Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Organisatie Bestuurlijke organisatie Medezeggenschap Universitaire Verkiezingen

Partijen, standpunten en kandidaten

Informatie over de verschillende partijen

Lijst Calimero

Lijst Calimero is one of the parties in the University Council and it focuses on the most important issues arising in the life of a student:  best quality of education, well-being, inclusion, sustainability, interdisciplinarity and social safety. Moreover, we came up with different proposals such as offering free menstruation products in all university buildings or lowering the BSA in 2021. Quality is a choice, so make yours!

solliciteren@lijstcalimero.nl

www.lijstcalimero.nl/solliciteren/

Studenten Organisatie Groningen (SOG)

The SOG is the oldest and biggest student party in the Council and wants to make sure that students in Groningen have ample opportunities to develop themselves, both within and outside their studies. We cooperate closely with Groninger student organisations and give special attention to promoting entrepreneurship, making the University more sustainable, and giving you more flexibility to plan your own studies.

sollicitatie@studentenorganisatie.nl

De Vrije Student

De Vrije Student is de breedste studentenpartij van Groningen en wij staan voor een universiteit waar jij het voor het zeggen hebt. Jij als student moet je studie naar eigen inzicht in kunnen richten, of dat nu een bestuursjaar of een stage is. Naast de U-raadlijst kun je je bij De Vrije Student ook aanmelden voor een plek op de lijst bij de faculteiten Letteren, Rechtsgeleerdheid en FEB.

soco dvs-groningen.nl

www.dvs-groningen.nl

De Personeelsfractie
PF logo

De Personeelsfractie van de universiteitsraad is met momenteel negen leden de grootste fractie van de personeelsgeleding in de universiteitsraad. Met leden verspreid over diverse faculteiten en diensten en uit alle geledingen van het personeel hebben wij ruime ervaring en een brede expertise in huis, waarmee we zowel het wetenschappelijk personeel, het ondersteunend personeel, en de promovendi zo goed mogelijk willen vertegenwoordigen in de universiteitsraad. Er is alle ruimte voor verschil van mening, maar wel op een gemeenschappelijke basis.

Wetenschapsfractie

Heb jij net als ons een passie voor onderwijs en onderzoek? Vergeet dan niet te stemmen bij de aanstaande universiteitsraad verkiezingen.

Als Wetenschapsfractie staan wij voor de volgende 10 punten:

  1. Minder bureaucratie: Professionele autonomie voor docent en onderzoeker.
  2. Werken bij een universiteit waar academische kernwaarden tot hun recht komen.
  3. Een robuuste begroting waarin de middelen op een duurzame wijze naar onderwijs en onderzoek gaan.
  4. Bescherming van de privacy van werknemers. Wij zijn tegen de voorgenomen inzet van AI om het online gedrag van medewerkers te gaan monitoren.
  5. Geen lessen en tentamens roosteren tijdens herfstvakantie en voorjaarsvakantie.
  6. Een prettige eigen werkplek: Duurzaamheid en vergroening van de kantooromgeving.
  7. Minder werkdruk: De Student-staf ratio dient duurzaam te worden verbeterd.
  8. Meer baanzekerheid: Op het gebied van carrièreperspectief en arbeidsomstandigheden dienen medewerkers een gelijke behandeling te krijgen.
  9. R&O gesprekken moeten gedaan worden in het bijzijn van een onafhankelijke HR-medewerker.
  10. Minder misbruik van posities: Geef promotierechten aan ervaren UD’s en UHD’s.
KWALITEIT VOOROP
Q1

De kwaliteit van onderzoek, onderwijs en privéleven staat onder druk van o.a.:

  • het grote aantal studenten,
  • de overproductie van publicaties,
  • de hoge tijdbesteding aan verwerven van subsidies,
  • de overvloed aan werkemail en
  • het buitensporig gebruik van sociale media.

Streef naar hoge kwaliteit!

Maak werk een bron van positieve emoties en ervaringen!

  1. Nicolai Petkov

De standpunten

In mei vinden verkiezingen plaats voor de studenten- en personeelsgeleding van de Universiteitsraad. Het Centraal Stembureau (CSB) heeft de partijen die meedoen aan de UR-verkiezingen vragen voorgelegd.

Voor studenten

Lijst Calimero

Lijst Calimero is een van de partijen in de Universiteitsraad die zich focust op de belangrijkste aspecten van jouw studententijd op de universiteit: het garanderen van de beste onderwijskwaliteit, mentaal welzijn, inclusie en sociale veiligheid. We zijn de kritische partij in de universiteitsraad. We hebben met verschillende initiatiefvoorstellen zoals gratis menstruatieproducten in alle universiteitsgebouwen, het verlagen van het BSA in 2021 en het afkeuren van de protestregels het afgelopen jaar. Stem voor kwaliteit, stem op Lijst Calimero!

