Over ons Actueel Nieuws

Het is weer tijd voor Zpannend Zernike

Hét wetenschapsfestival voor jong en oud in de stad Groningen
24 september 2024
Zpannend Zernike

Op zaterdag 5 oktober en zondag 6 oktober presenteert de Groningse wetenschap en techniek zich op meer dan vijftien locaties in de stad Groningen en twee locaties in Leeuwarden. Traditiegetrouw is op zaterdag de Groningse binnenstad het decor van Zpannend Zernike. Op zondag is de Zernikecampus in het noorden van de stad het toneel voor Zpannend Zernike. Er zijn meer dan honderd activiteiten voor basisscholieren en hun (groot)ouders te doen: experimenten en proefjes, een kijkje achter de schermen, mini-lezingen, films en veel meer. De website zpannendzernike.nl geeft een compleet overzicht van alle activiteiten en de toegang is overal gratis. Op beide dagen van 12.00 tot 17.00 uur. In Leeuwarden is op zaterdag Dbieb en Campus Fryslân het decor voor Weekend van de Wetenschap. Dit loopt op zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur. Hier vind je het blokkenschema .

Verwondering

Het is natuurlijk ondoenlijk om alle activiteiten te bezoeken. Iedere bezoeker moet zich maar onderdompelen in een bad vol verwondering. Want daar gaat het om: fascinatie voor wetenschap en techniek. En door de gevarieerde programmering komt eenieder aan zijn trekken. In het Academiegebouw en het Rölinggebouw, in het House of Connections aan de Grote Markt, in het UMCG  en op zondag natuurlijk op de Zernikecampus. Word een taalastronaut, ga op fossielenjacht of bedenk de wetten die Nederland nodig heeft. Ontmoet een robot of bouw er zelf eentje of doe mee aan een workshop ‘smartphone uit elkaar halen’. Weet jij hoe je je naam schrijft in het Grieks of in het Hebreeuws? Kom puzzelen met organen, ontdek de wonderen van een microscoop en speel levensgroot dr. Bibber!

De minirechtbank

Dit jaar voor het eerst van de partij: het Rölinggebouw, waar de Faculteit Rechtsgeleerdheid is gehuisvest. In de speciale minirechtbank komen vragen aan bod als: Ben je strafbaar als je een vergiftigde taart naar iemand stuurt, maar iemand anders eet die taart per ongeluk op? En wat nu als je iets doet wat niet mag door een ziekte aan je hersenen, verdien je dan straf? In onze minirechtbank behandelen we een aantal strafzaken. Wat zou jij doen als jij rechter was?

Zoeken naar oplossingen

In het House of Connections aan de Grote Markt laten wetenschappers kinderen en hun ouders zien hoe ze zoeken naar oplossingen voor de grote uitdagingen van deze tijd: bijvoorbeeld klimaatverandering, schone energie of gezond ouder worden.

De fascinerende wereld van natuur, techniek en energie

Die wereld staat centraal op zondag 6 oktober, op de Zernikecampus. Kom alles te weten over zon, sterren en planeten. Doe proefjes op het gebied van energie en beweging. Ervaar hoe de wereld eruitziet door een VR-bril en maak een droomvlucht in de flightsimulator! In de workshop ‘Zo is het gebouwd’ maak je kennis met verschillende grondstoffen en materialen die gebruikt worden tijdens het bouwen van een huis. Of ervaar hoe de snorharen van zeehonden werken door 3D-geprinte snorharen in een waterbak te plaatsen en de trillingen te voelen die ze opwekken. En wie vindt het niet leuk om een eigen satellietje te solderen?

Interactieve wetenschap in Leeuwarden

Wetenschapsjournalist Diederik Jekel, bekend van programma's als Zapplive en Jekels Jacht, komt naar de spectaculaire opening van het Weekend van de Wetenschap op Campus Fryslân. Hij neemt je mee in de wereld van de wetenschap. Daarnaast kun je ook zelf actief aan de slag in Leeuwarden. Stap op de Blender Bike van Science LinX en trap je eigen smoothie bij elkaar. Ook kun je in de interactieve installatie Klein Venijn ontdekken of virussen je vriend of vijand zijn. Speel samen een spannend spel en probeer de goede bacteriën te vangen terwijl je de ziekmakers ontwijkt. Of ga naar de interactieve tentoonstelling om de wereld van olijven te ontdekken. Kom meer te weten over dat wat je dagelijks het allermeest gebruikt, maar waarvan je misschien nog niet zo veel weet en neem een kijkje in Leeuwarden! Het volledige programma is hier te vinden.

Weekend van de Wetenschap

Zpannend Zernike is onderdeel van het landelijke Weekend van de Wetenschap. De activiteiten in Groningen worden georganiseerd door de Rijksuniversiteit Groningen, House of Connections, Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij, Faculteit Wijsbegeerte, Doopsgezinde kerk, Universiteitsmuseum, Faculteit Rechtsgeleerdheid/Rölinggebouw, Hanze, het UMCG, Faculteit Science and Engineering, EnTranCe, BUILDING, ZAP, TNO/DNV, DOT en de Jonge Onderzoekers.

Laatst gewijzigd:03 oktober 2024 11:48