Over ons Actueel Nieuws

Joke Fleer nieuwe decaan van het Honours College van de Rijksuniversiteit Groningen

24 oktober 2024
Joke Fleer

Aan het begin van dit academisch jaar heeft hoogleraar Joke Fleer Elmer Sterken opgevolgd als nieuwe decaan van het Honours College van de Rijksuniversiteit Groningen . Joke Fleer is hoogleraar Gezondheidspsychologie bij het UMCG en hoofd van SCOPE , het expertisecentrum voor persoonlijke ontwikkeling van het UMCG. Daarnaast is ze decaan van University College Groningen. Met deze achtergrond is Fleer de ideale kandidaat om het Honours College klaar te stomen voor de toekomst.

Joke Fleer is erg enthousiast over wat het Honours College RUG-studenten die een extra uitdaging zoeken te bieden heeft. Het geeft hen de mogelijkheid om hun horizon te verbreden, zowel binnen als buiten hun eigen faculteit, en in contact te komen met studenten uit andere vakgebieden en met andere nationaliteiten en culturen, en les te krijgen van toegewijde docenten vanuit de hele universiteit. ‘Deze ervaring zorgt voor een enorme verbreding van het perspectief van de studenten,’ aldus Fleer. ‘Ze bouwen interdisciplinaire expertise op in wetenschappelijke en maatschappelijke vraagstukken, maar leren ook veel over zichzelf tijdens het intensieve werken met studenten van andere faculteiten.’ Volgens Fleer kan deze interdisciplinaire setting ook vormend werken. Studenten worden aangemoedigd om met anderen in gesprek te gaan en zich in hun positie te verplaatsen, ‘een broodnodige eigenschap in deze polariserende tijden’.

Voor docenten kan het Honours College nog meer fungeren als een hub voor onderwijsinnovatie waar nieuwe ideeën en innovatieve onderwijsmethoden kunnen worden uitgeprobeerd buiten het reguliere curriculum, vertelt Joke Fleer. Ze wil in haar nieuwe functie deze rol van het Honours College in onderwijsinnovatie graag optimaliseren door meer ruimte te creëren voor docenten om van elkaar te kunnen leren. Hier zullen de thuisfaculteiten en de bredere universiteit dan weer van profiteren. Een plek hebben ‘waar je als docent kan experimenteren en oefenen is ontzettend waardevol’, zegt Fleer.

Laatst gewijzigd:24 oktober 2024 13:30