 1. Hoe moet de RUG bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering?
Wij vinden dat onze universiteit de verantwoordelijkheid heeft om te zorgen voor een duurzame toekomst voor haar studenten. Deze kwestie gaan we dit jaar breed aanpakken.
We hebben een aantal belangrijke punten geïdentificeerd waar de universiteit zich mee bezig zou moeten houden, denk bijvoorbeeld aan duurzamere kantines, minder wegwerpmateriaal en het voorkomen van zoveel mogelijk voedselverspilling.
Als het gaat om het grotere geheel, vinden we dat de universiteit niet enkel een duurzame instelling moet zijn, maar ook moet bijdragen aan een duurzame samenleving - daarom pleiten we ervoor dat de universiteit een einde maakt aan de samenwerking met partijen die een rol spelen bij de handel in fossiele brandstoffen.

2. Wat moet de universiteit doen om academische vrijheid en sociale veiligheid te waarborgen?
We vragen de universiteit maatregelen te nemen om de sociale veiligheid binnen de sferen van de RUG te waarborgen. Er wordt vaak onvoldoende geluisterd naar studenten en medewerkers als het gaat om problemen of vragen die ze hebben. De universiteit moet middelen faciliteren waarmee studenten en medewerkers hun zorgen kunnen uiten. De meldprocedure moet gemakkelijker en toegankelijker worden om sociale veiligheid te garanderen.
Ook moet de universiteit bestaande initiatieven aanmoedigen en meer verantwoordelijkheid nemen in het aanpakken van actuele problemen. Bovendien geloven we dat academische vrijheid een vereiste is voor het garanderen van sociale veiligheid binnen de universiteit; onderzoekers moeten kritisch onderzoek kunnen doen zonder inmenging van begeleiders en de universiteit moet juridische ondersteuning bieden in gevallen van onredelijke rechtszaken.

3. Wat is het belangrijkste aspect om het welzijn van studenten en medewerkers te verbeteren? Wat zou je willen veranderen?
De universiteit zou duidelijk moeten communiceren over de faciliteiten die er zijn om het welzijn van studenten en medewerkers te ondersteunen. Om te zorgen voor een gezonde omgeving voor zowel studenten als medewerkers, moeten de beschikbare middelen die worden aangeboden door het Student Service Center en de universiteit beter centraal worden gecommuniceerd naar studenten. Voorbeelden zijn een centraal welzijnsportaal en een flowchart van faciliteiten.
Ook kunnen faculteiten van elkaar leren over gedecentraliseerde welzijnsfaciliteiten, ze zouden gebruik moeten maken van grassroots initiatieven die gestart zijn door studenten. We geloven dat het welzijn van studenten essentieel is voor een gezonde universiteit, daarom moet de universiteit een gezonde balans tussen werk en privé mogelijk maken voor studenten. Dit kan gedaan worden door facultaire best practices op dit gebied toe te passen op universitair niveau.

4. In hoeverre moet de RUG flexstuderen mogelijk maken? En hoe ziet dat er in de praktijk uit?
Wij geloven niet dat de flex-studie maatregel gunstig is voor de ontwikkeling van studenten in hun academische capaciteiten. Door studenten echter meer vrijheid te geven binnen hun programma en meer interdisciplinaire onderwijsmogelijkheden in te bouwen, zou het onderwijs toegankelijker kunnen worden.

5. Studenten- en arbeidsmarkt.
Regelmatig blijkt dat studenten aan de RUG niet helemaal tevreden zijn over de manier waarop ze worden voorbereid op de overgang naar de arbeidsmarkt. Wat kan hieraan gedaan worden? Noem drie maatregelen of acties.
Eerst willen we de overkoepelende redenen hiervoor achterhalen. Als we weten waarom studenten zich onvoorbereid voelen, kunnen we gemakkelijker een oplossing bieden. Nauwer contact met alumni en het vergelijken van hun ervaringen met de verwachtingen van huidige studenten geeft ons meer inzicht hierin.
Daarnaast willen we studenten meer en betere mogelijkheden bieden om zich te specialiseren in hun gewenste werkveld. Dit doen we door de mogelijkheden uit te breiden die studenten kunnen ondernemen in hun minor, of zelfs extracurriculair.
Ook moeten studenten de mogelijkheid hebben om naast hun studie dingen te ondernemen, als ze dat willen, die hen waardevolle ervaring en netwerkmogelijkheden opleveren. Dit kan worden bereikt door de werkmogelijkheden aan de RUG uit te breiden, maar ook door de balans tussen studie en privéleven te verbeteren door een meer gestructureerde roostering van de lessen.

