Over ons Beleid en strategie Diversiteit en Inclusie

Je voornaamwoorden opnemen op Brightspace

22 augustus 2024

Wist je dat je je voornaamwoorden kunt opnemen in Brightspace? Waarom zou je je voornaamwoorden opnemen? Waar zijn ze te zien? En hoe kun je dit bijwerken? Het volgende artikel beantwoordt een aantal veelgestelde vragen.

Ten eerste, wat zijn voornaamwoorden?

Voornaamwoorden gebruiken we om onszelf en elkaar aan te spreken. Enkele mogelijke voornaamwoorden zijn bijvoorbeeld 'hij, hem, zijn', 'zij, haar, haar' en 'die, hen, hun'. In Engels, bijvoorbeeld, ‘he, him, his’, ‘she, her, hers’, en ‘they, them, theirs’.

Hier zijn een paar voorbeelden:

• 'Max ging naar de winkel. Hij reed op zijn fiets. De eigenaar begroette hem.' De voornaamwoorden die in deze zin gebruikt worden om naar Max te verwijzen zijn hij, hem, zijn.

• 'Jip ging naar de winkel. Ze reed op haar fiets. De eigenaar begroette haar.' De voornaamwoorden die in deze zin gebruikt worden om naar Jip te verwijzen zijn zij, haar, haar.

• 'Ik vraag me af van wie deze fiets is. Het lijkt wel of zij vergeten zijn dat hun fiets hier staat. Wat vervelend voor hen.' De voornaamwoorden die in deze zin gebruikt worden om naar de onbekende persoon te verwijzen zijn zij, hen, hun.

• 'Alex is morgen jarig. Die kijkt ernaar uit. Geef jij hen een cadeau voor hun verjaardag?’ De voornaamwoorden die in deze zin gebruikt worden om naar Alex te verwijzen zijn die, hen, hun.

• Sam loopt terug naar Sams huis. Deze zin gebruikt Sams naam in plaats van andere voornaamwoorden.

Waarom zou ik mijn voornaamwoorden delen op Brightspace?

Mensen kunnen de voornaamwoorden van anderen niet weten op basis van hun naam of hoe ze eruitzien. Daarom zorgt het delen van je voornaamwoorden ervoor dat anderen weten hoe ze naar jou moeten verwijzen.

Bovendien normaliseert het delen van voornaamwoorden het begrip voor verschillende genderidentiteiten en kan het een veilige omgeving creëren voor met name trans- en non-binaire mensen. In onze internationale en diverse gemeenschap weten we niet wat iemands gender is op basis van alleen de naam. Het delen van voornaamwoorden helpt ons om van de universiteit een inclusieve en veilige omgeving voor iedereen te maken.

Niet iedereen voelt zich echter prettig bij het delen van voornaamwoorden, om verschillende redenen, en dat is oké! Je hoeft je voornaamwoorden niet te delen als je dat niet wilt.

Hoe kan ik mijn voornaamwoorden delen?

Om je voornaamwoorden op Brightspace op te nemen, kun je de volgende stappen volgen:

1. Open je Brightspace-account.

2. Klik in de rechterbovenhoek van je scherm op je naam.

3. Er verschijnt een vervolgkeuzelijst. Klik op 'Accountinstellingen' ('Account settings').

Afbeelding met de instructies in Brightspace

4. Op het eerste tabblad, 'Accountinstellingen', zie je een sectie met de naam 'Voornaamwoorden' ('Pronouns').

5. Vink het vakje naast 'Laat anderen mijn voornaamwoorden zien' ('Allow others to see my pronouns.') aan.

6. Selecteer 'Gebruik verschillende voornaamwoorden:Klik onderaan het scherm op 'Opslaan en sluiten' ('Save and close') of 'Opslaan' ('Save').' ('Use different pronouns.'). Typ je voornaamwoorden in het tekstvak.

Afbeelding met de instructies in Brightspace

7. Klik onderaan het scherm op 'Opslaan en sluiten' ('Save and close') of 'Opslaan' ('Save').

Wie kan mijn voornaamwoorden zien?

Wanneer je je voornaamwoorden in Brightspace zet, zullen ze zichtbaar zijn in de volgende ruimtes:

• De lijst met Cursusleden (zichtbaar voor de docenten van een cursus)

• Op je profielkaart die wordt getoond in verschillende gebieden (Discussies - zichtbaar voor medestudenten; Voortgangsoverzicht - zichtbaar voor docenten)

• Brightspace-beheerders kunnen voornaamwoorden zien in rapporten

Voorbeeld van een profielkaart

Wat moet ik doen als iemand een voornaamwoord gebruikt dat ik niet ken?

Als iemand een voornaamwoord heeft dat je niet kent, volgen hieronder een paar tips:

• Vraag de persoon hoe zij genoemd wil worden. Het is meestal het beste om dit onder vier ogen te vragen.

• Als je een fout maakt, is dat niet erg! Als je de verkeerde voornaamwoorden gebruikt, zeg dan iets als 'Sorry, ik bedoelde (voornaamwoord invoegen)'. Als je je dat pas later realiseert, verontschuldig je dan onder vier ogen. Het is beter om er geen groot probleem van te maken, omdat de persoon zich dan ongemakkelijk kan voelen.

• Als je iemand de verkeerde voornaamwoorden hoort gebruiken voor iemand anders, corrigeer hem dan vriendelijk.

Met wie kan ik contact opnemen voor hulp?

Als je meer informatie wilt over het gebruik van voornaamwoorden, kun je contact opnemen met het Diversity & Inclusion Office (diversity@rug.nl). Als je meer informatie wilt over de technische aspecten van Brightspace, ga dan naar EDU Support of neem per e-mail contact met hen op.

Laatst gewijzigd:27 augustus 2024 11:44