Over ons Organisatie Wet- en regelgeving Integriteit Nevenwerkzaamheden

Nevenwerkzaamheden en Nevenbelangen

Het komt regelmatig voor dat medewerkers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) nevenwerkzaamheden verrichten. De RUG juicht het toe dat haar werknemers ook buiten hun werk aan de universiteit werkzaamheden ontplooien, bijvoorbeeld om kennis te verspreiden, diensten aan de samenleving te verlenen of (privé) iets te betekenen voor anderen. Op deze pagina vind je informatie over meldingsplichtige nevenwerkzaamheden, hoe de RUG transparantie nastreeft en overzicht van nevenwerkzaamheden van hoogleraren.

Wat zijn meldingsplichtinge werkzaamheden?

Onder nevenwerkzaamheden verstaat de RUG alle werkzaamheden en activiteiten die een betrokkene buiten de ‘functie en/of de opgedragen taak’ bij de universiteit verricht. Onder andere:

• een dienstverband bij een andere werkgever;

• een commissariaat of adviseurschap voor een externe organisatie en

• activiteiten als (startend) ondernemer of vrije beroepsbeoefenaar.

Waarom moet een medewerker meldingsplichtige nevenwerkzaamheden registreren?

Transparantie is essentieel, medewerkers van de RUG moeten daarom toestemming vragen voor het uitvoeren van nevenwerkzaamheden. Door de leidinggevende en de directie/faculteitsbestuur wordt dan vastgesteld of de nevenwerkzaamheid conflicteert of interfereert met het werk dat de medewerker bij de RUG doet.

Welke nevenwerkzaamheden moet een medewerker registreren?

Het uitgangspunt is dat de medewerker van de RUG alle nevenwerkzaamheden registreert. Alleen onbetaalde werkzaamheden of activiteiten die geen enkele relatie hebben met de werkzaamheden bij de universiteit, hoeven niet gemeld te worden. Je kunt hierbij denken aan een functie in een schoolbestuur of penningmeester bij een muziekvereniging of sportclub. Bij twijfel moet de medewerker dit altijd afstemmen met de leidinggevende.

Toestemming vragen

Voor het uitvoeren van nevenwerkzaamheden moet de medewerker vooraf toestemming vragen aan de RUG als werkgever. Op MyUniversity staat hoe de medewerker toestemming vraagt en hoe nevenwerkzaamheden moeten worden geregistreerd.

Enkele redenen om de toestemming voor de nevenwerkzaamheden te weigeren zijn ter bescherming van: het vertrouwen in de wetenschappelijke integriteit, bedrijfsgeheimen, de belangen van de universiteit, de gezondheid en veiligheid van de werknemer en om te voorkomen dat de arbeidstijdenwet wordt overtreden.

Als de toestemming door de directie/het faculteitsbestuur/het CvB is verleend, mag de medewerker met de nevenwerkzaamheden beginnen. Zodra de nevenwerkzaamheden goedgekeurd zijn, worden ze automatisch gepubliceerd op de profielpagina (MePa) van de medewerker onder het kopje Nevenwerkzaamheden.

Nevenwerkzaamheden van hoogleraren

Met de minister van Onderwijs zijn aanvullende afspraken gemaakt over de transparantie van nevenwerkzaamheden van hoogleraren. Alle universiteiten publiceren op een gestandaardiseerde wijze een lijst van nevenwerkzaamheden van hoogleraren. De lijst bij de RUG wordt dagelijks bijgewerkt op grond van de registraties in Shared Services.

Nevenbelangen

Nevenbelangen hebben betrekking op een financieel belang (aandelenbelang) in een onderneming. De melding en registratie gaat via het formulier Nevenwerkzaamheden in Shared Services. Het hebben van een aandelenbelang in een onderneming dat een relatie heeft met de RUG of het UMCG is aan voorwaarden verbonden en moet vooraf ter goedkeuring worden voorgelegd aan het College van Bestuur.

Medewerker? Meer info over de 'Regeling Nevenbelangen'

Neveninkomsten

Neveninkomsten komen afhankelijk van de categorie waartoe ze behoren ten goede aan de universiteit, aan de betrokkene of worden verdeeld tussen beiden:

a. neveninkomsten die evident niet samenhangen met de functie bij de universiteit komen toe aan de betrokkene;

b. neveninkomsten die direct of indirect voortvloeien uit de functie bij de universiteit komen na overleg tussen de betrokkene en de universiteit geheel of gedeeltelijk toe aan de universiteit/afdeling of komen toe aan betrokkene.

Vergoedingen voor onkosten en de maximale wettelijke vrijwilligersvergoedingen kwalificeren niet als neveninkomsten.

Lees voor meer informatie de artikelen over nevenwerkzaamheden op de website van Universiteiten van Nederland (UNL)

Sectorale regeling nevenwerkzaamheden UNL
Vragen over nevenwerkzaamheden

Heb je vragen over nevenwerkzaamheden? Neem dan contact op met HR Services via het contactformulier

Ben je een medewerker van de RUG en wil je meer informatie over wat nevenwerkzaamheden voor jou betekent? Lees verder op MyUniversity.

Laatst gewijzigd:01 juli 2024 14:09