6. Internationalisering
Wat kan of moet de universiteit doen om ervoor te zorgen dat de aanwezige internationale studenten zich meer thuis voelen en beter integreren?
Bij de naderende mogelijkheid van een transitie gekoppeld aan het wetsvoorstel Wet Internationalisering in Balans (WIB), zijn wij van mening dat de studenten van vandaag en morgen zich niet negatief beïnvloed moeten zien door het voorgestelde beleid. Een oplossing is het ontwikkelen van betere, directere communicatie tussen het personeel van de universiteit en studenten, zodat studenten zich voldoende voorbereid voelen voor mogelijke veranderingen. Bovendien zou het organiseren en promoten van activiteiten waar zowel Nederlandse als niet-Nederlandse studenten en/of medewerkers bij aanwezig zijn helpen bij het opbouwen van een meer verenigde gemeenschap van studenten.

7. Wat moet er veranderen aan het huidige onderwijs aan de RUG?
Ten eerste moeten alle verschillende mogelijkheden voor studenten duidelijker worden. Of het nu gaat om het volgen van een extra vak of het in beroep gaan tegen een BSA-beslissing, het lijkt erop dat studenten vaak niet op de hoogte zijn van de duidelijke procedure of eisen die aan hen worden gesteld, wat ten koste gaat van de kwaliteit van hun onderwijs.
Ten tweede, om studenten voor te bereiden op hun toekomst zou de mogelijkheid om een minor te volgen uitgebreid moeten worden. Dit zou meer gepersonaliseerd onderwijs mogelijk maken, wat een waardevolle aanvulling kan zijn op het studieplan van studenten.
Ten derde zijn we van mening dat de huidige indeling van het lesrooster vaak onregelmatig is en onnodig uitloopt in de ochtend- of avonduren. Dit heeft ook een negatieve invloed op de balans tussen werk en privéleven van studenten, wat op de lange termijn de prestaties kan belemmeren. Aangezien studeren aan de universiteit al vaak gelijkgesteld wordt aan een reguliere baan, vinden wij dat er geen lessen mogen plaatsvinden buiten de normale werktijden (dat wil zeggen geen lessen voor 9 uur 's ochtends of na 5 uur 's middags).

Reageer op de volgende stellingen
Onderwijsassistenten zijn zo belangrijk in het onderwijs dat het noodzakelijk is om extra te investeren in de kwaliteit van onderwijsassistenten.
Opgeleide en geprofessionaliseerde onderwijsassistenten (TA’s) zouden de kwaliteit van het onderwijs aan de RUG inderdaad sterk verbeteren. Lijst Calimero vraagt hier al aandacht voor in samenwerking met de Teaching Academy Groningen dat een TA-klankbord is gestart waar wij in plaatsnemen. Om TA's beter uit te rusten met de nodige tools willen we een gunstiger beleid, wat hun onderwijsvaardigheden beter faciliteert en beloont. Op deze manier willen we benadrukken dat investeringen in de professionalisering van TA's noodzakelijk zijn aan een universiteit die afhankelijk is van TA's - het helpt niet alleen studenten om onderwijs van hogere kwaliteit te krijgen, maar ook TA's zelf op het gebied van vakkennis en interpersoonlijke en interculturele competenties die nodig zijn voor didactische vaardigheden.

Studenten hebben meer dan genoeg mogelijkheden om te participeren en mee te beslissen over de inhoud en kwaliteit van het onderwijs.
Hoewel er veel theoretische mogelijkheden zijn voor studenten om deze beslissingen te beïnvloeden, geloven we dat er nog veel praktische obstakels zijn die overwonnen moeten worden. De communicatie over de bestaande maatregelen moet worden verbeterd - veel bronnen voor deze mogelijkheden zijn bijvoorbeeld enkel beschikbaar in het Nederlands, wat op een universiteit met meer dan 25% internationale studenten natuurlijk onaanvaardbaar is. Maar zelfs zonder taalbarrière, is er een algemeen gebrek aan transparantie dat het voor alle studenten moeilijker maakt om hun eigen onderwijs te organiseren.

Het is een heel goed idee om laptops, telefoons en andere apparaten tijdens colleges te verbieden.
Wij zijn het niet eens met deze stelling, omdat deze apparaten een nuttig hulpmiddel kunnen zijn voor studenten om te studeren en notities te maken. Daarom zijn wij van mening dat een dergelijk verbod, het curriculum moet worden aangepast om aandacht te geven aan technologische ontwikkelingen en uitdagingen die het met zich meebrengt. Dit geeft studenten de mogelijkheid om niet alleen de voorgeschreven inhoud te leren, maar ook vaardigheden op te doen die nuttig zijn in de toekomst. In plaats van het weren van AI, pleiten we bijvoorbeeld voor beter begrip van de grotere implicaties. In plaats van bepaalde technologieën te verbieden, streven we naar hun integratie in het onderwijs op de meest productieve manier mogelijk.

Bij een gezonde Campus horen ook veel groen, een aantrekkelijk studentenrestaurant met muziek, lezingen en cultuur.
We staan volledig achter deze stelling! Als academische instelling moeten we staan voor onze idealen wat betreft een groene campus. Daarnaast moeten we culturele initiatieven zoals in de stelling vormgeven, om zowel het welzijn als het plezier van studenten te ondersteunen. Onderzoek heeft immers aangetoond dat zulke faciliteiten over het algemeen het studentenwelzijn verbeteren.

