Over ons Actueel Nieuws

02 juli 2024
decoratieve afbeelding
Stef van Grieken

De Rijksuniversiteit Groningen heeft Stef van Grieken, tech-entrepreneur en medeoprichter/CEO van Cradle, verkozen tot Alumnus van het Jaar 2024. Hij ontvangt zijn prijs op 2 september, tijdens de Opening van het Academisch Jaar. ‘Van Grieken laat zien dat je ook hele nuttige dingen kunt doen met AI, hoe complex en soms omstreden het gebruik ervan ook is in onze samenleving,’ aldus de jury. ‘Hij is daarmee met recht de Alumnus van het Jaar 2024.’

Ondernemersgeest

Stef van Grieken laat zien hoe je in Europa je eigen bedrijf kan beginnen, dat al meteen successen boekt. Zijn combinatie van slimheid, ondernemendheid en maatschappelijke betrokkenheid zorgden ervoor dat hij is uitgeroepen tot Alumnus van het Jaar 2024. In het julinummer van alumnimagazine Broerstraat 5 staat een uitgebreid interview met Van Grieken.

Over Stef van Grieken

Stef van Grieken (1986) behaalde in 2014 een master Industrial Engineering and Management aan de Rijksuniversiteit Groningen. Al tijdens zijn studie was hij zeer actief in de digitale wereld. Hij organiseerde hackathons en was als oprichter of bestuurslid nauw betrokken bij initiatieven zoals Het Nieuwe Stemmen, Hack de Overheid en de Open State Foundation, bedoeld om de overheid en instellingen digitaal transparant en bewust te maken.

Vervolgens maakte hij carrière in Silicon Valley bij Google. Daar werkte hij aan machine learning en AI-modellen bij Google X en Google Brain. Twee jaar geleden gooide hij het roer om. Samen met Jelle Prins van Uber richtte hij Cradle op, een platform dat met behulp van AI de ontwikkeling van praktisch toepasbare eiwitten wil versnellen. Zoals ChatGPT kan helpen bij het schrijven van een stuk, helpt de AI van Cradle bij het vinden van de meest veelbelovende eiwitconstructies voor bijvoorbeeld een medicijn, een alternatief voor plastic, melk of een wasmiddel. De ontwikkeltijd van die producten kan daardoor enorm omlaag.

Over de Alumnus van het Jaar

Sinds 2009 reikt de RUG jaarlijks de Alumnus van het Jaar-prijs uit aan een bijzondere oud-student. De prijs is zowel een uiting van waardering als van aanmoediging voor een oud-student die een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan de maatschappij, wetenschap, sport of cultuur, een inspiratiebron is voor anderen en geldt als een belofte voor de toekomst. Eerdere winnaars waren onder meer Jeroen Smit, Jelle Brandt Corstius, Stine Jensen, Christiaan Triebert, Sander de Hosson,  Iris de Graaf en vorig jaar Takudzwa Mutezo.

De jury van de Alumnus van het Jaar-prijs bestond dit jaar uit rector magnificus Jacquelien Scherpen (voorzitter), onderzoeksjournalist en Alumnus van het Jaar 2018 Christiaan Triebert, decaan van de Faculteit Wijsbegeerte Lisa Herzog, en directeur Alumnirelaties & Fondsenwerving / Ubbo Emmius Fonds Remco Kouwenhoven.

Laatst gewijzigd:27 juni 2024 10:18