Over ons Profiel Internationalization

Stellenbosch Universiteit en de Rijksuniversiteit Groningen versterken strategisch partnerschap

15 mei 2024
decoratieve afbeelding

Van 7 tot 12 april 2024 bezocht een delegatie van de Universiteit Stellenbosch (SU) de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) om hun brede strategische partnerschap te versterken. De SU-delegatie, die bestond uit de rector en drie vice-rectoren, decanen en senior onderzoekers, nam deel aan een reeks plenaire sessies, individuele en groepsbijeenkomsten. Ook bezocht de delegatie verschillende onderzoeksfaciliteiten van de RUG en het UMCG.

De week werd gekenmerkt door intensieve discussies over ‘Academisch Leiderschap in Turbulente Tijden’ en ‘Verantwoordelijke Internationalisering’, waarmee de volgende fase van de samenwerking tussen de twee instellingen werd vormgegeven. Het grote succes van de samenwerking, in het bijzonder het hoge aantal gezamenlijke promovendi, werd gevierd met presentaties van huidige PhD studenten en reflecties van hun begeleiders.

Een van de hoogtepunten van de week was het diner bij de Energy Academy van de RUG, gericht op het bevorderen van transdisciplinaire samenwerking via publiek-private-academische partnerschappen. Discussies voor en tijdens het diner tussen vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, de overheid en de academische wereld concentreerden zich rond drie hoofdthema’s – energietransities, digitale transformatie en biomedische oplossingen – die belangrijke samenwerkingsgebieden tussen SU en de RUG weerspiegelen.

Het bezoek richtte zich verder op de samenwerking tussen de interdisciplinaire scholen van SU en de RUG, het ontwikkelen van onderzoekscapaciteit, onderwijsinnovatie en leiderschap, gezamenlijke benoemingen van academisch personeel, fondsenwerving, informatiebeheer en institutionele planning, en beleidsafstemming.

Naast de bilaterale samenwerking tussen SU en de RUG, werken de twee instellingen ook samen via multilaterale netwerken, met name de onlangs opgerichte Africa-Europe Clusters of Research Excellence (CoREs) – een initiatief van de African Research Universities Alliance (ARUA) en The Guild (netwerk van Europese onderzoeksuniversiteiten). De samenwerking binnen het CoRE Hernieuwbare Energie stond de hele week centraal.

Het bezoek diende ook om concrete plannen voor de toekomst te ontwikkelen. Deze omvatten specifieke gezamenlijke financieringsaanvragen, het opschalen van het gezamenlijke PhD-programma, het opzetten van een gezamenlijke SU-UG Postgraduate School en projectbureau, en ambitieuze ‘Moonshot’-projecten om mondiale uitdagingen aan te pakken via publiek-private-academische partnerschappen.

Na het bezoek brachten SU en RUG een gezamenlijke verklaring uit, waarin ze de uitkomsten en toekomstige richtingen van hun samenwerking samenvatten. De komende tijd leggen de beide instellingen de doelstellingen vast. Op korte termijn vinden in elk geval de volgende activiteiten plaats:

• Een 2e editie van een zomerschool over inclusief lesgeven en leren, georganiseerd aan de RUG;
  • Een zomerschool over Polarisatie, onderdeel van een pilotproject om de zomerschool uiteindelijk uit te bouwen tot een minor aan zowel de SU als de RUG;
  • De 7e editie van een zeer succesvolle roterende zomerschool over financiële inclusie, gecoördineerd door SU, RUG en de Universiteit van Laval;
  • SU-deelname aan het Strategic Partnership Forum in Groningen (22-24 mei), georganiseerd door de Rijksuniversiteit Groningen.

• Stellenbosch Universiteit: Sarah van der Westhuizen
Laatst gewijzigd:15 mei 2024 14:53