Van 21 tot 25 mei vieren we het 410-jarig bestaan van de RUG. Dat is leuk, maar eigenlijk zou er elk jaar een feest voor studenten en medewerkers van de RUG georganiseerd moeten worden.
Hoewel we vinden dat onze universitaire gemeenschap van studenten en medewerkers gevierd moet worden, vinden we ook dat een feest op de schaal van jaarlijkse jubileumfeesten een onverantwoordelijke beslissing is, al helemaal met het actuele begrotingstekort. In plaats daarvan zou de universiteit meer moeten doen om haar studenten en medewerkers trots te maken op de instelling waar ze werken. Dit kan gedaan worden door kleinere, maar ook betekenisvolle mogelijkheden te creëren voor gemeenschapsvorming, wederzijdse steun en de hoogst mogelijke standaard van onderwijs en samenwerking. Een blitz feest is niet de enige manier om de universiteit te vieren - soms is het genoeg om het gevoel te hebben dat je op de juiste plek bent met de juiste mensen.

SOG

 SOG

1. Hoe moet de RUG bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering?
De RUG en al haar studenten hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om klimaatverandering tegen te gaan. SOG vindt dat de universiteit in de eerste plaats op vier verschillende manieren actie moet ondernemen.

 a. Vermindering van voedselverspilling
De universiteit moet grondige afvalbeheerstrategieën introduceren in al haar eetgelegenheden om voedselverspilling te verminderen, en tegelijkertijd het bewustzijn over duurzame voedselpraktijken vergroten.

b. Samenwerking op het gebied van energie
De universiteit moet samenwerkingsverbanden aangaan en versterken met bedrijven in de groene energiesector en haar banden met bedrijven die fossiele brandstoffen gebruiken opnieuw evalueren en verminderen.

 c. Monitoring en transparantie
We willen dat de universiteit zich inzet voor tastbare vooruitgang. De RUG zou mechanismen moeten instellen om de efficiëntie van haar duurzaamheidsinspanningen te monitoren en deze resultaten openlijk te delen met de hele universitaire gemeenschap.

 d. Efficiënte gegevensopslag
Een duurzame benadering van technologiegebruik is noodzakelijk. Om energieverspilling tegen te gaan, is het cruciaal dat we onze systemen centraliseren door onnodige documenten te verwijderen.

2. Wat moet de universiteit doen om academische vrijheid en sociale veiligheid te waarborgen?
De universiteit moet academische vrijheid en sociaal welzijn bevorderen. Als SOG pleiten we voor vier hoofdpunten die door de RUG moeten worden aangepakt.

 a. Afvlakken van de hiërarchie
We roepen de universiteit op om de hiërarchie tussen haar medewerkers en studenten af te vlakken om studenten te beschermen tegen conflicten en oneerlijke behandeling. We zien graag een studentenvertegenwoordiger in de examencommissies en zijn voorstander van trainingen voor medewerkers om het cultureel bewustzijn te bevorderen.

 b. Centralisatie van het mentorsysteem
Het buddysysteem zoals opgezet door de RUG moet worden uitgebreid om binnenkomende studenten al voor hun aankomst te helpen. De universiteit zou dit samen met intro-verenigingen zoals KEI en ESN moeten coördineren, om het contact met nieuwe studenten te verbeteren.

 c. Ondersteuning mentale gezondheid
De universiteit moet hier middelen voor vrij maken en meer hulp beschikbaar stellen voor studenten in nood. Ze moet letten op het mentaal welzijn van de studentenpopulatie. Dat geldt voor de individuele studenten, maar ook voor verenigingen.

d. Verenigingen en academisch welzijn
De universiteit moet een werkgroep van vertegenwoordigers van verschillende verenigingen oprichten om relevante zorgen van studenten aan te pakken en inclusief beleid te formuleren dat gericht is op het verbeteren van het welzijn van studenten in de hele universitaire gemeenschap.

3. Wat is het belangrijkste aspect om het welzijn van studenten en personeel te verbeteren? Wat zou je willen veranderen?

 De universiteit moet hier middelen voor vrij maken en meer hulp beschikbaar stellen voor studenten in nood. Ze moet letten op het mentaal welzijn van de studentenpopulatie. Dat geldt voor de individuele studenten, maar ook voor verenigingen.

