgt het nieuws, weet wat er speelt. Je komt zelf met ideeën. Je staat vooraan bij nieuwsonderwerpen onder het motto: Insta first. Dat betekent ook dat je snel een video moet kunnen editen, onder druk moet kunnen werken en het niet erg vindt om af en toe ’s avonds door te stomen.

Vanzelfsprekend ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van sociale media, zowel nieuwe trends als technologische ontwikkelingen en je weet daar adequaat op in te spelen.

Omdat een aanzienlijk deel van de RUG-gemeenschap van over de grenzen komt (student en werknemer), zijn veel uitingen op sociale media in het Engels.

Organisatie
De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is een internationaal georiënteerde universiteit die behoort tot de Europese top. Onderzoekers en docenten in tal van vakgebieden zijn gepassioneerd voor hun werk en krijgen de kans om zich te o ontplooien. De universiteit spant zich in om de talenten, ambities en prestaties van haar 34.000 studenten en 6.500 medewerkers te belonen. Meer weten over de RUG? Kijk op: https://www.rug.nl/about-ug/

UKrant is het onafhankelijke digitale nieuwsplatform voor de Rijksuniversiteit Groningen en brengt nieuws en achtergrondverhalen over de RUG, het hoger onderwijs en het studentenleven in de stad.
De redactie bestaat uit een kleine en hechte groep professionele journalisten en zo’n vijftien freelancers en student-redacteuren (onder wie ook internationals).
UKrant heeft een achterban van meer dan 6.500 medewerkers en ruim 34.000 studenten. Vooral voor de laatste groep zijn sociale media een belangrijke informatiebron. Wegens het vertrek van onze collega zijn we op zoek naar een nieuwe redacteur sociale media (0,6 fte).

Functie-eisen

• Je hebt minimaal een relevante hbo-opleiding afgerond, bij voorkeur in de journalistiek/digitale media/communicatie, en je hebt een journalistieke antenne.
  • Je ontwikkelt een strategie hoe UKrant sociale media verder moet ontwikkelen.
  • Je maakt specifieke content (in woord en in beeld) voor sociale media en je kunt content van andere collega’s in een handomdraai daarvoor geschikt maken.
  • Je kunt multimediaal werken (video, fotografie, animaties) en programma’s als Photoshop, Illustrator en Première hebben geen geheimen voor je. We bieden eventueel opleidingen aan zodat je je verder kunt bekwamen.
  • Je hebt ervaring met en knowhow van de wereld van social influencers.
  • Je initieert en onderhoudt interactie met de online community, met name binnen maar ook buiten de RUG.
  • Je beheerst de Nederlandse taal vlekkeloos, schriftelijk en mondeling. Een goede beheersing van de Engelse taal (minimaal niveau B1) is een must.
  • Je kunt onder druk werken en je vindt het niet erg om af en toe buiten kantoortijden aan de slag te gaan; nieuws gebeurt immers niet alleen tussen 9 en 5.

En natuurlijk: je weet wat er leeft en speelt binnen het hoger onderwijs, de RUG en het Groningse studentenleven.

Organisatie

Arbeidsvoorwaarden

Wij bieden in overeenstemming met de cao Nederlandse Universiteiten:

• Afhankelijk van opleiding en ervaring, een salaris van maximaal € 4.255 (schaal 8) bruto per maand bij volledige werktijd. Het bijbehorende UFO-profiel is Redacteur 5.
  • 8% vakantietoeslag en 8,3% eindejaarsuitkering over het jaarlijks bruto-inkomen
  • Een arbeidsovereenkomst van 0,6 fte voor de duur van 12 maanden die na deze periode van rechtswege eindigt. Dit geldt niet voor medewerkers die al in vaste dienst zijn bij de Rijksuniversiteit; zij behouden hun recht op een arbeidsovereenkomst van onbepaalde tijd.

Ingangsdatum: zo spoedig mogelijk

Sollicitatie

Je kunt solliciteren door je sollicitatiebrief voorzien van curriculum vitae te sturen vóór 4 november 2024 uitsluitend aan de hand van het sollicitatieformulier.

Sollicitatiegesprekken zullen plaatsvinden in week 46.

De Rijksuniversiteit Groningen vindt sociale veiligheid belangrijk. We streven ernaar een universiteit te zijn waar medewerkers en studenten zich gerespecteerd en thuis voelen, ongeacht verschillen in achtergronden, ervaringen, perspectieven en identiteit. Voor meer informatie zie ook onze pagina over ons diversiteitsbeleid: https://www.rug.nl/about-ug/policy-and-strategy/diversity-and-inclusion/

Onze selectieprocedure volgt de richtlijnen van de sollicitatiecode NVP: https://www.nvp-hrnetwerk.nl/nl/sollicitatiecode

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.

Voor informatie kunt u contact opnemen met:

• Rob Siebelink, hoofdredacteur, r.siebelink rug.nl

Bovenstaand(e) e-mailadres(sen) gelieve niet te gebruiken voor het reageren op de vacatures.

Reageren op deze vacature