Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws

Voor het 'echie': praktijkervaring opdoen door work-based learning

09 december 2024
logo new ways of teaching

In New Ways of Teaching vertellen docenten over hun innovatieve, creatieve en effectieve onderwijsinitiatieven. Van ongewone lesmethoden tot nieuwe technologieën—alles is mogelijk. Hoe ontstaan deze ideeën en welke impact hebben ze op studenten? Deze maand: bedrijfskunde en wetenschap combineren in work-based learning.

decoratieve afbeelding
Saskia Grooters

Hoe kun je studenten het beste voorbereiden op een carrière buiten de wetenschap? Volgens dr. Saskia Grooters, director van de Science, Business & Policy track bij FSE, is het antwoord hierop ‘work-based learning’. Door studenten te betrekken bij levensechte projecten met (maatschappelijke) impact kunnen zij proeven aan een carrière buiten de wetenschap, terwijl ze hun wetenschappelijke kennis implementeren.

Ervaring is de beste leermeester

De SBP-track is een faculteitsbreed initiatief van de faculteit Science & Engineering, dat is geïntegreerd in bijna alle algemene wetenschappelijke masterprogramma’s en bestaat inmiddels al meer dan 20 jaar. Het komt voort uit Europees onderwijsbeleid en is gericht op voorbereiding van studenten op een carrière buiten de academische wereld. De work-based learning methode stelt studenten in staat om daadwerkelijk ervaring op te doen. Want laten we eerlijk zijn: waar kun je het vak beter leren dan in de praktijk?

Van startups tot de Europese Unie

De SBP-track bestaat uit twee introductiemodules. In de eerste module introduceren we de studenten in business. Ze doen een stoomcursus bedrijfskunde, gegeven door werknemers van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Aansluitend doen de studenten groepsprojecten voor bedrijven waarin ze wetenschap en bedrijfskunde integreren en een advies geven voor een probleem waar het bedrijf tegenaan loopt. Een voorbeeld hiervan is een klein start-up bedrijf dat advies nodig heeft over het betreden van de markt met een innovatief technisch product. Maar je kunt ook denken aan grote farmaceuten die willen weten hoe ze duurzamer producten kunnen maken of hoe ze uit moeten breiden in andere werelddelen.

Het tweede deel van de track gaat over beleid (policy). Hier leren de studenten over bestuurskunde van docenten van een andere faculteit. Na een intensieve cursus passen ze dit ook toe door wetenschap deze keer te integreren met projecten voor een overheidsinstantie. We doen onder andere projecten op lokaal niveau, bijvoorbeeld voor een GGD, maar ook landelijk voor ministeries of het RIVM en zelfs internationaal voor de Europese Unie. In de policy-projecten worden beleidsproblemen over een wetenschappelijk onderwerp voor de betreffende overheidsinstantie geanalyseerd en opgelost.

Soft skills

We hebben door het hele SBP-jaar een leerlijn persoonlijke ontwikkeling. Tijdens de cursussen is er regelmatig een workshop met betrekking tot dit thema, zoals omgaan met stress en conflicten, leiderschap en assertiviteit. We hebben een opendeurenbeleid waarbij studenten niet alleen komen om vakinhoudelijke vragen te stellen, maar ook hoe ze bijvoorbeeld over hun stagevergoeding moeten onderhandelen. Daarnaast ligt er natuurlijk ook veel nadruk op professionele ontwikkeling. Dit doen we door middel van workshops, maar ook door aandacht te besteden aan netwerken en het daadwerkelijk in contact staan met potentiële latere werkgevers. Hierdoor proberen we studenten op een concrete manier een beeld te laten krijgen van hun professionele mogelijkheden.

Geen dag is hetzelfde

Als docent is het ontzettend leuk om voor SBP te werken. In het onderwijs heb je vaak een jaarlijks herhalende cyclus, waarbij de lesstof en de opzet hetzelfde blijven. Dat zou saai kunnen worden, maar omdat wij bij SBP werken met work-based learning en projecten doen voor echte opdrachtgevers, is ieder jaar weer anders. De methodiek die we hanteren blijft hetzelfde, maar de inhoud van de projecten varieert constant. Bovendien werken we aan actuele, maatschappelijk relevante vraagstukken die aansluiten bij hedendaagse thema’s. Hierdoor ben je als docent niet alleen bezig met onderwijs, maar ook met het verkennen van nieuwe thema’s, bedrijven en maatschappelijke ontwikkelingen. Dat maakt het werk bij SBP ontzettend dynamisch en interessant.

Voor het 'echie

Ook de studenten waarderen het enorm dat de projecten waar zij aan deelnemen echte maatschappelijke impact hebben. Ze voelen dat hun werk er daadwerkelijk toe doet. Het zijn geen voorgekauwde opdrachten waarvan de uitkomst op de plank of in een bureaula belandt. Nee, ze hebben directe invloed op de koers van een bedrijf, of ze helpen om een concreet maatschappelijk probleem aan te pakken door middel van een beleidsadvies voor een overheidsinstantie. Die realiteit maakt het spannend, maar ook uitdagend en zorgt ervoor dat studenten met veel betrokkenheid en energie aan de slag gaan. De verantwoordelijkheid die ze krijgen, gecombineerd met de kans om een echte verandering teweeg te brengen, motiveert enorm.

groepsfoto SBP

Het heft in eigen handen nemen

We vragen studenten of ze zelf op zoek gaan naar een adviesopdracht. Dat betekent dat ze, net als een echte consultant, bezig zijn met projectacquisitie. Het hele proces - van het identificeren van potentiële opdrachtgevers, tot het formuleren van een adviesopdracht - wordt door de studenten zelf gedaan. Wij staan klaar om hen hierbij te coachen, maar de verantwoordelijkheid ligt echt bij hen. Dit maakt dat ze al vanaf het begin van hun stageperiode actief bezig zijn met het verkennen van de markt en het leggen van waardevolle contacten.

Niet zomaar stagiars

Wanneer ze eenmaal een stageplek hebben bemachtigd, werken de studenten als onafhankelijk adviseur voor hun opdrachtgever. Gedurende zes maanden zijn ze intern bij een organisatie aan de slag om voor een bedrijf strategisch advies te ontwikkelen, of om een beleidsadvies op te stellen wanneer het om een overheidsinstantie gaat. Ze duiken diep in de organisatie, voeren analyses uit, spreken met betrokkenen, en gebruiken daarbij hun wetenschappelijke achtergrond om tot goed onderbouwde adviezen te komen. Ze zijn dus niet zomaar stagiairs die meelopen, maar worden gezien als volwaardige gesprekspartners. Deze rol geeft hen niet alleen inzicht in hoe de praktijk werkt, maar laat hen ook ervaren hoe ze hun wetenschappelijke kennis kunnen inzetten om impact te maken.

Bekijk het recent verschenen proefschrift van Saskia Grooters voor meer informatie over SBP-onderwijs.

Meer informatie

Laatst gewijzigd:10 december 2024 10:28
View this page in: English

Meer nieuws

  • 16 december 2024

    Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’

    Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.

  • 10 juni 2024

    Om een wolkenkrabber heen zwermen

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 24 mei 2024

    Lustrum 410 in beeld

    Lustrum 410 in beeld: Een fotoverslag van het lustrum 2024