3. In hoeverre moet de RUG flexstuderen mogelijk maken? En hoe ziet dat er in de praktijk uit?
Flexstuderen zou mogelijk moeten zijn op de RUG. Dit zou gedaan moeten worden door alleen collegegeld te betalen voor de vakken die studenten van plan zijn te gaan volgen. Hierdoor is het volgen van minder vakken tijdelijk een minder grote financiële last. Studenten kunnen kiezen hoeveel vakken zij in het jaar zullen volgen een naar mate van de hoeveelheid ECTS die . Op deze manier wordt het toegankelijker voor studenten om iets naast hun studie te gaan doen (zoals een bestuursjaar) en kunnen studenten blijven studeren op hun eigen tempo, ook als ze niet in staat zijn het volledig aantal vakken te volgen.

5. Student en arbeidsmarkt.
Regelmatig blijkt dat studenten aan de RUG niet geheel tevreden zijn over de wijze waarop ze worden voorbereid op de overgang naar de arbeidsmarkt. Wat kan daaraan worden gedaan? Noem drie maatregelen of acties.
Om de tevredenheid van studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) met betrekking tot hun voorbereiding op de arbeidsmarkt te verbeteren, kunnen de volgende maatregelen of acties worden overwogen:

a. Versterking van loopbaanondersteuning en begeleiding: De RUG kan investeren in uitgebreide loopbaanbegeleidingsprogramma's die studenten helpen bij het verkennen van carrièremogelijkheden, het ontwikkelen van professionele vaardigheden en het opbouwen van netwerken. Dit kan worden bereikt door het aanbieden van workshops, individuele begeleidingssessies, loopbaanadviesdiensten en toegang tot alumni-netwerken.

b. Integratie van praktijkgerichte leerervaringen in het curriculum: Door praktijkgerichte leerervaringen zoals stages, projecten met bedrijven en gastcolleges van professionals in het curriculum op te nemen, kunnen studenten waardevolle praktische vaardigheden ontwikkelen en relevante werkervaring opdoen. Deze ervaringen kunnen studenten helpen bij het toepassen van theoretische kennis op echte situaties en het verkrijgen van inzicht in de eisen van de arbeidsmarkt.

c. Samenwerking met het bedrijfsleven: De RUG kan nauwere banden smeden met bedrijven en organisaties in relevante industrieën om de afstemming tussen het onderwijsaanbod en de behoeften van de arbeidsmarkt te verbeteren. Door samen te werken aan gezamenlijke projecten, onderzoeksinitiatieven en stageplaatsen, kunnen studenten direct blootgesteld worden aan de eisen van verschillende sectoren en kunnen ze beter worden voorbereid op de overgang naar de arbeidsmarkt.

6. Internationalisering
Wat kan of moet de universiteit doen om de aanwezige internationale studenten zich beter thuis te laten voelen en beter te laten integreren?
Om internationale studenten zich beter thuis te laten voelen en beter te laten integreren, kan de universiteit verschillende initiatieven nemen:

a. Culturele oriëntatieprogramma's: De universiteit kan culturele oriëntatieprogramma's organiseren voor internationale studenten om hen te helpen de lokale cultuur, gebruiken en tradities te begrijpen. Dit kan onder meer informatie bevatten over de lokale taal, eetgewoonten, sociale normen en vrijetijdsactiviteiten, waardoor internationale studenten zich meer verbonden voelen met de lokale gemeenschap.

b. Mentorschapsprogramma's: Het opzetten van mentorprogramma's waarbij nieuwe internationale studenten worden gekoppeld aan ervaren studenten of alumni kan een effectieve manier zijn om hen te helpen bij hun integratie. Mentoren kunnen ondersteuning bieden bij praktische zaken zoals huisvesting, inschrijvingen en het navigeren door de universiteit, maar ook bij sociaal en academisch welzijn.

c. Interculturele evenementen en activiteiten: Het organiseren van interculturele evenementen, workshops en activiteiten waarbij zowel internationale als lokale studenten worden betrokken, kan de interactie en uitwisseling tussen verschillende culturen bevorderen. Dit creëert een inclusieve omgeving waarin internationale studenten zich gewaardeerd en betrokken voelen.

d. Ondersteuning bij taalvaardigheid: De universiteit kan taalondersteuningsprogramma's aanbieden voor internationale studenten, met cursussen of conversatiegroepen om hun taalvaardigheid te verbeteren. Dit kan hen helpen om effectiever te communiceren in zowel academische als sociale settings, wat bijdraagt aan een gevoel van zelfvertrouwen en integratie.

7. Reageer op de volgende stellingen.

 Teaching-assistants zijn zo belangrijk in het onderwijs, dat het noodzakelijk is om extra te investeren in de kwaliteit van de teaching-assistants.
Eens. Teaching assistants zijn een belangrijk voorbeeld van hoe de universiteit haar studenten op meerdere manieren kan onderwijzen. Het biedt allereerst de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier stof te oefenen tijdens een werkgroep met leeftijdsgenoten. Daarnaast is het voor teaching assistants een manier om nieuwe vaardigheden op te doen, die van toepassing zijn in hun loopbaan als toekomstige academici of een in een andere positie.

