Over ons Actueel Voor de pers

Loos, prof. dr. Katja

Katja Loos

Prof. dr. Katja Loos is hoogleraar Polymer Science en Applied Chemistry aan de Faculteit Science and Engineering. Ze studeerde aan de Johannes Gutenberg Universiteit Mainz, in Duitsland, en promoveerde in de macromoleculaire chemie aan de Universiteit van Bayreuth, in Duitsland. Voor ze in 2003 naar Groningen kwam, heeft ze als (gast)onderzoeker/docent gewerkt in Duitsland, de Verenigde Staten, Brazilië en Spanje. Haar onderzoek is vooral gericht op de synthese en karakterisering van nieuwe, op maat gemaakte macromoleculen en de ontwikkeling van duurzame, eco-efficiënte en competitieve productiemethoden van polymere materialen.

Ze heeft verschillende prijzen gewonnen, waaronder de IUPAC 2021 Distinguished Women in Chemistry prijs. Hierbij worden winnaars geselecteerd op basis van hun uitmuntendheid op het gebied van fundamenteel of toegepast onderzoek, hun opmerkelijke prestaties op het gebied van onderwijs of opleiding, of hun uitmuntende leidinggevende of managementkwaliteiten in de chemische wetenschappen.

Onlangs heeft ze, samen met andere polymeerwetenschappers van de RUG en NHL Stenden, een recyclebare plastic membraan gemaakt van bioplastic die olie uit het water kan halen. Hiermee kan olievervuiling in water opgeruimd worden. Wanneer de poriën verstopt zijn door verontreinigingen, kan het worden gedepolymeriseerd, gereinigd en vervolgens tot een nieuw membraan worden geperst. In 2022 won Katja Loos met haar onderzoeksgroep HyBRit de Team Science Award van NWO.

Eerder in het nieuws

RUG artikel

Contact en meer informatie

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:28 maart 2024 09:43