Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws

‘Onze executive education drijft op de juiste combinatie van mensen’

12 november 2024
foto van thijs broekhuizen
Thijs Broekhuizen

Reguliere studenten opleiden is een kerntaak van de universiteit. Tegelijkertijd wordt de zogenoemde ‘executive education’ steeds belangrijker. Met dat type onderwijs draagt de RUG bij aan de continue ontwikkeling van werkenden. Thijs Broekhuizen, wetenschappelijk directeur van de University of Groningen Business School (UGBS), wil werknemers van bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties verder helpen door academisch onderwijs te koppelen aan de praktijk. ‘Zien welke mensen bij elkaar passen. Dat is een groot deel van het succes.’

Tekst: Riepko Buikema (Corporate Communicatie), foto’s: Henk Veenstra

Of hij algemeen directeur wilde worden van de UGBS? Broekhuizen peinsde er niet over. ‘Aanvankelijk vond ik het niks. Dan had ik veel naar bedrijven toe gemoeten, en daarin ben ik - vanwege mijn rolstoel - nu eenmaal beperkt.’ Maar toen de vraag verschoof naar de wetenschappelijke kant van de business school, was de universitair hoofddocent Innovation Management & Strategy direct enthousiast.

‘Ja! Ik heb veel ervaring met het opzetten van academisch onderwijs en kwaliteitswaarborging. Ik ben altijd een verbinder geweest, spreek de taal van meerdere vakgebieden en heb vaak geprobeerd disciplines samen te brengen. Ik heb een marketingachtergrond, koos daarna voor innovatie, management en strategie. Ik werkte al veel samen met logistiek en digital business. Ik begrijp mensen van verschillende vakgebieden en zie wie bij elkaar passen. Die kwaliteit helpt mij enorm.’

thijs broekhuizen achter zijn laptop
‘Binnen de universiteit leiden we studenten nog vaak monodisciplinair op, maar maatschappelijke problemen vragen om het combineren van vakgebieden'

Reisgids

En zie nu eens: de schier onophoudelijke stroom berichten op zijn LinkedIn-pagina leest als een reisgids langs de collegezalen voor werkend Nederland. Een ‘in-company’ programma Executive Energy Programme bij Eiffel, de aftrap van de regionale leergang Strategisch Verpleegkundig Leiderschap, een groepsfoto van het tweede cohort afstudeerders van de EMBA Energy transition. ‘Binnen de universiteit leiden we studenten nog vaak monodisciplinair op. Maar maatschappelijke problemen, bijvoorbeeld op het gebied van gezondheidszorg, energietransitie of duurzaamheid, vragen om het combineren van vakgebieden. Dat is waar UGBS van pas komt. De universiteit wil haar kennis delen. En in direct contact met het bedrijfsleven of de zorg worden discussies veel praktischer, dan gaat het meteen over oplossen van problemen.’

Gevoed voor de praktijk

Bij ‘executive education’ is die discussie met de deelnemers vaak belangrijker dan puur het overbrengen van kennis, zegt Broekhuizen. ‘Neem de adviseurs van Eiffel. Die begeleiden lokale overheden waarvan de rol enorm verandert. Van instanties die voorheen vooral uitvoerden, wordt nu verwacht dat gemeenten netwerkspelers worden die warmtenetten helpen realiseren. Onder leiding van docent en bestuurskundige Marieke van Genugten van de Radboud Universiteit analyseren de consultants van Eiffel binnen ons programma dat veranderende landschap en wat dat voor hun advieswerk betekent.’

foto van thijs broekhuizen tijdens het lesgeven
'In plaats van twee uur college geven aan studenten ben je binnen UGBS de hele dag met een groep klanten bezig, de leerervaringen zijn daardoor dieper'

Uitdagend

Voor de docenten is de doelgroep van professionals erg leuk, stelt de wetenschappelijk directeur, al is het werk intens. Hij kan putten uit eigen ervaring, want Broekhuizen levert ook zelf geregeld bijdragen aan de UGBS-programma’s. ‘Je wordt uitgedaagd en getest: wat weet jij allemaal? De deelnemers willen waar voor hun geld, je moet goed voorbereid zijn. In plaats van twee uur college geven aan studenten ben je binnen UGBS de hele dag met een groep klanten bezig, de leerervaringen zijn daardoor dieper. Het biedt ook de kans om in co-creatie vragen te beantwoorden. Dan pik ik tijdens zo’n opleidingsdag bijvoorbeeld een paar keer op dat congestie op het elektriciteitsnet een grote rol speelt in de casuïstiek van de deelnemers. Het is hartstikke leuk om daar vervolgens de volgende keer op in te spelen, en daarvoor op zoek te gaan naar RUG-experts die hun kennis kunnen delen.’

Oog voor de ander

Binnen de muren van de universiteit is het Broekhuizens taak hoogleraren en docenten te verleiden óók onderwijs te verzorgen voor de Business School. Dat gaat niet altijd vanzelf. Een bijzondere ervaring in de Verenigde Staten helpt hem dingen voor elkaar te boksen. ‘Ik ging met mijn vader naar New York en vergat op een hete dag contant geld mee te nemen voor flesjes water. Maar de verkoper die wij troffen twijfelde geen moment en gaf ze me zo mee. Die mentaliteit vind ik erg waardevol. Mensen het beste gunnen en met ze meedenken. Hoe kun jij jouw expertise en netwerk zo inzetten dat we er allemaal wat beter van worden? Die houding. Daar kan ik blij van worden.’

Bovendien: onderwijzen aan werkenden levert RUG-academici ook wat op. Broekhuizen: ‘De docenten staan in de spotlight, komen in aanraking met bedrijven, ontdekken nieuwe onderzoeksvragen, vergroten hun zichtbaarheid voor subsidieaanvragen of verdienen extra budget voor een symposium of tijdelijk verblijf aan een andere universiteit.’

foto van Thijs Broekhuizen in zijn rolstoel buiten
'Hoe kun jij jouw expertise en netwerk zo inzetten dat we er allemaal wat beter van worden? Die houding, daar kan ik blij van worden.’

Samen vooruit

Zo hoopt Broekhuizen de UGBS de komende jaren uit te bouwen. Trots vertelt hij over een groot opleidingsprogramma voor Deloitte, waarvoor UGBS samen met Campus Fryslân driehonderd partners opleidt binnen het landelijke initiatief Chapter Zero. Over de op maat gemaakte opleiding waarin marketeers van Achmea leren de behoefte van verzekerden in te schatten op basis van big data. Over de basiscursus met de belangrijkste aandachtspunten voor nieuwe leden van Raden van Bestuur. ‘Je merkt vaak snel genoeg of onze docenten gelukkig zijn, en de deelnemers tevreden. Dat gaat meestal hand in hand. Wanneer ik dat zie gebeuren: ja, dat is elke keer prachtig.’

Meer informatie

Laatst gewijzigd:13 november 2024 11:56
View this page in: English

Meer nieuws

  • 16 december 2024

    Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’

    Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.

  • 10 juni 2024

    Om een wolkenkrabber heen zwermen

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 24 mei 2024

    Lustrum 410 in beeld

    Lustrum 410 in beeld: Een fotoverslag van het lustrum 2024