Studenten hebben meer dan voldoende mogelijkheden om mee te praten en mee te beslissen over de inhoud en kwaliteit van het onderwijs.
Deels oneens. Studenten hebben veel mogelijkheden tot medezeggenschap binnen de universiteit op verschillende niveaus (e.g. universiteitsraad, faculteitsraad, opleidingscommissie). Echter is het voor een groot deel van de studenten onduidelijk of dit medezeggenschap bestaat en wie hiervoor te bereiken zijn. Het is om die reden van belang dat dit op een effectievere manier wordt gecommuniceerd aan studenten, bijvoorbeeld aan het begin van hun studietijd. Bovendien zijn er organen waarin studenten geen positie bekleden binnen de medezeggenschap, zoals in de examencommissie, met het UMCG als uitzondering. De opzet die bij het UMCG van kracht is, waarbij één student onderdeel uitmaakt van de examencommissie, zou voor elke faculteit als voorbeeld moeten dienen om het evenaren van de huidige hiërarchie binnen de universiteit.

Het is een zeer goed idee om laptops, telefoons en andere devices te verbieden tijdens de hoorcolleges.
Deels oneens. Hoewel is gebleken uit onderzoeken dat het bevorderend is voor het studieproces om met pen en papier aantekeningen te maken, is technologie in het onderwijs ondenkbaar in de hedendaagse tijd. De implementatie van het de leer in software en AI is belangrijk voor een toekomstbestendige universiteit. Bovendien leidt het gebruik van laptops en andere technologische apparaten tot een vermindering van papiergebruik, wat aansluit op de verduurzaming van het instituut als geheel.

Bij een gezonde Campus horen ook veel groen, een aantrekkelijk studentenrestaurant met muziek, lezingen en cultuur.
Eens. Voor de academische welvaart is het van belang dat de universiteit investeert in een campus die een veilige omgeving biedt voor haar studenten, binnen én buiten de collegezalen.

Van 21 tot en met 25 mei vieren we het 410-jarig bestaan van de RUG. Dat is mooi, maar eigenlijk zou er elk jaar een feest voor studenten en personeel van de RUG moeten worden georganiseerd.
Eens. Een jaarlijks gemeenschappelijk feest is een evenement waar iedere student en personeelslid naar toe kan leven. Zo wordt een band gecreeerd tussen studenten en het personeel, waardoor er een toegankelijkere onderlinge cultuur ontstaat.

De Vrije Student

1. Hoe moet de RUG bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering?

De Vrije Student staat voor een duurzame en groene universiteit. Wij vinden dat de RUG, naast zijn geweldige expertise, zelf ook een steentje moet bijdragen aan het oplossen van het klimaatprobleem. Daarom stellen wij de volgende actiepunten voor: nog meer zonnepanelen waar dat kan, meer bomen op locatie, een minder energieverspillend verwarmingssysteem, minder onnodig lampen en computers laten aanstaan en als laatste, willen wij korting op koffie voor mensen die zelf hun mok meenemen.

2. Wat moet de universiteit doen om academische vrijheid en sociale veiligheid te waarborgen?

De universiteit heeft verschillende plekken waar studenten en staf heen kunnen als zij hulp nodig na het ervaren van onwenselijk gedrag door anderen. Toch heerst er de laatste tijd veel onrust onder studenten en staf omtrent het thema sociale veiligheid en academische vrijheid. Daarom moeten studenten, staf en het bestuur wederom met elkaar in gesprek gaan over wat er nog beter kan. Verder denkt De Vrije Student dat de hulpinstanties vooral ook nog zichtbaarder moeten worden. Ook moeten we een discussie aangaan over de cultuur op onze universiteit die vaak nog tot ongewenst gedrag kan leiden.

3. Wat is het belangrijkste aspect om studenten- en medewerkerswelzijn te verbeteren? Wat zou je willen veranderen?

De Vrije Student denkt dat het gevoel van gemeenschap een van de belangrijkste aspecten is die zorgt voor welzijn onder studenten en personeel. De universiteit is een plek waar je vrienden maakt en van elkaar kunt leren. Daarom is De Vrije Student voor de versterking van het eerstejaars mentoraat. Ook zou het leuk zijn als er in het nieuwe harmoniegebouw een kleine bar komt.

4. In hoeverre moet de RUG flexstuderen mogelijk maken? En hoe zou dat er in de praktijk uitzien?

De Vrije Student is de partij voor een flexibelere universiteit. Daarom vinden wij dat de universiteit flexstuderen zoveel mogelijk moet maken. Studenten ervaren veel stress doordat zij zich verplicht voelen om bij te verdienen en omdat zij bezig zijn een CV op te bouwen voor na hun studie. Daarom moet flexstuderen mogelijk zijn. De universiteit zou volgens ons bijvoorbeeld vakken los moeten aanbieden. Dit houdt in dat je per vak betaald en niet per (half) jaar. Verder vinden wij dat de huiswerkplicht moet worden afgeschaft en dat alle colleges verplicht moeten worden geüpload vlak voor de tentamenperiode.

