Over ons Werken bij de RUG Vacatures

Vice-decaan Faculteit der Letteren (V24.0429)

Functieomschrijving

De vice-decaan

• Vormt met de decaan, de portefeuillehouder middelen en de student-assessor het Faculteitsbestuur dat de verantwoordelijkheid draagt voor het algehele beleid van de faculteit.
  • Is verantwoordelijk voor de inrichting, planning en de kwaliteitszorg van het facultaire onderwijs.
  • Stuurt de implementatie van de onderwijsvernieuwingen in de faculteit aan en zorgt voor verbinding met het de universitaire onderwijsvisie.
  • Vervangt de decaan bij afwezigheid.
  • Vertegenwoordigt de faculteit in verschillende RUG-brede en landelijke overleggen en levert actief een bijdrage aan het instellingsbeleid.

De Faculteit der Letteren is een grote dynamische faculteit gelokaliseerd in het hart van de stad Groningen. Ruim 5000 studenten en 700 medewerkers werken er elke dag aan de grenzen van het weten. De Faculteit heeft een gevarieerd onderwijsaanbod, dat bestaat uit 16 bacheloropleidingen en 19 masteropleidingen met verschillende tracks. Onderzoek vindt plaats op het gebied van archeologie, cultuurstudies, geschiedenis, internationale betrekkingen, journalistiek, letter- en taalkunde. Ter vergroting van de efficiëntie en inhoudelijke profilering is de Faculteit der Letteren bezig met de herstructurering van haar onderwijsaanbod. Per 1 januari 2024 komt de functie van vice-decaan vacant met de portefeuille Onderwijs.

Functie-eisen

De vice-decaan

• Is hoogleraar of UHD en beschikt over wetenschappelijk gezag binnen het betreffende wetenschapsgebied.
  • Heeft passie voor het wetenschappelijk onderwijs, deelt de visie op onderwijs uit het Strategisch Plan van faculteit en universiteit.
  • Is in staat nieuw onderwijsbeleid (vanuit CvB of ministerie, en/of naar aanleiding van bijstelling van financiële kaders) te vertalen naar het opleidingsaanbod van de faculteit.
  • Heeft bewezen kwaliteiten op het gebied van integraal bestuur, onderwijsmanagement en een uitstekende staat van dienst als docent.
  • Heeft leiderschapskwaliteiten: is enthousiasmerend, overtuigend, verbindend en is resultaatgericht.
  • Heeft goede sociale en communicatieve vaardigheden en is in staat om met gezag te werken in een omgeving waarin professionele autonomie een grote rol speelt.
  • Geniet het vertrouwen van de facultaire gemeenschap en het College van Bestuur.
  • Is bij voorkeur in staat zich in het Nederlands en Engels goed uit te drukken. Voor niet-Nederlanders geldt dat in elk geval een goede passieve kennis van het Nederlands vereist is.

Arbeidsvoorwaarden

De vice-decaan wordt benoemd voor 3 jaar, voor 0,8 fte (naast 0,2 fte voor het eigen vakgebied), behoudt de bestaande salarisinpassing en krijgt een toeslag van 10% van het maximum van schaal 18 (bruto salaris, meetellend voor pensioen en vakantiegeld). Een externe kandidaat krijgt tevens een benoeming als universitair hoofddocent of als hoogleraar in vaste dienst afhankelijk van de persoonlijke situatie. De faculteit biedt een sabbatical na afloop van het vice-decanaat, of een andere vorm van ondersteuning om het eigen onderzoek voort te zetten.

Voor de samenstelling van het faculteitsbestuur geldt het uitgangspunt dat minimaal 1 vrouw en 1 man deel uitmaken van het bestuur.

Als u de commissie wilt wijzen op een geschikte kandidaat binnen of buiten de RUG, dan kunt u dat ook met een korte toelichting mailen aan prof. dr. Thony Visser, decaan faculteit der Letteren. (anthonya.visser rug.nl).

Sollicitatie

U kunt solliciteren door een sollicitatiebrief voorzien van curriculum vitae te sturen voor 11 oktober 2024 uitsluitend aan de hand van het sollicitatieformulier.

De RUG is een inclusieve organisatie: een veelzijdige werkgever voor alle groepen in de samenleving. We verwelkomen daarom een diversiteit aan perspectieven, achtergronden en kennis. Onze selectieprocedure volgt de richtlijnen van de sollicitatiecode NVP, https://www.nvp-hrnetwerk.nl/sollicitatiecode/

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.

Voor informatie kunt u contact opnemen met:

• Decaan prof.dr. Thony Visser, 050-3635900, anthonya.visser rug.nl

Bovenstaand(e) e-mailadres(sen) gelieve niet te gebruiken voor het reageren op de vacatures.

Reageren op deze vacature