Over ons Actueel Nieuws

Herfstnummer Broerstraat 5 online

08 oktober 2024

In het online Herfstnummer van Broerstraat 5 vertelt María Pilar Uribe Silva over haar passie voor duurzame mode. Zij onderzoekt ‘greenwashing’ in de zo vervuilende en onrechtvaardige kledingindustrie en gebruikt AI om wereldwijd teksten over dit onderwerp te analyseren. Vanaf vrijdag is het herfstnummer ook in het Engels te lezen.

Meer onderzoek in het Herfstnummer:

• Volgens Marike Lancel, bijzonder hoogleraar slaap- en psychopathologie, kunnen mensen die chronisch slecht slapen ‘leren slapen als een kat in de vensterbank’ met cognitieve gedragstherapie. Dit is een veel duurzamere en doeltreffender oplossing dan slaapmedicatie.

• Je zal als oudere maar wonen in de Jozef Israëlsstraat. De Wetenschapswinkel onderzocht of en hoe er iets te doen is aan de geluidsoverlast door studenten in de Groningse Schildersbuurt.

• Toerisme in Groningen, een wonderlijke paradox  - ‘Wandelprofessor’ Zef Hemel geeft zijn kijk op de plannen voor meer toerisme in de provincie Groningen waarvan hij de rust en ruimte roemt.

• De chips van de toekomst - Onderzoeksinstituut CogniGron ontwerpt chips die vele malen sneller en energie-efficiënter zijn dan de huidige. Onderzoekers begonnen onlangs de start-up IMChipN

• Ook Groningers uit Stad en Ommeland hebben flink geprofiteerd van de slavenhandel. Op verzoek van de gemeente Groningen brachten onderzoekers veel over het Groningse slavernijverleden aan het licht.

• ‘Voor gemeenten dreigt een financieel ravijn’, waarschuwt hoogleraar Maarten Allers van onderzoeksinstituut COELO, dat al decennia onderzoek doet naar gemeentelijke financiën.

• ‘Hoe Van Gogh naar Groningen kwam’, de nieuwste tentoonstelling in het Groninger Museum, is samengesteld door alumnae Mariëtta Jansen en Belle de Rode. Thema is de baanbrekende tentoonstelling die Groningse studenten in 1896 organiseerden met 128 werken van Vincent van Gogh en de invloed daarvan op kunstenaars van De Ploeg en kunstverzamelaars.

Uiteraard komen er ook vele alumni aan het woord, zoals MKB-voorzitter Jacco Vonhof in Ain Wondre Stad, ontwikkelingseconoom Robert Meins die In Washington woont en Ana van Es die het boek De Bagdad-Berlijnexpress schreef na een jarenlang correspondentschap in het Midden-Oosten. Zoals altijd zijn er ook verhalen van alumni die als RUG-student verliefd en een stel werden, een boek schreven, muziek maken of na hun studie een verrassende draai gaven aan hun loopbaan, zoals de twee juristen waarvan er één advocaat is op de Zuidas en de andere een nieuwe carrière begon als juf op een basisschool.

Laatst gewijzigd:14 oktober 2024 14:50