Voor medewerkers

De Personeelsfractie

1. Hoe moet de RUG bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering? 

Klimaatverandering moet op een centraal niveau worden besproken en worden meegenomen in iedere besluitvorming. Dit kan de RUG nu doen door in te zetten op het behalen van de doelstellingen en ambities uit de Roadmap Duurzaamheid 2021-2026. Voordat de huidige Roadmap Duurzaamheid afloopt moeten de voorbereidingen worden getroffen voor een nieuwe (nog) ambitieuzere opvolging in de vorm van een nieuwe Roadmap Duurzaamheid voor de periode vanaf 2026. 

Vanuit haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en voorbeeldfunctie moet de RUG kiezen voor duurzame onderzoekspartners en de samenwerking met niet-duurzame partners vermijden/stopzetten.

Naast het formuleren van en committeren aan nieuwe ambities en doelstellingen kan de RUG in de komende jaren werken aan bewustwording rondom duurzaamheid door het organiseren van activiteiten en het delen van kennis en informatie. Projecten waar de RUG op in kan zetten zijn bijvoorbeeld het verduurzamen van de kantines en catering en technologische innovaties in de vorm van smart buildings.  

Op het gebied van onderwijs en onderzoek moet de RUG zich bewust zijn van haar impact: wij leiden studenten en onderzoekers op die zich bewust zijn van duurzaamheidsvraagstukken en de capaciteit hebben om interdisciplinair en multidisciplinair te denken en te werken.

2. Wat moet de universiteit doen om academische vrijheid en sociale veiligheid te waarborgen?

De RUG moet haar machtsstructuren en -relaties wijzigen, zodanig dat er meer evenwicht ontstaat in de relatie tussen werknemer enerzijds en anderzijds werkgever/leidinggevende. 

De RUG moet streven naar onderzoeksautonomie: in geen geval mag een lijnmanager in zijn eentje het onderzoeksthema van een onderzoeker voor huidig en toekomstig onderzoek bepalen. Binnen een onderzoeksgroep kan de onderzoeksagenda op basis van consensus worden vastgesteld. 

De RUG moet zorgen dat beoordelingen minder afhankelijk zijn van externe exposure, maar vooral ook van interne zaken (moet gaan over intrinsieke kwaliteit van het geleverde werk en niet op de extrinsiek behaalde successen (publicaties, beurzen).

3. Wat is het belangrijkste aspect om studenten- en medewerkerswelzijn te verbeteren? Wat zou je willen veranderen?

De RUG moet zorgen voor heldere en eenduidige aanspreekpunten binnen faculteiten. RUG-brede vertrouwenspersonen voelen soms, zeker voor studenten, ver weg. 

De RUG dient  overal waar mogelijk studenten optimaal te faciliteren in hun studie en onderlinge community-vorming te stimuleren. 

De RUG dient te streven ernaar dat er meer veiligheid wordt ervaren door werknemers door balans aan te brengen in de machtsstructuren (zie ook 2).

4. Wat kan er gedaan worden aan de werkdruk binnen de universiteit?

De RUG zou de onderwijstijd die stafleden krijgen voor colleges moeten vergroten.

De RUG dient funding op te nemen als een aparte taak, waarvoor standaard ook taakuren worden gegeven. 

De RUG zou meer vast personeel moeten aannemen: steeds tijdelijk personeel aanstellen betekent een enorme extra inspanning op het gebied van opleiding, het opstellen van contracten, het voortdurend begeleiden van nieuw personeel, enz. Vast personeel hoeft maar één keer te worden opgeleid.  

De RUG moet ervoor zorgen dat extra gelden voor docenten (en/of onderzoekers) daar ook terechtkomen, en niet in de bureaucratie verdwijnen; naar een plattere organisatie met meer horizontale loopbaanpaden. Tegelijkertijd dient de RUG het functiehuis overzichtelijker te maken: goed zicht te bieden op de mogelijkheden binnen die loopbaan en na behalen PhD of BKO meer vaste aanstellingen.

De Wetenschapsfractie

1. Hoe moet de RUG bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering?  

De RuG moet haar gebouwen beter isoleren, slim verwarmen, grijs water gebruiken voor het spoelen van toiletten, zelf energie opwekken, en zuinig omgaan met energie.  Helaas moeten we ook rekening houden met de gevolgen van extreem weer: hitte, droogte en extra neerslag. De RuG moet daarom daken groener maken, zonwering installeren, en bestrating vervangen door tuinen met bomen. 

2. Wat moet de universiteit doen om academische vrijheid en sociale veiligheid te waarborgen?

Academische vrijheid is volgens UNESCO het recht van docenten en onderzoekers om zonder inperking door een voorgeschreven doctrine te genieten van de vrijheid om te onderwijzen, te discussiëren, onderzoek te verrichten, de resultaten daarvan te verspreiden en te publiceren, hun mening over de instelling of het systeem waarbinnen zij werken kenbaar te maken, van institutionele censuur gevrijwaard te blijven, en aan professionele en representatieve academische organen deel te nemen. Helaas ontbreekt het aan goede wetgeving om om dit recht te waarborgen. Het recht staat structureel onder druk door kortlopende contracten en door de afhankelijkheidsrelatie tot een leidinggevende of promotor.  Problemen rond de uitoefening van de academische vrijheid lopen in de praktijk daarom nog wel eens naadloos over in wangedrag of integriteitskwesties. Om dit aan te pakken stellen wij onder andere het volgende voor:

  • Meer baanzekerheid: Op het gebied van carrièreperspectief en arbeidsomstandigheden dienen medewerkers een gelijke behandeling te krijgen.

  • R&O gesprekken moeten gedaan worden in het bijzijn van een onafhankelijke HR-medewerker.

  • Minder misbruik van posities: Geef promotierechten aan ervaren UD’s en UHD’s.

3. Wat is het belangrijkste aspect om studenten- en medewerkerswelzijn te verbeteren? Wat zou je willen veranderen?

Minder bureaucratie voor docenten en onderzoekers. Zij zijn professionals, en moeten kunnen werken in een organisatie waar academische kernwaarden tot hun recht komen. 

4. Wat kan er gedaan worden aan de werkdruk binnen de universiteit?

De universiteit moet de student-staf ratio, het aantal beschikbare docenten in relatie tot het aantal studenten, duurzaam verbeteren. Daarbij moet het academisch jaar korter worden en moeten er geen lessen of tentamens geroosterd worden tijdens de herfstvakantie en de voorjaarsvakantie. 

KWALITEIT VOOROP

1. Hoe moet de RUG bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering?  

Door relevant onderzoek en ontwikkeling van desbetreffende technologieën, zowel door relevant onderwijs en outreach naar de samenleving op dit terrein. 

2. Wat moet de universiteit doen om academische vrijheid en sociale veiligheid te waarborgen?

Er is behoefte aan voorlichting en voorbeelden van wat deze begrippen inhouden en wat de goeie praktijken zijn. 

De universiteit kan de discussie op gang zetten en workshops organiseren onder leiding van deskundigen. 

3. Wat is het belangrijkste aspect om studenten- en medewerkerswelzijn te verbeteren? Wat zou je willen veranderen?

Wat medewerkers betreft, zijn er een reeks van maatregelen mogelijk: 

  • We hebben niet meer studenten nodig, we hebben betere studenten nodig.

  • De kwaliteit van onderzoekspublicaties is belangrijker dan hun aantal.

  • Onderzoekssucces zal na verloop van tijd worden gemeten aan de kwaliteit van de bereikte resultaten, niet aan de hoeveelheid verkregen subsidiegelden.

  • Werk is slechts één aspect van het leven. Vergeet familie, vrienden, hobby's en vakanties niet!

  • We hebben dringend een digitale detox nodig. Stop de overvloed van werk-e-mail, beperk het gebruik van sociale media!

4. Wat kan er gedaan worden aan de werkdruk binnen de universiteit?

Hier is een reeks van maatregelen: 

  • We hebben niet meer studenten nodig, we hebben betere studenten nodig.

  • De kwaliteit van onderzoekspublicaties is belangrijker dan hun aantal.

  • Onderzoekssucces zal na verloop van tijd worden gemeten aan de kwaliteit van de bereikte resultaten, niet aan de hoeveelheid verkregen subsidiegelden.

  • Werk is slechts één aspect van het leven. Vergeet familie, vrienden, hobby's en vakanties niet!

  • We hebben dringend een digitale detox nodig. Stop de overvloed van werk-e-mail, beperk het gebruik van sociale media!

De kandidaten

Wil jij weten op wie je kunt stemmen? Meer informatie over kandidaten waarop je kunt kiezen vind je hieronder.

Mijn Kandidaten

Tot en met 10 april 2024 kunnen de kandidaten hun kandidatenprofiel vullen. Zij kunnen dit doen met de blauwe knop "Kandidaten: profiel bijwerken" op deze pagina

Lijstindieners kunnen in deze periode de informatie over hun partij bijwerken met de blauwe knop "Indiener: Bijwerken Partij Informatie "

Alle kandidatenlijsten vind je in Bekendmaking nr 3 hieronder.

Kandidatenlijst

De kandidatenlijst voor de verkiezingen 2024 is vastgesteld.

De lijst met deelnemende partijen en de kandidaten vindt u in Bekendmaking nr 3 - Kandidatenlijst.

Verdere informatie over de verkiezingen zelf vindt u in Bekendmaking nr 4 - Verkiezingstermijnen.

Laatst gewijzigd:08 mei 2024 10:26
View this page in: English